۰
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۳۶

بیانیه مشترک اوباما و کرزی

رؤسای جمهور آمریکا و افغانستان در بیانیه مشترکی بر لزوم بحث و بررسی درباره برخی مسائل افغانستان تأکید کردند
به گزارش فارس، «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا و «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان پیش از برگزاری جلسه کنفرانس خبری بیانیه مشترکی صادر کردند که روی سایت رسمی کاخ سفید قرار گرفت.
یکی از نکات مهم این بیانیه مشترک به توافقنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان مربوط می‌شود. در این بیانیه اوباما و کرزای متعهد شده‌اند هر چه زودتر درباره برقراری توافقنامه امنیتی دوجانبه به توافق برسند.
روسای دو کشور گفته‌اند در چارچوب این توافقنامه «امکان» ادامه حضور گروهی از سربازان آمریکایی در افغانستان پس از پایان عملیات نظامی ناتو در این کشور در سال ۲۰۱۴ را بررسی خواهند کرد.
دو دولت آمریکا و افغانستان پارسال توافقنامه پیمان استراتژیکی را امضا کردند که برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ اعتبار دارد. در این پیمان اما نحوه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان روشن نشده است. در حال حاضر ۶۸ هزار نظامی آمریکایی و ۳۰ هزار نظامی نیروهای بین‌المللی در افغانستان حضور دارند.
برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در افغانستان در سال ۲۰۱۴ از جمله موضوعات دیگری بوده که در این بیانیه مورد تأکید قرار گرفته است.
دو طرف در این بیانیه تصریح کرده‌اند انتظار می‌رود تا ماه آینده مسئولیت تأمین ۹۰ درصد از امنیت افغانستان تا ماه آینده به نیروهای امنیت ملّی افغانستان محول شود.
حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان که روز دوشنبه، ۷ ژانویه (برابر با ۱۸ دی) رهسپار آمریکا شد امروز، جمعه با اوباما دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد مطلب: 19341
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *