۰
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
وزيرخارجه آمريکا پس از 5 سال به چين رفت

بلينکن به دنبال کنترل سطح تنش با پکن

در بحبوحه روابط سرد آمريکا-چين و چشم‌اندازي مبهم براي هرگونه حل اختلاف، آنتوني بلينکن وزير امور خارجه آمريکا ديروز (يکشنبه) با هواپيماي نيروي هوايي وارد پکن شد؛
بلينکن به دنبال کنترل سطح تنش با پکن
گروه بينالملل: در بحبوحه روابط سرد آمريکا-چين و چشم‌اندازي مبهم براي هرگونه حل اختلاف، آنتوني بلينکن وزير امور خارجه آمريکا ديروز (يکشنبه) با هواپيماي نيروي هوايي وارد پکن شد؛ طي پنج سال اخير اين اولين سفر يک وزير خارجه آمريکايي به چين محسوب مي‌شود. نکته جالب اينجاست که اگرچه رسانه‌هاي دنيا با حساسيت اين اتفاق را دنبال مي‌کنند اما رسانه‌هاي رسمي پکن با تاخير طولاني اين اتفاق را منعکس کردند!
به گزارش ايسنا،‌ به نقل از آر تي، بلينکن با اين سفر که از طريق آن به دنبال حل و فصل چندين بحران بين دو کشور است، به عالي‌ترين مقام دولت آمريکا تبديل شده که از زمان روي کار آمدن جو بايدن در ژانويه 2021 به چين سفر کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،خانم هوآ چونيينگ دستيار وزير امور وزير امور خا رجه و يکي از سخنگويان وزارت امور خارجه چين در صفحه توئيترش نوشت: اميدواريم اين ملاقات بتواند روابط چين و آمريکا را به همان مسيري که روساي جمهوري دو کشور در اجلاس جزيره بالي در اندونزي مورد تاکيد قرار داده بودند، هدايت کند.
همزمان با انجام سفر بلينکن به پکن، رسانه چيني گلوبال تايمز چين در صفحه توييترش خطاب به ديپلمات ارشد آمريکا توصيه کرد: بلينک بايد به دقت به آنچه که در اين سفر به او گفته خواهد شد، گوش کند. آمريکا نبايد انتظار داشته باشد که همکاري‌هاي دوجانبه اش با چين، فقط به نفع خودش باشد. وقتي صحبت از روابط با يک شکور قدرتمند مثل چين در ميان است، احترام متقابل يک اصل اساسي محسوب مي‌شود و در غير اين صورت، آمريکا نه تنها نمي‌تواند مشکلات را حل کند، بلکه به مشکلات اضافه خواهد کرد. اگرچه کارشناسان چيني اميد چنداني به حصول دستاوردهاي قابل توجه در زمينه بهبود روابط از سفر بلينکن به پکن ندارند، اما دست کم اميداور هستند که اين سفر باعث گشوده شدن پنجره اي براي جلوگيري از تشديد و وخيم تر شدن اوضاع روابط دو کشور از شرايط بد و وخيم کنوني شود. پس از آنکه سفر آنتوني بلينکن به پکن در ماه فوريه به دليل پرواز «بالون‌هاي جاسوسي چيني» بر فراز آمريکا به تعويق افتاد، اکنون او بالاترين مقام دولت آمريکا است که از زمان شروع رياست جو بايدن، رئيس‌جمهوري ايالات متحده به چين سفر مي‌کند.
برنامه بلينکن در پکن
انتظار مي‌رود که بلينکن طي اين سفر با مقامات ارشد چيني نظير «کين گانگ» همتاي چيني‌اش، وانگ يي ديپلمات ارشد سياست خارجي چين و احتمالا «شي جين‌پينگ» رئيس‌جمهوري چين ديدار کند. وزير خارجه آمريکا طي اين سفر به دنبال ايجاد کانال‌هاي ارتباطي باز و بادوام است تا اطمينان حاصل کند که رقابت استراتژيک ميان اين دو کشور وارد يک درگيري نمي‌شود. همچنين انتظار ديگري از سفر بلينکن به چين و ديدار با مقامات اين کشور وجود دارد؛ به عبارتي احتمالا اين سفر ديدارهاي دوجانبه ديگري را در ماه‌هاي آينده توسط جنت يلن، وزير خزانه داري و جينا رايموندو، وزير بازرگاني آمريکا هموار سازد. اين ديدار بلينکن همچنين مي‌تواند زمينه را براي ديدار ميان شي و بايدن در نشست‌هاي چندجانبه امسال فراهم کند.
جو بايدن روز شنبه گفت که اميدوار است طي ماه‌هاي آينده با رئيس‌جمهوري شي ديدار کند. رئيس جمهوري ايالات متحده، در جريان سفر بلينکن به چين با کم اهميت عنوان کردن مساله بالون، گفته است: فکر نمي‌کنم چين خبر داشت که اين بالون به کجا مي‌رفته است و مي‌دانست که چه چيزي در آن است و اطلاع داشت که چه اتفاقي مي‌افتد.
بايدن روز شنبه به خبرنگاران گفت: فکر مي‌کنم اين مساله عمدي نبوده است.
بايدن همچنين ابراز اميدوار کرد پس از يک ديدار طولاني با شي جين پينگ رئيس جمهوري چين که در ماه نوامبر گذشته (آبان سال گذشته) در حاشيه اجلاس گروه 20 در جزيره بالي در اندونزي انجام شد، باز هم با او ملاقات کند. بايدن گفت: اميدوارم که در چند ماه آينده دوباره با شي ملاقات کنم و در مورد اختلافات مشروع خود گفتگو کنيم، اما همچنان مي‌توانيم در خصوص در خصوص موارد ديگر با يکديگر به توافق برسيم.
ديدار ماه نوامبر اين دو رئيس‌جمهور در بالي اندونزي به طور مختصري ترس‌هاي ناشي از يک جنگ سرد جديد را کاهش داد اما به دنبال پرواز «بالون‌هاي جاسوسي چيني» بر فراز آمريکا، ارتباطات سطح بالا ميان اين دو کشور کاهش يافت.
اختلافات فزاينده
يک مقام ارشد وزارت خارجه امور آمريکا طي توقف سوخت‌گيري هواپيما در توکيو به مسير پکن به خبرنگاران گفت: شناختي ميان هر دو طرف وجود دارد و ما بايد کانال‌هاي ارتباطي سطح بالا را داشته باشيم. ما در روابط خود در نقطه مهمي هستيم؛ جايي که فکر مي‌کنم کاهش خطرات اشتباه محاسباتي مسئله مهمي است. در شرايطي که اين دو اقتصاد بزرگ جهان در تضاد پيرامون مجموعه اي از مسائل از تجاري گرفته تا فناوري و امنيت منطقه اي قرار دارند، در عين حال خواستار توسعه روابط شده اند. اين در حاليست که دو طرف انتظارات خود در خصوص پيشرفت قابل توجه روابط را تقليل داده اند.
سفر بلينکن به چين در بحبوحه سردي روابط دوجانبه و اميد اندک به پيشرفت در فهرست طولاني اختلافات بين دو اقتصاد بزرگ جهان انجام مي‌شود. روابط دو کشور در زمينه‌هاي مختلف رو به وخامت گذاشته و اين نگراني را ايجاد کرد که ممکن است روزي با يکديگر به بر سر جزيره تايوان که چين مي‌گويد به آن تعلق دارد، درگير شوند.
دو کشور همچنين در چندين موضوع از جمله تجارت، تلاش‌هاي آمريکا براي مهار صنعت نيمه‌هادي چين و سابقه حقوق بشر پکن با يکديگر اختلاف نظر دارند.
عدم تمايل چين به شرکت در مذاکرات منظم بين ارتشش و ارتش ايالات متحده عليرغم تلاش‌هاي مکرر واشنگتن براي انجام اين کار مايه نگراني خاصي براي همسايگان چين شده است.
بلينکن قبل از ترک کشورش به مقصد چين گفت که اين سفر سه هدف اصلي دارد: ايجاد مکانيسم‌هاي مديريت بحران، ارتقاي منافع آمريکا و متحدانش و صحبت مستقيم در مورد نگراني‌هاي مرتبط و بررسي زمينه‌هاي همکاري بالقوه.
اما مقامات آمريکايي که چند روز پيش طي نشستي اين رويداد را بررسي کردند، انتظارات درباره پيشرفت در مذاکرات دو کشور را کم اهميت جلوه دادند.
در حالي که هدف اصلي بلينکن گفت‌وگوهاي «صريح، مستقيم و سازنده» خواهد بود، مقامات گفتند که دستيابي به موفقيت در هر يک از موضوعات
کليدي بعيد است.
کد مطلب: 197698
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *