۰
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰

انتقاد از وضعیت نامناسب سلامت دهان و دندان در کشور

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از پرداخت دو ماه بدهی به دانشگاه‌ها تا پایان هفته خبر داد.
انتقاد از وضعیت نامناسب سلامت دهان و دندان در کشور

به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به اقدامات سازمان بیمه سلامت در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته درخصوص بیمه افراد دهک های پایین جامعه و بیمه رایگان سه دهک پایین اقداماتی انجام شد که منجر شد ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر را به صورت رایگان براساس اطلاعاتی که از وزارت رفاه دریافت کردیم تحت پوشش بیمه قرار دادیم.

وی ادامه داد: اعتبار این حرکت تامین و پایدار شده و ابتدای سال جاری ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سه دهک پایین جامعه از صندوق های مختلف تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: تقریبا ۸۰ درصد بیمه شدگان ما در سال ۱۴۰۱ رایگان بوده اند و تقریبا منابع تامین شده است.

وی درباره وضعیت پرداخت‌ها گفت: پرداخت‌های ما در مراکز خصوصی، مطبها، بیمارستانهای دولتی و خصوصی و داروخانه ها پرداخت شده است. به موسسات خصوصی که اسنادشان را دریافت کرده ایم بدهی درسال ۱۴۰۱ نداریم و مطالبات پرداخت شده است.

ناصحی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ سهم سازمان داروخانه ها پرداخت شده و در مراکز دولتی نیز ۳ ماه تا پایان سال پرداخت بخش های بستری انجام شده است. سایر موارد نیز به طور کامل انجام شده و تا پایان هفته با تخصیصی که گرفتیم دو ماه بدهی به دانشگاه ها را پرداخت می کنیم.

وی درباره بیمه ناباروری گفت: ناباروری هم اقدامات خوبی در سال گذشته انجام شد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ در بخش مادران باردار و فرزندانشان و همچنین زوج های نابارور هزینه شده است.

ناصحی ادامه داد: البته این رقم در اعتباری که به سازمان اختصاص داده اند جمعا هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. ما از سایر منابع آن را به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد رسانده ایم و پرداخت ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: قطعا امسال نیازها بیشتر می شود و انتظار این بود اعتبار این قانون بیشتر شود و در بودجه ۱۴۰۲  هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: براساس آمارها ۴ و نیم میلیون زوج نابارور در کشور داریم و آمار در این خصوص از آمار جهانی بالاتر است. هزینه تمام شده در بخش خصوصی در خصوص ناباروری را اگر ۲۰ میلیون در نظر بگیریم که بیشتر از این هم هست برای درمان حتی یک میلیون زوج های نابارور نزدیک به ۲۰ همت مورد نیاز است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: توصیه ما استفاده از خدمات در مراکز دانشگاهی است البته لیست انتظاری هم برای بیماران در نظر گرفته می شود در همه جای دنیا برای ارایه خدمت این چینی لیست انتظار در نظر گرفته می شود.

ناصحی درباره صندوق بیماران صعب العلاج تصریح کرد: در سال گذشته بیش‌از اعتباری که در اختیار ما قرار داده شد هزینه کرده ایم این کار، کار ارزشمندی بوده است. ۳۰۰میلیارد تومان سهم سازمان تأمین اجتماعی بود که واریز کردیم. همچنین برای نیروهای مسلح ۵۰ میلیارد تومان واریز کردیم. مابقی اعتبار که ۱۹۰۰ میلیارد تومان بود هزینه شده و در سازمان به بیمارستان ها دانشگاهها خدمات دارویی و سایر خدمات تشخیصی و درمانی پرداخت شده است و ما بیش از این مبلغ یعنی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ در این امر هزینه کرده ایم که با ردیف آن ما بیش از سه هزار میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده است و بنابراین بیش از بودجه ای که اختصاص داده شده برای بیماران صعب‌العلاج هزینه شده است.

وی ادامه داد: امسال اعتبار ما در این بخش  رشد کمی داشته و ۵ هزار میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. باید این مبلغ را تا پایان سال مدیریت کنیم از همه خیرین حوزه سلامت درخواست می کنم که منابع شان را در این شرایط برای مردم در این صندوق سوق دهند تا ما بتوانیم پوشش مناسب و کاملی را برای مردم در این بخش داسته باشیم.

او افزود: ساختن بیمارستانها و مراکز درمانی توسط خیرین کار پسندیده ای است اما امروزه ارایه خدمات مستقیم به مردم در این شرایط اقتصادی بسیار مهم است که انشاله خیرین همکاری کنند تا در این زمینه بتوانیم دست هموطنان عزیز که به بیماری صعب‌العلاج مبتلا هستند را بگیریم.

ناصحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پوشش بیمه ای خدمات روانشناسی گفت: در بخش توانبخشی و پوشش روانشناسی برای افرادی که نیازمند هستند یکی از برنامه های ما این است که به صورت پوشش بیمه ای خدمات براساس تعرفه مناسب تعرفه گذاری شوند و همچنین در صندوق بیماران صعب‌العلاج هم علاوه بر نوع پوشش دارویی و درمانی که وجود دارد خدمات توانبخشی و روانپزشکی را نیز برای بیماران تعریف کنیم. برخی از این خدمات در سامانه ها وارد شده و برخی دیگر از خدمات روانشناسی باید در سایر بیماری ها نیز به عنوان خدمت گذاشته شود چراکه خیلی از این بیماری ها که صعب‌العلاج هستند نیاز به مباحث روانشناسی دارند و باید این خدمات به این افراد داده شود.

وی ادامه داد: این مسیر در شورای عالی بیمه در حال کامل شدن است و با توجه به ضوابطی که در این مباحث وجود دارد هنوز در بیمه ها اجرایی نشده، انشالله با پیگیری در شورای عالی بیمه نیز این کار در بیمه‌های پایه نیز صورت خواهد گرفت. در اتیسیم و ام اس موضوعات مرتبط با روانشناسی در سامانه‌ها قرار داده شده است اما به طور کلی هنوز اجرایی نشده و ما امیدواریم ابلاغ نهایی شود و ما آن را انجام دهیم.

ناصیحی درباره بخش دارویار نیز گفت: در بخش دارویار نیز همه صاحبان فرآیند اظهار داشتند که این مبلغ کمتر از سال قبل آن بوده است. در مجلس هم این پیگیری‌ها نتیجه نداد که اعتبار افزایش پیدا کند. البته رییس‌مجلس اعلام کردند که روند کار را پیگیری می‌کنند و اگر در میانه کار با کمبود مواجه شدیم برای آن چاره‌ای اندیشیده و متممی برای آن در نظر گرفته و مشکل را حل می‌کنیم.

وی درباره طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع گفت: طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع یا سلامت خانواده طرحی است که اجرای درست آن به سلامت مردم کمک می‌کند حضور یک فرد به عنوان مشاور و کمک حال سلامت در کنار مردم و خانواده برای ارائه خدمات پیشگیرانه بسیار با اهمیت است. این طرح در حال انجام است و با 58 شهر معاونت بهداشت وزارتخانه آغاز کرده است این طرح در شهرهایی که شرایط اولیه را داشتند شروع شده است. ما تلاش می‌کنیم نهایی شدن قرارداد را با معاونت بهداشت وزارت بهداشت داشته باشیم و مواردی که در نظر گرفته‌اند و شرایطی که برای قرارداد با پزشک و سایر همکاران در نظر گرفته شده است را بگیریم و اعلام کنیم با چه شرایطی قرارداد با کادر درمان در این بخش منعقد خواهد شد.

ناصحی خاطرنشان کرد: در دو استان مازندارن و فارس علیرغم مشکلاتی که وجود داشت بیماری‌یابی‌شان و خدمات اولیه‌شان و پرداخت‌ها بسیار بهتر از قبل از اجرای طرح داشته است. البته این طرح در این استان‌ ها در همان مرحله اول بسته شد و سطح دو و سه اجرایی نشد تا آثار صرفه‌جویی آن را ببینیم.

وی درباره بیماران اس ام ای ادامه داد: تیپ یک این بیماری کشنده است اما تعداد بیماران این بیماری در کشور مشخص شده و در مرحله او تعدادی تحت پوشش قرار گرفتند و صددرصد هزینه‌های درمانی این بیماران پوشش داده‌ایم. امسال نیز منتظر هستیم سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت اسامی جدید و پروتکل را به ما ارائه دهند تا در سامانه‌ها وارد کنیم و بتوانیم ادامه پوشش را داشته باشیم.

او با بیان اینکه ما 5 صندوق داریم، گفت: ما در تلاش هستیم تا این صندوق‌ها را یکی کنیم و پوشش ما هم مناسب برای همه این صندوق‌ها باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین درباره طرح دارورسان گفت: این طرح با موفقیت به صورت پایلوت در استان تهران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

ناصحی درباره پوشش خدمات دندانپزشکی گفت: هدف ما از اینکه تلاش داریم خدمات را در سطح پیشگیری برای دندانپزشکی بیاوریم به این دلیل است که خدمات دندانپزشکی در بحث‌های درمانی بسیار بالاست و تقریبا همه کشورها این امر را به بیمه‌های تکمیلی سپرده‌اند. در سال گذشته نسبت به سال 1400در زمینه تحت پوشش قراردادن خدمات دندانپزشکی رشد داشته‌ایم در سال 1402 نیز اعلام کردیم حداقل با ده برابر نسبت به 1401 افزایش منابع داشته باشیم و در این زمینه هزینه کنیم. پیشنهاداتی را در این زمینه نیز داریم که در شورای عالی بیمه مطرح خواهیم کرد. یکی از این پیشنهادات این است که یک دست دندان برای افراد بالای 65 سال به صورت رایگان توسط بیمه انجام شود همچنین سن خدمات پیشگیری را در کودکان و نوجوانان تا 18 سال افزایش دهیم همچنین برخی از خدمات را نیز به این لیست اضافه کرده‌ایم در صورت تصویب انشالله اعلام خواهیم کرد. وضعیت سلامت دهان و دندان در کشور خوب نیست.

وی درباره نسخه الکترونیک ادامه داد: به روزرسانی مناسبی صورت گرفته و عمده همکاران به ویژه در شهرستان‌ها از این نسخ الکترونیک استفاده می‌کنند البته در تهران پزشکان همچنان از نسخ کاغذی استفاده می‌کنند و وارد سامانه‌ها نمی‌شوند. سامانه جدید ما سامانه خوبی است و پیشنهاد شده که از این سامانه به عنوان جامع و یکپارچه استفاده شود.

ناصحی با بیان اینکه مصرف سرم در سال گذشته افزایش پیدا کرد و در خیلی از موارد هم نیازی به تجویز آن نبود، خاطرنشان کرد: خیلی از این موارد خارج از ضوابط پزشکی مصرف شده بود و باید فرهنگ سازی در این زمینه صورت بگیرد. پرهزینه‌ترین داروها در کشور انسولی و داروهای هموفیلی هستند و پرمصرف‌ترین داروها نیز آ اس آ و متفورمین هستند.

وی درخصوص پوشش بیمه درمان اعتیاد نیز خاطرنشان کرد: با مرکز اعتیاد در ریاست جمهوری قراردادهایی داریم و مبالغی به کمپ‌ها پرداخت می‌کنیم. در زمینه MMT ها و مراکز ترک اعتیاد هم قرارداد داریم. اینکه این خدمات در نظام شبکه ادغام شود یکی از موضوعات مهم است که پزشک خانواده بتواند متولی جمعیتی باشد که در زمینه ترک اعتیاد نیاز به کمک دارند.

ناصحی در خصوص بیماران SMA، تصریح کرد: بیماری اس ام ای که چند تیپ دارد، تعداد بیماران در کشور مشخص شده است. در مرحله اول تعدادی تحت پوشش قرار گرفتند و سازمان بیمه سلامت ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی و داروهای این بیماران را تحت پوشش قرار داده است. برای امسال هم منتظر هستیم که سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، اسامی، سن و پروتکل جدید را به سازمان بیمه سلامت ارائه کنند تا در سامانه‌های خود وارد کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به شکل‌گیری معاونت پیشگیری و خدمات پایه سلامت، خاطرنشان کرد: با تغییر ساختاری که انجام شده این معاونت در سال گذشته شکل گرفت. منابعی که سازمان بیمه سلامت دریافت می‌کند صرفا برای درمان است و از طرفی هزینه‌ها قابل کنترل نیست. امیدواریم به کمک این معاونت، چتر پیشگیرانه‌ای برای همه بیمه شدگان و مشوق‌هایی را برای افراد داشته باشیم و در این زمینه برنامه مفصلی نگاشته شده است.

کد مطلب: 196073
برچسب ها: دندان کشور
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *