۰
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

فرصتي براي ايمن‌سازي جوانان و نوجوانان

افزايش سن يکي از بزرگترين فاکتورهاي خطر و عوامل موثر در مواجهه با سرطان‌ها است.
فرصتي براي ايمن‌سازي جوانان و نوجوانان
گروه اجتماعي - رضا حسينمردي: افزايش سن يکي از بزرگترين فاکتورهاي خطر و عوامل موثر در مواجهه با سرطان‌ها است. اما عواملي مانند آلودگي با نوعي ويروس موسوم به پاپيلوماي انساني که از طريق روابط جنسي انتقال ميابد مي‌تواند عامل مهمي در بروز سرطان دستگاه تناسلي در سنين جواني محسوب شود و بدين ترتيب سرطان‌هايي مانند سرطان سينه، سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان شيوع بيشتري پيدا مي‌کند.نبود آموزش‌هاي لازم و ضروري، برقراري تماسهاي جنسي محافظت نشده يا فارغ از چارچوب خانواده و نا ايمن متاسفانه موجب افزايش شديد شيوع بيماري «زگيل تناسلي» در جامعه شده  که بسياري از پزشکان و متخصصان را  نگران کرده است.واکسيناسيون عليه ويروس  «اچ. پي. وي» يک ضرورت مهم و کمک رسان جهت جلوگيري از ابتلا افراد بويژه جوانان جامعه به اين بيماري است. بايد آموزش‌هاي لازم در کنار واکسيناسيون  براي افراد جامعه برقرار شود. البته زگيل به تنهايي نگراني  نيست بلکه  بيشترين نگراني مربوط به انواع خاصي از ويروس است که مي‌تواند موجب بروز سرطان در نواحي خاصي از بدن انسان شود. آموزش‌ها بايد به شکلي باشد که همه بدانند واکسن پاپيلوگارد عليه بيماري زگيل تناسلي در اصل ابزاري براي جلوگيري از ابتلا به سرطان نواحي تناسلي زنان و مردان است. به اعتقاد دکتر مريم کاشانيان و ساير اعضا هيات مديره انجمن متخصصين زنان و زايمان ايران، تيپ خاصي از ويروس‌هاي زگيل تناسلي(نوع16و18) به عنوان عوامل ويروسي پرخطر مي‌تواند نقش مهمي در بروز سرطان گردن رحم، سرطان ناحيه خارجي دستگاه تناسلي و مجراي تناسلي زنان داشته باشند. توجه به اين نکته  در بروز انواع سرطان‌ها بسيار مهم است و موجب تاکيد بيشتر و جدي تر جهت تزريق واکسن براي پيشگيري خواهد شد.
کارشناسان معتقدند که بهترين سن تزريق واکسن چه براي دختر و چه پسر در کشور، حدود يازده و دوازده سالگي است.  البته اثربخشي حداکثري واکسن تا سن بيست و شش سالگي وجود خواهد داشت؛ اگر چه واکسن پاپيلوگارد ضد ويروس زگيل بعد از اين سنين نيز تاثير ايمني زايي خود را خواهد داشت ولي بهترين بازه زماني در همين محدوده سني است و بيشترين واکنش ايمني زايي بدن عليه ويروس (اچ پي وي) در اين محدوده سني قرار دارد. نکته اينکه يکي از علل اجراي برنامه‌هاي واکسيناسيون انسان در اوايل زندگي و تولد، همين عامل حداکثر ايمني زايي و ايجاد مصونيت بالا است.هرچه زودتر بتوانيم واکسن را تزريق کنيم بهتر است ولي حتي تا سن چهل و پنج سالگي نيز توصيه شده است. اگر فرد زير سن پانزده سال باشد بايد دو مرحله يا اصطلاحا دو دوز واکسن دريافت کند؛ استفاده از واکسن دو ظرفيتي ابتدا در کشورهاي اسکانديناوي آغاز شد ولي  خوشبختانه مدتهاست که در ايران نمونه آن با نام واکسن پاپيلوگارد در اختيار هموطنان قرار دارد که توسط يک شرکت دانش بنيان و با تلاش محققان کشورمان توليد شده است.از آنجايي که ويروس‌هاي نوع (تيپ)شانزده و هجده، مهمترين عوامل بروز ضايعات پيش سرطاني است، طبق بررسي‌هاي علمي انجام شده واکسن دوظرفيتي پاپيلوگارد با قابليت ايجاد مصونيت افراد در برابر اين دو تيپ ويروس مي‌تواند از بروز ضايعات سرطاني که مد نظر است پيشگيري کند. اهميت استفاده از اين واکسن دو ظرفيتي که مي‌تواند دو عامل ويروسي  خطرناک را پوشش دهد بالاست. اگر چه نوع چهار ظرفيتي ونه ظرفيتي واکسن وارداتي نيز قابليت ايمني زايي براي برخي ديگر از انواع  ويروس را دارد ولي پوشش واکسيناسيون با همان واکسن دو ظرفيتي  توليد داخل که ضد دو نوع ويروس مهم و اصلي عامل سرطان‌هاي دستگاه تناسلي است مي‌تواند پاسخگوي نياز اصلي باشد و کفايت مي‌کند. مطالعات علمي تا کنون نشان داده که اين واکسن موثر بوده و عوارضي نداشته است.
نکته مهم و هشدار در مورد واکسن‌هاي وارداتي اين است که در برخي موارد بطور قاچاق و بدون نظارت از خارج کشور وارد مي‌شود که موضوع حفظ زنجيره سرد و دماي توصيه شده بسيار کليدي و جدي است. اين واکسن همانند همه واکسن‌ها به تغيير دما حساس است و در صورت رعايت نکردن زنجيره سرمايشي، تاثير مفيد خود را جهت ايمني زايي از دست داده است. موضوع قاچاق در مورد هر چيزي نگران کننده است ولي در مورد واکسن و دارو که با سلامت مردم بطور مستقيم ارتباط دارد اهميت خاصي خواهد داشت؛ مشخص نيست واکسن‌هاي خارجي که بطور قاچاق وارد کشور مي‌شود و يا خارج از داروخانه به فروش مي‌رسد، در چه شرايطي وارد شده، آيا زنجيره سرما در آن حفظ شده و اينکه آيا کيفيت و ايمني زايي لازم را دارد يا خير! بنابر اين توصيه مي‌شود مردم اين نوع واکسن مورد نياز خود را از محل قابل اطمينان يعني داروخانه تهيه کنيد.البته بواسطه حفظ رقابت، شرکت توليد کننده خارجي واکسن ضد ويروس (اچ.پي.وي) مجوز واردات محدود به داخل کشور دارد که در مقايسه با واکسن داخلي مقدار کمي است و اين امکان وجود دارد که بخاطر تقاضاي بيش از حد توسط مردم، بخشي از واکسن زگيل تناسلي خارجي بصورت قاچاق و غير رسمي وارد کشور شود و به روشهاي مختلف در اختيار مردم قرار گيرد که پزشکان و کارشناسان در اين خصوص هشدار مي‌دهند. متاسفانه موضوع بازار سياه و قاچاق هميشه وجود داشته و همين عدم تعادل در عرضه و تقاضا باعث مي‌شود تا برخي افراد سود جو واکسن خارجي را با قيمت‌هاي فوق العاده عجيب و گران حتي تا بيست ميليون تومان به مردم  بفروشند در حالي که نمونه توليد داخل کمتر از يک ميليون تومان قيمت دارد و مورد تاييد وزارت بهداشت است.
کد مطلب: 196930
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *