۰
سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵

پیام نوروزی سیدحسن خمینی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تحویل سال نو حرم مطهر حضرت امام، با تبریک حلول سال جدید، گفت: امسال مناسبت بسیار زیبایی هم در آغاز سال ما شکل گرفته و آن تقارن بین بهار طبیعت و بهار قرآن است. یکی از دعاهایی که ایام ماه رمضان بعد از نمازها توصیه شده، عبارت «تغییر حال» را در خودش مستتر دارد.
پیام نوروزی سیدحسن خمینی
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تحویل سال نو در حرم مطهر امام با اشاره به اینکه به واقع از یک سال سخت تلخ عبور می‌کنیم و ان شاء الله به سالی شیرین، امید آفرین و خوب وارد می‌شویم، گفت: خیر و برکت و لطف و کرامت خدا را برای جامعه‌مان بخواهیم. امیدواریم خداوند مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی که به نوعی گریبان‌گیر همه هست، به لطف و کرامت و بزرگواری خودش برطرف کند.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تحویل سال نو حرم مطهر حضرت امام، با تبریک حلول سال جدید، گفت: امسال مناسبت بسیار زیبایی هم در آغاز سال ما شکل گرفته و آن تقارن بین بهار طبیعت و بهار قرآن است. یکی از دعاهایی که ایام ماه رمضان بعد از نمازها توصیه شده، عبارت «تغییر حال» را در خودش مستتر دارد. «اَللّهُمَ‌ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ». یعنی خداوندا بدی و حال بد ما را به حال خوب خودت تغییر بده. این دقیقا همان مضمونی است که در لحظات آغاز سال جدید هم ما با استعانت از اسامی مبارکه الهی خداوند را خطاب می‌کنیم و از او همین را می‌طلبیم که «حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال».
یادگار امام افزود: آیه چهارم سوره یونس می‌فرماید«إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا  وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا  إِنَّهُ یَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ»؛ یعنی همه ما به سوی خدا بر می‌گردید. خداوند وعده حقی داده؛ خداوند مردم را ایجاد می‌کند و بعد آنها را بر می‌گرداند. فخر رازی در ذیل این آیه لطیفی دارد می‌فرماید همواره در قرآن به این مسأله تنبه داده شده که فکر نکنید حیات پس از مرگ نشدنی است. می‌گوید مثال خداوند برای اینکه ذهن انسان‌ها را به مرگ اندیشی آشنا کند، طبیعت است.
وی ادامه داد: فخر رازی در مفاتیح الغیب ذیل این آیه روایتی از پیامبر(ص) نقل کرده که ظاهرا منابع دیگر این روایت را ندارند. روایت مضمون بسیار تکان دهنده ای دارد. «إذا رَأَیتُم الرَّبیعَ فاکثِروا ذِکرَ النُّشُورَ» یعنی وقتی بهار را دیدید بسیار به یاد این بیفتید که روزی از خاک بر می‌خیزید. همه ما فکر می‌کنیم دیدن بهار باید انسان را به یاد زندگی بیاندازد اما به تعبیر پیامبر(ص) دیدن بهار باید بیشتر شما را به یاد حیات پس از مرگ بیاندازد.
سید حسن خمینی یادآور شد: در منابع بسیاری از ادبیات ما نگاه به مرگ نگاه به «نیستی» نیست و نگاه به «برخاستن» است. پیامبر(ص) می‌فرماید وقتی دیدی بهار آمد و درخت‌ها شکوفه کرد، آن لحظات به یاد این بیفتید که روزی شما هم از خواب زمستانی بر می‌خیزید.
وی اظهار داشت: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، که به نوعی بهار دینداران، دین و تفکر دینی است، تقارنی بین احیاء جان ما و احیاء طبیعت است. باد بهار درختان را زنده می‌کند و ممکن است جسم ما را هم تازه کند اما یک برگ و بار دیگری هم در فضای روحی ما وجود دارد که آن نوع دیگری از نسیم را می‌طلبد. بهانه‌های الهی هست برای اینکه انسان‌ها خوب شوند و یکی از این بهانه‌ها رمضان و یکی هم توجه به اولیاء خدا است. خدای سبحان بهانه‌های متفاوتی در جهان تقریر می‌کند برای اینکه ما بیاییم.
یادگار امام افزود: این ایام بهانه‌ای است که هم تقارن طبیعت با ماه رمضان را به عنوان تقارن با بهار لمس کنیم و هم اینکه بدانیم همان طوری که از دل سنگ‌های سخت زمستان زده گیاهان جوانه می‌زنند، روزی هم ما از دل این سنگ‌ها بر خواهیم خاست؛ برای آن روز خودمان آماده باشیم. مرحوم یادگار امام تعبیری نقل کرد که بدانید چیزی برای شما می‌ماند که برای خدا باشد.
وی یادآور شد: به واقع از یک سال سخت تلخ عبور می‌کنیم و ان شاء الله به سالی شیرین، امید آفرین و خوب وارد می‌شویم. این لحظات مثل همه لحظات دیگر عزیز هستند؛ چون دل‌های بسیاری متوجه خدا است. بسیاری از لحظات هست که ما آنها را عزیز می‌کنیم؛ چون دل‌های زیادی در این لحظات به خدا معطوف می‌شود. این لحظات جامعه ما آرامش پیدا می‌کند و گویی تمام کشور متوجه به خدا می‌شوند.
سید حسن خمینی تأکید کرد: در این لحظات دعا کنیم؛ اول خیر و برکت و لطف و کرامت خدا را برای جامعه‌مان بخواهیم. امیدواریم خداوند مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی که به نوعی گریبان‌گیر همه هست، به لطف و کرامت و بزرگواری خودش برطرف کند. خداوند مانند طبیعتی که به نسیم بهار زنده می‌شود، دل‌های ما را هم به نور ایمان زنده کند.
کد مطلب: 192211
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *