۰
پنجشنبه ۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۵

دولت خاموشی صنایع را به قطعی برق خانگی ترجیح داد

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: در مجموع ناترازی در برق وجود دارد به 6 تا 12 هزار مگاوات رسیده‌است که همه صنایع را درگیر می‌کند و تمام این صنایع و سهامداران آن از قطعی برق آسیب جدی می‌بینند. البته سال گذشته وزارت نیرو با وزارت صمت همکاری خوبی داشت و امسال این انتظار را داریم که همکاری بیشتر باشد.
دولت خاموشی صنایع را به قطعی برق خانگی ترجیح داد

به گزارش مردم سالاری آنلاین، احسان دشتیانه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره خسارت آمده به شرکت‌های تولیدی بورسی و به سهامداران آنها از محل قطعی برق صنایع و خاموشی‌ها اظهار داشت: درباره تخمین خسارت و زیان عدد دقیقی را نمی‌توان عنوان کرد اما تنها در یک حوزه صنعت فولاد در مقایسه با آمار پیک تولید صنعت فولاد در سال 99 که به 30 میلیون رسیدیم و پس از قطعی برق که آمار کاهشی بود و به 27.5 میلیون تن افت پیدا کرد.

وی ادامه داد: با فرض بر اینکه این افت 2.5 میلیون تنی ناشی از کمبود انرژی یعنی هم برق و هم گاز بوده یعنی به اندازه قیمت 2.5 میلیون تن فولاد به این صنعت و سهامداران آن زیان وارد شده و این عدد قابل توجهی است. بنابراین تنها در یک حوزه با قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان این میزان خسارت متوجه تولیدکنندگان و سهامداران این شرکت‌ها شده‌است.

عضو شورای عالی بورس گفت: در مجموع ناترازی در برق وجود دارد به 6 تا 12 هزار مگاوات رسیده‌است که همه صنایع را درگیر می‌کند و تمام این صنایع و سهامداران آن از قطعی برق آسیب جدی می‌بینند. البته سال گذشته وزارت نیرو با وزارت صمت همکاری خوبی داشت و امسال این انتظار را داریم که همکاری بیشتر باشد.

دشتیانه تاکید کرد: واقعیت این است که دولت از چند سال گذشته بین قطع برق چند ساعته خانگی و قطع برق صنایع، گزینه دوم و خاموشی و محدودیت‌های برقی صنایع و تولید را انتخاب کرده اما در بلند مدت آسیبی که از محل خاموشی صنایع وارد می‌شود متوجه مردم حواهد شد و در زندگی مردم اثر بسیار بدتری از خاموشی چند ساعته خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید فکر و تدبیر اساسی درباره سرمایه‌گذاری در بخش تامین انرژی و به ویژه برق در صنایع کرد، افزود: ریشه این مشکل به این برمی‌گردد که قیمت برق در سالیان سال دستوری بوده و واقعیت این است که دستوری بودن قیمت برق، سرمایه‌گذاری در بخش برق غیر اقتصادی کرده و سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش پیدا کرده است.

عضو شورای عالی بورس درباره تامین برق شرکت‌ها تولیدی‌ها از بازار سرمایه گفت: برق در بازار سرمایه طرح خوبی است و باعث رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود و برق سبز برق اقتصادی است اما از آنجایی که قیمت برق دستوری تعیین می‌شود، این حوزه غیر اقتصادی شده‌ است و خرید برق سبز برای صنایع می‌صرفد و کمبود‌ها را جبران می‌کنند. در نهایت باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود در بلندمدت شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه و جبران کمبودی‌ها خواهیم بود. ‌       

کد مطلب: 197897
برچسب ها: قطعی برق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *