۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۳۸

نکاتی مهم درباره وزير دفاع آمريکا

نشريه "فارن پاليسي" در تحليل جديدي كه در مورد "چاك هاگل" وزير دفاع جديد آمريكا ارائه كرده است به ذكر ۱۰ مورد از اظهارات وي پرداخته است تا از طريق آن موضع گيري هاي هاگل در زمينه مسائل مختلف سياسي مشخص شود
باشگاه خبرنگاران: به گزارش نشريه فارن پاليسي، هاگل تجربه خوبي در زمينه امنيت ملي دارد. وي كهنه سربازي از دوره جنگ ويتنام است و در حوزه سياست خارجي مذاكره حتي با دشمنان آمريكا را ضروري مي شمارد و بر ضرورت "ديپلماسي" و صبر و شكيبايي به منظور رفع مشكلات تاكيد دارد. در اينجا ده نقل قول از هاگل آورده مي شوند تا ديدگاه هاي وي در مورد مسائل مختلف و تفاوت عقايدش با "لئون پانتا" وزير دفاع پيشين آمريكا مشخص شوند.
۱- پيروزي و يا شكستي در عراق براي آمريكا وجود نخواهد داشت
در سال ۲۰۰۶ چاك هاگل در مطلبي كه در نشريه "واشنگتن پست" منتشر نمود اظهار داشت كه آمريكا در جنگ با عراق نهايتا "برنده" ميدان نخواهد بود. هاگل در آن زمان با افزايش اعزام نيروهاي آمريكائي به عراق مخالفت نمود و عقب نشيني نظاميان آمريكائي از عراق را خواستار شد. وي در باره تصميم خطاي آمريكا نوشت "ما در مورد اهدافمان در عراق تصميم گيري و ديد غلطي داشتيم و دچار توهم خود بزرگ بيني اي شديم كه در مورد ويتنام نيز همان را تكرار كرده بوديم."
۲- بدترين كاري كه ما مي توانيم انجام دهيم منزوي كردن كشورهاست، اين كار باعث گرفتاري كشورها نمي شود بلكه قدرت هاي بزرگ را گرفتار مي كند.
در دسامبر سال ۲۰۰۸ ميلادي در زماني كه آمريكا به قول خودش قصد داشت تا ايران و كره شمالي را به انزوا بكشاند، چاك هاگل در سخنراني اي در "كنفرانس سياستگذاري رژيم صهيونيستي" در نيويورك نسبت به افزايش حضور نظامي آمريكا در عراق و افغانستان هشدار داد.
۳- من به اوباما گفتم كه بايدن انتخاب مناسبي است
در سال ۲۰۰۸، اوباما "جو بايدن" از حزب دموكرات را براي عهده گيري سمت معاونت خود برگزيد. در آن زمان اوباما كه خود سناتور جواني بود و در عرصه سياست خارجي كم تجربه، براي انتخاب گزينه هايي همچون "جان كري"، چاك هاگل" و "جو بايدن" را پيش روي خود داشت. بايدن سناتور دموكراتي بود كه در شوراي روابط خارجي سنا فعاليت كرده بود. هم اكنون اوباما هر سه نفر را در كنار خود دارد. بايدن را بعنوان مشاور، كري را بعنوان وزير امور خارجه و هاگل را در منصب وزير دفاع قرار داده است.
۴- جنگ باعث افتخار نيست تنها رنج را به همراه مي آورد
هاگل و برادرش تام در جنگ ويتنام شركت كرده بودند. هاگل همواره اظهار داشته كه جنگ ويتنام "حماقتي" بوده كه دولت آمريكا مرتكب آن شد و دائما بر مواضع خود در مورد حمايت از سياست هاي غير مداخله جويانه تاكيد كرده است. هاگل در سال ۲۰۱۱ نيز بار ديگر بر لزوم خروج نيروهاي آمريكائي از عراق و افغانستان تاكيد و به آسيب هاي جسمي و رواني وارد بر آنها در اثر جنگ اشاره كرد و گفت "ما همانگونه كه در مورد واقعه ناگوار ويتنام درسهايي را آموختيم، جامعه مان بازهم بايستي از جنگ دوري كند. ما براي سالگرد جنگ ويتنام جشن برگزار نمي كنيم."
۵- من نمي خواهم رئيس جمهور و يا سناتور باشم، من تنها مي خواهم خودم باشم و زندگي كنم
اكثر سناتورهاي آمريكائي همواره تاكيد كرده اند كه "هاگل" سناتوري "مستقل" بوده است و زماني كه به وي پيشنهاد شد كه نامزد رياست جمهوري شود اكثر سناتورهاي آمريكائي اظهار داشتند كه خودداري وي از نامزدي كار خوبي است زيرا آنان به وجود "صداي مستقلي چون صداي هاگل نياز دارند."
۶- آمريكا به رابطه و تعهدات خود در دفاع از رژيم صهيونيستي پايبند است اما...
آمريكا به رابطه و تعهدات خود در دفاع از رژيم صهيونيستي پايبند است اما در اين راه ضرورتي ندارد كه ما از روابط خود با كشورهاي مسلمان و عرب هزينه كنيم و ما نمي توانيم اين كار را انجام دهيم زيرا تصميمي خطا، خطرناك و غير مسئولانه خواهد بود."
۷- ما بايستي از غرور بيجا و وسوسه هايي كه ممكن است هر ابر قدرتي را دچار سازد دوري كنيم
در زماني كه آمريكا از جنگ عليه تروريسم سخن مي گفت، هاگل با بيان مواضع ضد جنگ خود در فوريه ۲۰۰۳ از تصميمات كابينه بوش در مورد حمله به عراق انتقاد كرد.
۸- ما تجربيات دوره جنگ ويتنام را فراموش كرده ايم و در حال تكرار تاريخ هستيم
در سال ۲۰۰۹، هاگل اظهار داشت كه آمريكا در افغانستان پيروز ميدان نخواهد بود و گفت "چه پيروزي اي؟". وي اظهار داشت "بايستي مشكلات را از طريق مسالمت آميز حل كرد." وي همچنين بر ضرورت همكاري ميان كشورها با يكديگر تاكيد كرد و گفت "آيا مي توان تصور كرد كه با بدون نقش آفريني روسيه بتوانيم با ايران مذاكره كنيم."
۹- معيارهايمان در سياست خارجي اشتباه است
هاگل در مصاحبه اي در سال ۲۰۰۷ با "شوراي روابط خارجي" وي اظهار داشت "سياست "يا با ما يا عليه ما" كه از سوي دولت بوش اتخاذ شده بود سياستي نادرست است"
۱۰- زمان مهمترين كالايي است كه در اختيار شماست، زماني كه زمان و فرصت ها را از دست دهيد بايستي هزينه آن را بپردازيد
هاگل در نشستي در شوراي روابط خارجي در سال ۲۰۰۸ از سياست هاي كابينه بوش انتقاد كرد و اظهار داشت كه اوباما بايستي در مورد آينده حضور نيروهاي آمريكائي در افغانستان و عراق تصميم گيري كند زيرا تاكنون زمان زيادي هدر رفته است.
کد مطلب: 19225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *