۰
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
سردار علایی:

همه نامزدها صلاحیت دارند مگر در موارد استثنایی

این استاد دانشگاه با اذعان به اینکه موضع رسمی سپاه و نیروهای مسلح این است که انتخابات مال مردم است و کسی نباید در آن دخالت کند اظهار کرد: البته علاقه همه افرادی که طرفدار انقلاب هستند این است کسانی سر کار بیایند که طرفدار انقلاب باشند و به منافع ملی و توسعه کشور فکر کنند.
همه نامزدها صلاحیت دارند مگر در موارد استثنایی
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبر آنلاین،فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه گفت: باید همان رایی که مردم به صندوق می اندازند همان خوانده شود، یعنی حاصل رای مردم هم شمرده و هم شنیده و هم اعمال شود.

با سردار حسین علایی فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه و استاد دانشگاه امام حسین (ع) در مورد انتخابات پیش‌رو و چگونگی افزایش میزان مشارکت مردم در این دوره گفت و گو کردیم، همچنین به آثار و تبعات مداخله نظامیان در انتخابات پرداختیم.سردار علایی در پاسخ به این سوال که نظر امام خمینی (ره) در باره دخالت نظامیان در انتخابات، یا عضویت در احزاب چه بود گفت: از اول انقلاب تا الان هیچ موقع نیروهای مسلح به‌طور رسمی در انتخابات دخالت نکردند، وی افزود ممکن است کسانی علاقه مند بوده باشند که افراد همسو و هم فکر خودشان بیایند و در انتخابات رای بیاورند، اما حضرت امام دخالت نیروهای نظام در انتخابات را نهی کردند و یا تاکید داشتند که افراد نیروهای مسلح، نباید عضو احزاب و یا با احزاب مرتبط باشند، چون نیروی مسلح متعلق به همه مردم است و مربوط به حزب و جریان سیاسی نیست. پس قانونا اجازه چنین کاری ندارند اما ممکن است افرادی به صورت شخصی چنین کارهایی کرده باشند که البته در زمان ما چنین رخدادی را به یاد ندارم .

این استاد دانشگاه با اذعان به اینکه موضع رسمی سپاه و نیروهای مسلح این است که انتخابات مال مردم است و کسی نباید در آن دخالت کند اظهار کرد: البته علاقه همه افرادی که طرفدار انقلاب هستند این است کسانی سر کار بیایند که طرفدار انقلاب باشند و به منافع ملی و توسعه کشور فکر کنند.

فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه در مورد آرایش سیاسی احزاب در این برهه نیز گفت: آرایش سیاسی احزاب فعلا خیلی معلوم نیست ولی همه علاقه مند هستند که یک انتخابات آزاد رقابتی برگزار شود.علایی الزامات انتخابات رقابتی را در این دانست که عملا انتخابات دو مرحله ای نشود بدین معنی که یک مرحله شورای نگهبان بخواهد افراد را انتخاب کند و یک مرحله هم مردم.

این سردار بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بسیاری از جریانات سیاسی مدعی این هستند که نظارت استصوابی انتخابات را گزینشی می کند و دراین صورت ما از انتخابات آزاد و رقابتی فاصله می گیریم خاطر نشان کرد: آنها می گویند روش تایید صلاحیت از احراز صلاحیت تغییر پیدا کند و به روشی که در زمان حضرت امام وجود داشت برگردد. آن روش هم این بود که تنها کسانی از سوی مراجع قانونی رد صلاحیت می شدند که فساد مالی یا دیگر موارد مندرج در قانون محرز می شد. بر این اساس همه باید با تکیه بر اصل برائت در قانون اساسی تایید شوند مگر، خلافش ثابت شود. از این رو اصل بر این است که همه نامزدها صلاحیت دارند مگر در موارد استثنایی.

وی افزود: اما در روش احراز صلاحیت اصل بر این است که هیچ کس صلاحیت ندارد مگر ما احراز کنیم، در حالی که بر اساس قانون اساسی و آن چیزی که در دنیا شناخته شده است اصل بر این است که همه مردم صلاحیت دارند مگر عکس آن به دلایل قانونی و مستند ثابت شود.

سردار علایی با ذکر این که «مرجع تعیین صلاحیت مردم هستند واصلا انتخابات برای این است که مردم بگویند چه کسانی خوب هستند و صلاحیت دارند» گفت: برای تحقق این امر باید همان رایی که مردم به صندوق می اندازند، خوانده شود، یعنی حاصل رای مردم هم شمرده، هم شنیده، و هم اعمال شود.

وی در پاسخ به اینکه برخی بخاطر حفظ آبرو از اتهامات و شائبه های احتمالی در نظارت استصوابی وارد عرصه کاندیداتوری نمی شوند گفت: باید نظارت استصوابی را کنار بگذارند، شورای نگهبان باید به طرف مردم بیاید و از رای مردم در برابر احتمال دخالت دولت و حاکمیت در انتخابات مراقبت کند ،نه اینکه برعکس، ابزار حاکمیت برای کنترل آرای مردم شود زیرا این وضعیت، خیلی خطرناک است.

کد مطلب: 200871
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *