۰
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

قیمت حک شده بر روی جلد دارو ملاک فروش نیست

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که قیمت حک شده بر روی جلد داروها، ملاک قیمت اصلی دارو برای فروش نیست و این قیمت ممکن است دستخوش افزایش یا کاهش قیمت شده باشد.
قیمت حک شده بر روی جلد دارو ملاک فروش نیست

به گزارش مردم سالاری آنلاین، "رحمت الله افشار " در گفت و گو با ایلنا از یاسوج در پاسخ به این سئوال که گاها مشاهده می‌شود قیمت داروها در داروخانه‌ها متفاوت و این تفاوت باعث نگرانی مراجعه کنندگان می‌شود، چرا قیمت داروها اینگونه است؟ اظهار داشت: قیمت دارو مصوب کشوری است و در کمیته‌ای با حضور وزارت بهداشت، وزارت صمت، سازمان‌های بیمه‌گر، تعزیرات حکومتی، معاونت درمان وزارت خانه و حتی وزارت جهاد کشاورزی، این قیمت گذاری صورت می‌گیرد.

وی گفت: قیمت روی جلد یک دارو اساسا ملاک قیمت نهایی بودن آن دارو نیست.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در روز تولید دارو بر روی دارو، قیمت درج می‌شود اما ملاک قیمت در زمان فروش، سامانه تی تک است و افراد می‌توانند هر دارویی را در این سامانه سرچ کنند تا قیمت روز آن را به دست بیاورند.

افشار از اخذ مجوز دو شرکت مهم توزیع دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد هم خبرداد و تاکید کرد: هرگز قرص و کپسول را در یخچال نگهداری نکنید.

این مسوول دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: داروها در استان کهگیلویه و بویراحمد از دو استان فارس و خوزستان تأمین می‌شوند، برای تأمین داروهای شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون از طریق شرکت‌های توزیعی استان فارس و برای تامین داروهای شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه، باشت، چرام، لنده و بهمئی از طریق استان خوزستان اقدامات اداری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سهمیه داروی استان ما در کشور، نسبت به جمعیت، هشت دهم درصد است، یادآور شد: بیشتر کمبودهای دارویی مربوط به آن پنج درصد داروهایی است که از خارج کشور وارد می‌شوند.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: این پنج درصد بیشتر شامل داروهای ویژه بیماران سرطانی، بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص از قبیل تالاسمی، هموفیلی دیالیزی و ام‌ اس است.

افشار افزود: چون ما در شهرستان‌های این استان متخصص آنکولوژی نداریم و این پزشکان فقط در مرکز استان مستقر هستند، داروخانه دولتی دانشگاه مختص داروهای بیمارستان سرطانی و صعب‌العلاج است که مستقیماً از شرکت‌های شیراز تأمین می‌شوند.

وی گفت: داروهای خاص کهگیلویه در بیمارستان امام خمینی، در گچساران بیمارستان شهید رجایی و در بویراحمد در بیمارستان شهید بهشتی توزیع می‌شوند.

افشار با اظهار تاسف از اینکه در درمانگاه‌های خصوصی این استان، سرم‌تراپی و کورتون‌تراپی، آمار بسیار بالایی نسبت به میانگین کشوری دارد، یادآور شد: بر اساس بررسی نسخه‌های پزشکان در سال گذشته، پرمصرف‌ترین ترین داروها بوده‌اند و ما از این جهت در کشور مقام اول را داشتیم.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بدهی دارویی این استان تا پایان سال ۱۴۰۱ را مبلغی حدود ۱۰۱ میلیارد تومان ذکر که اکنون به ۲۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

افشار به شهروندان این استان هم توصیه کرد که از نگهداری قرص و کپسول در یخچال خودداری کنند چرا که رطوبت باعث خراب شدن ماده مؤثره این داروها می‌شود.

وی گفت: البته  آن دسته از داروهایی که بر روی جلد آنها درج شده در دمای بین 2 تا هشت درجه سانتی‌گراد نگهداری شود را می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

کد مطلب: 201884
برچسب ها: دارو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *