۰
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰

سهم بالای عوارض شهرسازی در افزایش درآمدهای شهرداری تهران

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تاکید بر سهم بالای عوارض شهرسازی در افزایش درآمدهای شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریت شهری گفت: اگر مولدسازی به روش صحیح انجام شود و صرفا مبتنی بر خام‌فروشی املاک نباشد، می‌تواند به افزایش درآمدهای پایدار شهر کمک کند.
سهم بالای عوارض شهرسازی در افزایش درآمدهای شهرداری تهران

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «لطف‌الله فروزنده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاکید مسئولان شهرداری تهران مبنی بر تحقق درآمدهای مازاد بر بودجه مصوب در دوره کنونی مدیریت شهری، آیا در این دوره توجهی به لزوم ارتقای سطح درآمدهای پایدار شهرداری نیز شده است یا خیر، توضیح داد: اگرچه در دوره کنونی مدیریت شهری، تسویه بخشی از بدهی‌ها را با فروش املاک به بانک‌ها انجام داده‌ایم، اما برای افزایش درآمدهای پایدار شهرداری نیز برنامه داشته‌ایم و معتقدیم مولدسازی اگر به معنای خام‌فروشی املاک نباشد و همراه با اجرای طرح‌های مشارکتی صورت بگیرد، جزو راهکارهای افزایش درآمدهای پایدار محسوب می‌شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ درآمدهای پایدار شهرداری نیز همراه با سایر درآمدها رشد مناسبی را تجربه کرد و شاهد افزایش درآمدهای پایدار در بخش‌های سهم مدیریت شهری از مالیات بر ارزش افزوده، عوارض‌های گوناگون شهری و تامین مطالبات شهرداری از دولت بودیم. در سال گذشته همچنین در اجرای طرح‌های مشارکتی نیز شاهد رشد درآمدها بودیم که این بخش نیز جزو درآمدهای پایدار محسوب می‌شود. به صورت کلی در دوره کنونی مدیریت شهری، ایجاد مسیرهای بیشتر برای کسب درآمدهای پایدار جزو اولویت‌های اصلی حوزه مالی شهرداری قرار دارد.

وی با تاکید بر سهم بالای عوارض شهرسازی در افزایش درآمدهای شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریت شهری گفت: در دوره فعلی ساخت‌وساز در پایتخت رونق مناسبی گرفته است که شاهد مثال این امر نیز افزایش محسوس آمار صدور پروانه ساخت در این دوره است. البته در دوره کنونی مدیریت شهری، توجهی جدی به احیای بافت فرسوده وجود دارد و گره‌هایی موجود در ساخت‌وساز در برخی بافت‌های ناکارآمد نیز با مصوبات مختلف باز شده و مشوق‌های گوناگونی ارائه شده است که شهروندان ترغیب شوند در بافت‌های فرسوده ساخت‌وساز انجام دهند.

برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه مجموعه‌های شهروند و شهر آفتاب 

فروزنده با بیان این که مولدسازی، یکی از راهکارهای جدی مد نظر شهرداری تهران برای افزایش درآمدهاست، عنوان کرد: ما معتقدیم که اگر مولدسازی به روش صحیح انجام شود و صرفا مبتنی بر خام‌فروشی املاک نباشد، می‌تواند به افزایش درآمدهای پایدار شهر کمک کند؛ از جمله راهکارهای صحیح مولدسازی نیز جلب مشارکت بخش خصوصی است تا بتوانیم ظرفیت‌هایی را در شهر فراهم کنیم که هم خدمت به مردم محسوب شود و هم درآمدهای شهرداری را افزایش دهد.

معاون شهردار پایتخت تاکید کرد: از جمله برنامه‌هایی که در حوزه مولدسازی و جلب مشارکت بخش خصوصی در دستور کار داریم، توسعه فروشگاه‌های شهروند و مجموعه شهر آفتاب است که به دنبال جذب سرمایه‌گذار در این زمینه‌ها هستیم. همچنین به دنبال فراهم کردن بسترهای دیگری نیز هستیم که هم سطح خدمات شهری ارتقا یابد و هم درآمدهای پایدار شهر رشد پیدا کند.

نگاه واگذاری تراکم سیال در دوره کنونی مدیریت شهری وجود ندارد  

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دریافت عوارض شهرسازی و واگذاری تراکم به عنوان یکی از راهکارهای اصلی درآمدزایی، مد نظر مسئولان کنونی شهرداری قرار دارد یا خیر، اظهار داشت: واگذاری تراکم به معنایی که در گذشته انجام می‌شد، به هیچ وجه در دوره فعلی مدیریت شهری پایتخت انجام نمی‌شود و در تمام مجوزهایی که داده می‌شود و مصوباتی که در حوزه شهرسازی به تصویب می‌رسد، طرح تفصیلی شهر تهران به طور کامل رعایت می‌شود.

فروزنده ادامه داد: برخی مصوبات کمیسیون ماده ۵ بخصوص طرح‌های بازآفرینی شهری، در واقع مولدسازی زمین‌های ذخیره شهری و استفاده از ظرفیت این زمین‌ها متناسب با طرح تفصیلی شهر تهران و سایر قوانین و ضوابط حاکم بر شهرسازی در پایتخت است. 

وی در پایان تصریح کرد: در دوره کنونی مدیریت شهری، نگاه دوره‌های قبلی مبنی بر واگذاری تراکم سیال وجود ندارد، ولی معتقدیم اگر در یک زمین، طبق ضوابط قانونی و طرح تفصیلی به گونه‌ای بارگذاری شود که درآمد بیشتری برای شهر به همراه داشته باشد، اتفاق مثبتی است، چراکه همه درآمدهای شهرداری در نهایت صرف ارائه خدمات بیشتر و بهتر به شهروندان خواهد شد. 

کد مطلب: 201364
برچسب ها: شهرسازی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *