۰
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰

آمریکا: ابزارهایی برای ارتباط با ایران در اختیار داریم

وزارت امورخارجه آمریکا دوشنبه شب بدون ذکر جزییات اعلام کرد که ابزارهایی برای ارتباط و ارسال پیام با ایران در اختیار دارد.
آمریکا: ابزارهایی برای ارتباط با ایران در اختیار داریم

به گزارش مردم سالاری آنلاین، وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد: جزئیاتی در باره محتوای این ابزارها ارائه نمی‌کنیم.

پیشتر نشریه انگلیسی فایننشال‌تایمز در روز شنبه (۱۳ خردادماه) گزارش داد که قدرت‌های اروپایی و آمریکا، رایزنی‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را از سرگرفته‌اند.

این نشریه انگلیسی به ملاقات نمایندگان تروئیکای اروپایی و علی باقری کنی مذاکره کننده هسته‌ای ایران در اسلو اشاره کرد و یادآور شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متعهد شد که به توافق با ایران بازگردد و تحریم‌ها را کاهش دهد. اما به تازگی مقامات آمریکایی گفته‌اند که بازگشت به این توافق در دستور کار نیست و هرگونه توافق با ایران محدودتر خواهد بود.

از سوی دیگر تارنمای آمریکایی آکسیوس بامداد چهارشنبه (۱۰ خردادماه) گزارش داد که «برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه اوایل ماه جاری میلادی (می) سفر بی‌سر و صدایی به عمان داشت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

آکسیوس این خبر را به نقل از پنج مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی منتشر کرد.

این تارنما در ماه نوامبر گزارش داد که دولت بایدن با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهاد احتمالی در خصوص یک توافق موقت با ایران رایزنی کرده است.

بر اساس این گزارش، طبق توافق موقت برخی تحریم‌ها در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شوند.

آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی نوشت که مک‌گورک هشتم ماه می (۱۸ اردیبهشت) پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفیید به عربستان و سرزمین‌های اشغالی داشت، به مسقط پایتخت عمان رفت.

این سفر توسط آمریکا و عمان علنی نشد اما مقام‌های آگاه گفتند که محور اصلی این سفر رایزنی درباره تلاش تازه دیپلمات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان آمریکا و ایران هستند.

آکسیوس افزود: سه مقام ارشد اسرائیل مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی این موضوع است که آیا ایرانی‌ها مایل به برداشتن گام‌هایی هستند که محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای آنها اعمال کرده و باعث تنش‌زدایی در اوضاع منطقه‌ای شود و اینکه آنها در ازای این مسائل چه چیزی می‌خواهند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

کد مطلب: 196945
برچسب ها: آمریکا ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *