۰
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۰

سفر پرابهام احمدی‌نژاد به قم و مشهد

محمود احمدی‌نژاد به «قم و مشهد» سفر کرده؛ پنجشنبه و جمعه گذشته. البته این‌بار سفرش با دیگر سفرها فرق می‌کرد. محمود احمدی‌نژاد عادت دارد طبق عرف رواج یافته در دولتش، استان به استان بچرخد تا به قول خودش از نزدیک شاهد مشکلات مردم باشد.
به گزارش بهار، احمدی‌نژاد می‌گوید «سفرهای استانی» تا پایان دولتش ادامه دارد. این‌بار هم به قم و مشهد سفر کرده است. اما جنس این سفرها با سفرهایی که او «استانی» می‌نامدش از زمین تا آسمان تفاوت دارد. احمدی‌نژاد به قم و مشهد رفت، اما نه از رسانه‌ها خبری بود و نه از سخنرانی‌های مشهور رییس دولت در این سفرها.
احمدی‌نژاد حتی از قبل هم اعلام نکرده بود که قرار است به «قم» و بعد هم به «مشهد» سفر کند. بلکه ترجیح داده بود سفرش به صورت «غیرمنتظره» و «کوتاه» باشد. روز پنجشنبه گذشته بود که محمود احمدی‌نژاد از پاستور راهی قم شد، تا یک‌راست به دیدار استاندار تازه‌منصوب‌شده قم برود. با ورود محمود احمدی‌نژاد به دفتر کرم‌رضا پیریایی، استاندار تازه‌منصوب‌شده قم، درها بسته شد تا رییس دولت با استاندار تازه‌منصوب‌شده‌اش جلسه‌ای محرمانه برگزار کند. جلسه‌ای که چندین ساعت به درازا کشید و هیچ خبری از این جلسه به بیرون درز نکرد. جلسه‌ای که تنها به دفتر استانداری قم منتهی شد. محمود احمدی‌نژاد بعد از پایان این جلسه راهی حرم حضرت معصومه، برای زیارت شد تا سفرش با زیارت تمام شود و راهی پاستور شده و خود را برای سفر به «مشهد» آماده کند.
محمد شیخان، سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری بود که با تایید این سفر جزییات آن را به «فارس»، این‌گونه توضیح می‌دهد: «رییس‌جمهوری در این سفر کوتاه ضمن سفر به استان قم و زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و برگزاری جلسه‌ای با استاندار قم به تهران بازگشت. محمود احمدی‌نژاد در جریان این سفر دیداری با علما یا سایر مسئولان نداشته است.» شیخان تایید می‌کند که رییس دولت یک‌راست به دیدار استاندار قم رفته است. اما سفر «غیرمنتظره» محمود احمدی‌نژاد و دیدار «محرمانه» با «استاندار قم» و عدم دیدار با «مراجع» از چند جهت دارای اهمیت است.
احمدی‌نژاد در حالی به قم، آن هم به صورت غیرمنتظره سفره کرده که همین شنبه هفته پیش بود که او به منظور افتتاح طرح تزریق گاز و افتتاح مخزن طبیعی گاز سرخه به این استان سفر کرده بود. سفری که در آن محمود احمدی‌نژاد به شهر قم وارد نشد و تنها با بالگرد به محل مورد نظر رفته و بعد از مراسم نیز بلافاصله به تهران مراجعت کرد. احمدی‌نژاد به قم می‌رود و هدفش از این سفر غیرمنتظره تنها به دیدار با استاندار قم ختم شد. استانداری که به تازگی از سوی محمود احمدی‌نژاد آن هم از جلسه رسمی هیات دولت جایگزین استاندار پیشین می‌شود. انتصابی که خالی از واکنش نبود. حجت‌الاسلام سعیدی، امام‌جمعه قم از پشت تریبون نماز جمعه با اعتراض به این حرکت دولت در برکناری موسی پور، از انتصاب کرم رضا پیریایی به عنوان استاندار جدید قم ابراز نگرانی کرد. «حزب‌الله» قم هم در واکنش به این برکناری و انتصاب به دولت هشدار داد که اگر در تصمیم خود تجدید‌نظر نکند، «حزب‌الله به رسالت انقلابی خود عمل خواهد کرد.»
واکنش‌ها به این تغییر درحالی بود که علت این برکناری، که در دولت محمود احمدی‌نژاد با نزدیکی به انتخابات به رویه‌ای معمول تبدیل شده، تنها به گمانه‌زنی‌ها منتهی شد. مجتبی رحماندوست، نماینده تهران از جمله کسانی بود که علت این تغییر و تحولات را در یادداشتی برای خبرگزاری «مهر» این‌گونه تشریح می‌کند: «هر چند دلیل کنار گذاشتن حجت‌الاسلام موسی پور از استانداری قم اعلام نشده، اما شنیده می‌شود ایستادگی و مقاومت وی در برابر خواسته‌های جریان انحرافی علت اصلی این اتفاق بوده است و انتصاب فردی وابسته به جریان خاص در دولت به عنوان استاندار قم مسئله را بغرنج‌تر می‌کند.»
غلامعلی حدادعادل هم نسبت به برکناری استاندار قم چنین واکنش نشان می‌دهد: «ما هشت سال است که به تصمیم‌گیری‌های غیرقابل پیش‌بینی دولت آقای احمدی‌نژاد عادت کرده‌ایم.»احمدی‌نژاد بعد از بازگشت از «قم»، پایتخت مذهبی ایران، شال و کلاه می‌کند تا این‌بار به «مشهد» دیگر شهر مذهبی ایران برود که استاندارش به تازگی از سوی دولت برکنار شده است.
سفر محمود احمدی‌نژاد به «مشهد» برای زیارت بارگاه رضوی و حضور در مراسم عزاداری شهادت امام‌رضا(ع) آن هم بعد از «قم» و دیدار با استاندار تازه‌منصوب‌شده از چند جهت دارای اهمیت است. محمود احمدی‌نژاد بعد از قم در حالی به مشهد می‌رود که استاندار این شهر مذهبی هم مانند قم، به یکباره و با نظر دولت تغییر کرده است. در جلسه تیرماه هیات دولت بود که محمود احمدی‌نژاد با قدردانی از «ابوطالب شفقت» استاندار مشهد، محمود احمدی بیغش را به عنوان استاندار خراسان شمالی معرفی کرد. برکناری «ابوطالب شفقت» در حالی بود که او در بجنورد با حسین رضازاده و اعضای تیم وزنه‌برداری کشور، که برای اردو در بجنورد به سر می‌بردند، در محل دفترش دیدار داشت. هفتمین استاندار خراسان شمالی در طول هشت سال استان شدن در حالی از سوی محمود احمدی‌نژاد انتخاب شد که این انتصاب نیز مانند دیگر جابه‌جایی‌ها و انتصابات رییس دولت با واکنش منتقدان روبه‌رو شد.
سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان‌شمالی با انتقاد از تغییرات مکرر استانداران این استان، که در کمتر از هشت سال نام هفت استاندار را به خود دیده است، این رویه را غیرمنطقی دانست.
قاسم جعفری حتی این تغییرات مکرر استانداران را باعث عقب‌افتادگی استان خراسان شمالی عنوان کرده و به «ایلنا» گفته بود: «صرف‌نظر از اشخاص، عزل و نصب‌ها و تغییرات مکرر استانداران، خراسان‌شمالی به گونه‌ای بوده که طی هشت سال تاسیس شش استاندار از سوی دولت برای سکان‌داری آن معرفی شده است. تنها یک سال از زمان فعالیت دولت مانده و معرفی استاندار جدید که حداقل هشت ماه نیاز داشته تا استان را بشناسد معقول نیست.» منتقدان به این برکناری‌ها و تغییرات انتقاد می‌کنند اما دولت که سبک جدیدی از سفر کردن را آغاز کرده به «قم» و «مشهد» می‌رود تا این دو شهر شباهت‌هایشان در «مذهبی» بودن، «تغییر استانداران» و «سفرهای محرمانه» تکمیل شود.
کد مطلب: 19469
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *