۰
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۶
حضور هيات کارشناسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تهران

سيگنال برجامي ايران،پالس‌ ضمني آمريکا و اروپا

واشنگتن:توافق ‌هسته‌اي جداي از مساله اعتراضات است
هيئت کارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران آمد.اين اقدام مي‌تواند گام مهمي در جهت تنش‌زدايي درروابط ايران و آژانس باشد.«محمد اسلامي» رئيس سازمان انرژي‌ اتمي پيشتر از سفر قريب القوع تيم فني آژانس بين المللي انرژي اتمي«بنا به دعوت ايران»جهت حل‌وفصل مسائل پادماني به ايران خبر داده بود.
سيگنال برجامي ايران،پالس‌ ضمني آمريکا و اروپا
گروه سياسي-علي ودايع:هيئت کارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران آمد.اين اقدام مي‌تواند گام مهمي در جهت تنش‌زدايي درروابط ايران و آژانس باشد.«محمد اسلامي» رئيس سازمان انرژي‌ اتمي پيشتر از سفر قريب القوع تيم فني آژانس بين المللي انرژي اتمي«بنا به دعوت ايران»جهت حل‌وفصل مسائل پادماني به ايران خبر داده بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،شوراي حکام آژانس، ماه گذشته قطعنامه اي عليه کشورمان به تصويب رساند که طبق آن ايران بايد به صورت فوري و ضروري پاسخ به سوالات آژانس را در دستور کار خود قرار دهد. ايران نيز در واکنش به اين اقدام خصمانه، غني سازي 60 درصد در فردو و برخي ديگر از اقدامات فني در حوزه غني سازي را آغاز کرد و سفر هيئت فني آژانس را به تعويق انداخت.
آژانس ايران را متهم مي‌کند که تعهدات پادمان‌هاي ان‌پي‌تي را اجرايي نکرده است و اين درحالي است که براساس گزارش هاي منتشر شده از سوي خود اين نهاد، ايران بيشترين همکاري پادماني و فراپادماني با اين نهاد داشته است.
عدم قطعيت درباره مواضع آمريکا
اگرچه «ودانت پاتل» معاون سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده روز جمعه تاکيد کرد که برجام به هيچ عنوان اولويت آمريکا نيست اما همزمان با سفر تيم آژانس به ايران، «ليندا توماس گرينفيلد»، نماينده آمريکا در سازمان ملل با اشاره به اينکه لغو عضويت ايران از کميسيون مقام زن پيامي براي تهران دارد تاکيد کرد که توافق هسته اي جداي از مساله اعتراضات در داخل ايران است. شايد بتوان گفت که وراي مواضع سفت و محکم ايران و آمريکا درباره توافق هسته‌اي، نشانه‌هاي نامحسوسي از نرمش طرفين براي احياي برجام مشاهده ‌مي‌شود.اروپايي ها هم اگرچه درحال يقه پاره کردن براي پرستيژ حقوق بشري هستند اما بيش از هرکسي نگران تبعات مرگ قطعي توافق هسته‌اي هستند. 
پايگاه خبري المانتيور هم با پيش کشيدن صحبت‌هاي «رابرت مالي» نماينده ويژه دولت آمريکا در امور ايران که گفته بود « واشنگتن در حال حاضر روي برجام متمرکز نيست، چراکه تهران مايل به احياي آن نيست» نوشت : «هيچ چيز درباره مرگ برجام قطعي نيست.»
تبادل پالس تهران و اروپا
گفته «مجتبي اماني» سفير جمهوري اسلامي ايران در بيروت درباره آمادگي ايران براي رسيدن به توافق هسته اي خوب، پايدار و قوي در کنار صحبت‌هاي صريح «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه کشورمان مبني بر «سياست راهبردي عدم ترک ميز مذاکره» نشان مي دهد که ايران همچنان تمايل به احياي برجام دارد. ناگفته نماند که وزارت امورخارجه هم به دليل وضعيت برزخي برجام از سوي برخي محافل داخلي مورد انتقادات جدي قرار گرفته است.  فارغ از هر حرفي، سوال بنيادين برخي محافل اين است که اگر تهران متمايل به احياي برجام باشد ؛ واکنش آمريکا و اروپا در واقعيت چه خواهد بود؟! «جوزپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپايي به واسطه صحبت با وزير امورخارجه ايران گفته است که «ما گزينه بهتر از برجام براي اطمينان از عدم دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي نداريم. اين به نفع خود ماست.» وي در ادامه گفت که «اتحاديه اروپا مي‌بايست پرونده‌هاي حقوق بشر، پهپادها و برجام را از هم جدا کند» و خواستار ادامه تعامل تا حد امکان  با ايران در پرونده هسته‌اي، علي‌رغم بن‌بست فعلي شد.
وزارت امورخارجه ايران همواره گفته است که «هدف جمهوري اسلامي ايران امضاي يک توافق پايدار است و آماده است تا گفت‌وگوها را در راستاي پيش‌نويس مذاکرات وين که حاصل ماه‌ها سختي و تلاش بود به نتيجه برساند.» موافقت تهران با سفر هيئت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي يک پالس مهم در پاسخ سيگنال‌هاي آمريکا و اروپا است.
توافق روي ميز
در واقعيت دولت آمريکا همواره تاکيد کرده است که ديپلماسي اصلي ترين دستور کار واشنگتن در مقابل جمهوري‌اسلامي است. در همين راستا دولت بايدن نيز با دقت اعلام کرده است که «از برجام دست نکشيده و فقط اولويت‌هاي ديگري دارد.»  توافق روي ميز در ماه اوت که از نظر فني هنوز پابرجاست، پيش نويس مورد تاييد ايالات متحده / اتحاديه اروپا است. نکته بنيادين اينجاست که بازگشت به مذاکرات با ايران آغاز مي شود اما اگر ايران دوباره علاقه مند شود، ايالات متحده نيز بايد برجام را در ميان «اولويت هاي ديگر» بازگرداند. در ميان تمام آنچه که گفته شد ؛ خشن‌ترين دولت صهيونيستي با نخست‌وزيري «بنيامين نتانياهو» و تاثيرگذاري «بن گوير»وزير مکلف امنيت داخلي اسرائيل در سرزمين اشغالي روي کار خواهد آمد. اسرائيل بيش از هر زماني دنبال اجراي پلن B  عليه ايران است. بي‌بي براي سرکوب انتقادات داخلي بيش از هر اقدامي نيازمند يک جنگ يا حداقل زد و خورد محدود با ايران است. عطش اسرائيل براي خشونت طرفين غربي برجام را در موقعيتي قرار مي‌دهد که با کليد واژه «تفکيک موضوعات» تلاش جدي‌تري براي احياي برجام را دنبال کنند.آيا سفر هيئت آژانس کليد قفل مذاکرات وين را بازخواهد کرد يا غرب نمي‌تواند بين مسائل تفکيک قائل شود؟!
کد مطلب: 184367
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *