۰
سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۳

حكايت بي پايان تضعيف خودروسازان داخلي!

اين روزها عليه صنعت خودرو كشور سخن گفتن از سوي برخي مسوولان حكايت بي پاياني است كه رنگ و بوي نقد و بررسي ندارد؛ از جنس حس مسووليت و دلسوزي نيست؛ با قصد و نيت خيرخواهانه به منظور رفع ضعف هاي احتمالي و بهبود شرايط موجود انجام نمي شود، بيش تر شبيه يك ژست سياسي و يا از نوع خودنمايي و كسب شهرت براي رسيدن به اهداف فردي، گروهي و انتخاباتي است!
حكايت بي پايان تضعيف خودروسازان داخلي!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،با كمي دقت به بحث ها و سخنان مورد نظر به راحتي درمي يابيد كه اين نوع اظهار فضل ها كاملا تهي از استدلال و ژرف نگري است؛ هيچ پشتوانه علمي، تخصصي و يا كارشناسي در آن ملاحظه نمي شود. تلاش گوينده، تنها بهره گيري از قدرت و جايگاه ويژه خود به منظور القاي موضوعي است كه بيش تر مبتني بر حكايت ها و شنيده هاست؛ نمونه هاي اخيرش سخنان فرمانده و جانشين راهور ناجا و يا نماينده مردم مرودشت كه با ادبيات كوچه و بازار و بدون مستندات و گاهي با لحني تند و توهين آميز از طريق رسانه هاي گوناگون انتشار يافته است. 
اين كه كسي ادعا كند در توليدات و محصولات صنعتي و غير صنعتي كشورمان هيچ كاستي و ضعفي وجود ندارد، بي شك چنين ادعايي دور از واقعيت و صداقت است؛ اما اين كه برخي آقايان نيز پيوسته در تلاشند درباره بزرگ ترين صنعت كشور يعني خودروسازي سياه نمايي كرده و چهره زشتي از آن به نمايش بگذارند، چنين حركتي نامش به جز دروغ پردازي و خيانت به ساحت ارزنده صنعتگران و فرزندان دلسوز و زحمتكش ايران زمين نخواهد بود. 
آقاياني كه صنعت خودروسازي كشور را خار چشم خود مي دانند دست كم به چند نكته توجه كنند: ابتدا پيشنهاد مي شود درباره زيرساخت هاي مورد نياز و موانع بازدارنده و بي شماري كه مانند «مين هاي انفجاري» در مسير راه خودروسازان قرار گرفته است اندكي مطالعه بفرمايند. براي راهنمايي اين عزيزان كليدواژه هايي چون تحريم ها، قطع ارتباط با شركت هاي مطرح خارجي، نبود زيرساخت هاي مورد نياز صنعت خودرو، كمبود مواد اوليه مرغوب، قيمت گذاري دستوري، دلالان خودرو و بازار سياه، زيان انباشته تحميلي، كمبود نقدينگي، كمبود دلار براي واردات اقلام مورد نياز خودروسازان و قطعه سازان، تصميم گيري ها و نظارت هاي فرمايشي، حاشيه سازي ها و تضعيف هاي عامدانه و ... ده ها نمونه از اين چالش ها و موانع كه بايد به عنوان محور مباحث و يا كليد واژه مورد مطالعه و بررسي قرار گيرند. 
دوم اين كه اين منتقدان گرامي هر از گاهي سري به كارخانه هاي مهم خودروسازي كشور مانند ايران خودرو و سايپا بزنند تا از نزديك فرآيند رشد و توسعه و نيز دستاوردهاي تازه آنان را با ارقام و ابزارهاي اندازه گيري از نزديك ملاحظه فرمايند تا چنانچه هدفشان تنوير افكار عمومي باشد، حداقل در كنار انتقادات و ... برخي واقعيت ها و اطلاعات درست هم به مردم ارايه شود تا از ديد متخصصان، كارشناسان و دست اندركاران اين صنعت محكوم به سياه نمايي و دروغ پردازي نشوند.
سوم و نكته آخر اين كه توصيه مي شود فرآيند رشد و توسعه و پيشرفت خودروسازان بزرگ با بيش از يك قرن تجربه را مورد مطالعه و تفكر قرار گيرد تا چنان چه قرار باشد ميان خودروسازان وطني و غول هاي خودروسازي جهان قياسي صورت گيرد، لااقل مرتكب بي انصافي و تضييع حقوق معنوي ده ها هزار كارگر، تكنسين، كارشناس، مهندس و دست اندركاران صنعت بزرگ و افتخار آميز خودروسازي كشورمان نشوند. 

 
پويا شمس
کد مطلب: 196164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *