۰
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۷
گروسي در نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطرح کرد

تاييد پيشرفت در حل‌ مسائل پادماني

نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ظهر ديروز(دوشنبه) با حضور نمايندگان 35 کشور عضو اين شورا در وين آغاز به‌کار کرد.
تاييد پيشرفت در حل‌ مسائل پادماني
گروه سياسي - هديه گلمحمدي: نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ظهر ديروز(دوشنبه) با حضور نمايندگان 35 کشور عضو اين شورا در وين آغاز به‌کار کرد. در اين نشست که تا جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ايمني هسته‌اي، اجراي توافقنامه پادمان و تقويت فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي آژانس در دستور کار قرار دارد.
اين نشست همچون ادوار قبل به فعاليت‌هاي هسته‌اي در کره شمالي، سوريه و همچنين پيمان امنيتي اکوس مي‌پردازد. پيش‌ران هسته‌اي در برزيل از مباحث جديدي است که به دستورکار شورا اضافه شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،موضوع ايران هم يکي از سرفصل‌هايي است که طبق جلسات پيشين در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستي آزمايي و بازرسي فعاليت‌هاي اتمي ايران در پرتو قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اجراي توافقنامه پادمان بررسي شود. نشست اين دوره درحالي برگزار مي‌شود که تعاملات سازنده ايران و آژانس در خصوص حل‌وفصل مسائل ادعايي پادماني، پروژه جوسازي‌ غرب عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان با صحنه‌گرداني رژيم صهيونيستي را ناکام گذاشته است.
نکته اساسي که منجر به خشم اسرائيلي‌ها شده تبادل پالس‌هاي مثبت بين تهران و طرف‌هاي غرب است که پس از سفر سلطان هميشه ميانجي عماني‌ها شدت گرفت. پس از آن که هفته گذشته زندانيان ايراني و بلژيکي مبادله شدند؛ ابتداي هفته جاري، وزارت خارجه اتريش اعلام کرد که دو تبعه اتريشي زنداني در ايران آزاد شدند. مسعود مصاحب و کامران قادري دو زنداني ايراني- اتريشي هستند که آزاد شده‌اند.
الکساندر شالنبرگ وزير امور خارجه اتريش روز جمعه با صدور بيانيه‌اي نوشت: از اينکه بالاخره مي‌توانيم کامران قادري و مسعود مصاحب را پس از سال‌ها حبس در ايران بازگردانيم، بسيار آسوده‌خاطر شده‌ام. وي در ادامه گفت: آن‌ها اکنون در راه بازگشت به اتريش بوده و خانواده‌هاي‌شان مشتاقانه منتظر آن‌ها هستند. او ادامه داد: سال‌ها تلاش‌ ديپلماتيک ما براي آزادي آن‌ها مثمرثمر واقع شده است. مي‌خواهم تشکر ويژه‌اي از حاجا لحبيب، همتاي بلژيکي و سيد بدر البوسعيدي، وزير خارجه عمان به خاطر حمايت‌هاي ارزشمندشان داشته باشم. ما همکاري نزديک، ملاحظه‌کارانه و مطمئن با شرکاي‌مان داشتيم. تسليم‌ناپذيري ما نتيجه داشته است.
همچنين دولت بلژيک اعلام کرد سه شهروند اروپايي، دو اتريشي و يک دانمارکي که در ايران زنداني بودند، آزاد شدند.
يک سخنگوي دولت بلژيک اعلام کرد که اين سه تبعه اروپايي نيز در ازاي بازگشت اسدالله اسدي به ايران آزاده شده‌اند.
بر اساس توافق انجام شده ميان ايران و بلژيک با وساطت عمان روز جمعه اسدالله اسدي، ديپلمات کشورمان پس از تحمل پنج سال حبس در ازاي آزادي اوليويه ونده کاستيل، شهروند بلژيکي که در ايران زنداني بود به کشور بازگشت.
نشست شوراي حکام
خب بازگرديم به نشست شوراي حکام ، جايي که همه در انتظار تاييد پيشرفت در پرونده اتمي ايران هستند. مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در خصوص مسائل پادماني ايران تصريح کرد که پاسخ ارائه شده از سوي تهران در مورد سايت مريوان (که تل آويو 4 سال پيش ادعاهايي را درخصوص آن مطرح کرده بود) معقول است.
«رافائل گروسي» اين مطلب را طي نشست خبري در حاشيه نخستين روز از جلسه شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين مطرح کرد.
وي گفت که بازرسان آژانس در اين سايت آزمايش‌هاي خاصي را صورت دادند. «ما پاسخ معقولانه‌اي از سوي ايران دريافت کرديم. بنابراين نمي‌توانيم مطالبي را که آن‌ها (ايران) درباره آنچه رخ داده است، مطرح مي‌کنند ناديده بگيريم. هرچند ابزاري نداريم که آن را تائيد کنيم اما نمي‌توانيم ناديده بگيرييم.» گروسي ادامه داد که آژانس به بازرسي‌هاي خود از اين سايت ادامه خواهد داد.
مديرکل آژانس درباره خشم اخير نخست وزير رژيم صهيونيستي نسبت به گزارش اين سازمان پيرامون پيشرفت‌هاي صورت گرفته در حل‌وفصل مسائل پادماني گفت: ما به اين رويه عادت کرده‌ايم. ما اين را به‌عنوان بخشي از کارمان مي‌پذيريم. کار ما فني، بي طرفانه و خنثي است. آنچه را که هست گزارش مي‌کنيم و درباره ديدگاه دولت‌ها نظر نمي‌دهيم.
او در پاسخ به سووالي پيرامون افزايش ذخاير اورانيوم غني‌شده با غلظت 60 درصد در ايران و اينکه چرا نسبت به اين مساله ابراز نگراني نشده است، گفت: شايد بايد اين سووال را از ديگران مطرح کنيد نه از من. ما درباره ميزان دقيق ذخاير اورانيوم به جامعه جهاني اطلاع مي‌دهيم
وي با تاکيد بر اينکه غني‌سازي اورانيوم ممنوع نيست افزود: کار ما اين است که اين (روند) را راستي‌آزمايي و اطلاع‌رساني کنيم.
گروسي در پاسخ به سووال ديگري درباره ادعاي نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر تسليم شدن آژانس در برابر ايران خاطر نشان کرد که حل‌وفصل پرونده مربوط به سايت مريوان، ارتباطي با کاهش استاندارندهاي نظارتي و راستي آزمايي آژانس ندارد. وي ادعاي تطبيق گزارش آژانس به سود ايران را رد کرد و گفت که برداشت بنيامين نتانياهو نظر اوست و آژانس ديدگاه‌هاي مختلف سياسي را درک مي‌کند.
او درباره آنچه روند کند اجراي توافق با ايران در راستاي حل‌وفصل ساير مسائل پادماني ناميد افزود: ما در ماه مارس گذشته يک بيانيه مشترک صادر و تصور مي‌کرديم که يک سلسله از اقدامات داوطلبانه نظارتي اضافي صورت خواهد گرفت، اما روند آن کند صورت مي‌گيرد و اين يک واقعيت است.
وي با بيان اينکه وظيفه او گزارش‌دهي کامل به اعضاي شوراي حکام است افزود: واقعيت اين است که ما تعدادي دوربين و دستگاه‌هاي نظارتي الکترونيکي در مکان هايي نصب کرديم؛ اما اقدامات بيشتري بايد صورت گيرد.گروسي عنوان کرد که به عنوان مديرکل آژانس مايل است که دستگاه‌هاي نظارتي بيشتري را در اسرع وقت در ايران نصب کند و «به همين خاطر مي‌گويم بايد سريع‌تر حرکت کنيم.»
مديرکل آژانس در ادامه جلسه بار ديگر درباره سخنان نخست وزير رژيم صهيونيستي مورد پرسش قرار گرفت و پاسخ داد: من وارد مشاجره با رئيس يک دولت نمي‌شوم. آن ها ديدگاه‌ها و برداشت خود را دارند. ما در فعاليت هاي خود همواره استانداردها را رعايت مي‌کنيم و کار خود را در مسير قبل ادامه مي‌دهيم.
وي درباره ادعاي کشف اورانيوم غني شده با خلوص 83.7 درصد در تاسيسات زيرزميني فردو هم گفت: توضيحات ارائه شده (از سوي ايران) بلحاظ فني صحيح است. گروسي عنوان کرد که در نتيجه گفت‌وگوي ميان بازرسان آژانس و کارشناسان ايراني مشخص شد که نوساني در غني صورت گرفته اما «همانطور که گفتيم توليد و يا انباشت مواد اتمي در اين سطح صورت نگرفته است» گروسي در ابتداي نشست شوراي حکام هم گفت : روند اجراي بيانيه مشترک با ايران در زمينه حل‌وفصل مسائل پادماني آغاز شده و در اين زمينه پيشرفت‌هايي حاصل شده است.
دبيرکل آژانس در ادامه افزود که آژانس در اوايل ماه «مه» ميلادي دوربين‌هاي نظارتي را در تاسيساتي که تجهيزات سانتريفيوژها توليد مي‌شوند نصب کرد. «علاوه بر اين، آژانس به منظور نظارت بر سطح غني سازي اورانيوم توليد شده توسط ايران در تاسيسات اعلام شده، براي اولين بار يک دستگاه نظارت بر غني سازي را در کارخانه فردو و همچنين در کارخانه آزمايشي غني سازي سوخت نطنز نصب کرده است.» وي با بيان اينکه اين اقدامات «به ما کمک مي کند تا با سرعت بيشتري هر گونه تغيير در سطوح غني سازي در اين تاسيسات را شناسايي کنيم.» ادعا کرد که پيشرفت‌هاي بعمل آمده به‌اندازه‌اي نبوده که وي اميدوار بوده است و «آنچه اکنون بايد اتفاق بيفتد، يک فرآيند پايدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بيانيه مشترک بدون تاخير بيشتر مي شود.»
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره پيشرفت در پرونده سياسي کشف ذرات اتمي در مکان‌هاي اعلام نشده در ايران هم ادعا کرد: ايران توضيح احتمالي براي وجود اورانيوم ضعيف شده در بخشي از محل معروف به مريوان را ارائه کرده است.
وي با بيان اين ادعا که «ارزيابي ما درباره اين مکان همچنان پابرجاست» مدعي شد: تکرار مي کنم که مسائل پادماني باقيمانده ناشي از تعهدات ايران ذيل توافقنامه جامع پادمان بين ايران و آژانس است و هنوز بايد حل و فصل شود تا آژانس در موقعيتي باشد که بتواند ماهيت صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران را تضمين کند.
مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در بخش ديگري از سخنان خود به راستي آزمايي و بازرسي فعاليت‌هاي اتمي از ايران در پرتو قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد پرداخت. وي با اشاره به اقدامات جبراني ايران در برجام عنوان کرد که آژانس طي نزديک به دو سال و سه ماه گذشته «قادر به انجام فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي و نظارت بر برجام در رابطه با توليد و بررسي موجودي سانتريفيوژها، روتورها، آب سنگين و کنسانتره سنگ اورانيوم نبوده است.»
وي با بيان اينکه «ذخاير اورانيوم غني شده ايران طي سه ماه گذشته بيش از يک چهارم افزايش يافته است» عنوان کرد که ذخاير اورانيوم با غناي 20 درصد نزديک به يک تن و ذخاير اورانيوم با غلظت 60 درصد به بيش از 100 کيلوگرم رسيده است.
 
کد مطلب: 196927
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *