۰
يکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۵

به دنبال ذخیره استراتژیک دارو هستیم

وزیر بهداشت گفت: حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نابارور در کشور داریم که بسیاری از آنها علاقه مند به داشتن فرزند هستند.
به دنبال ذخیره استراتژیک دارو هستیم

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: سلامت در کنار امنیت در جامعه بسیار مهم است و از مولفه های بااهمیت محسوب می‌شود. دستاورد سلامت از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره سلامت گفت: در روزهایی که ما دولت را تحویل گرفتیم روزانه ۵۰ هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده و ۲۰ هرار نفر بستری و مرگ و میر روزانه ۷۰۰ نفر را داشتیم همچنین ۵۰ همت بدهی در وزارت خانه وجود داشت.

وی ادامه داد: تدوین راهنمای بالینی و درمان از اولین برنامه های ما بود ۱۸ میلیون واکسیناسیون در آن زمان فقط انجام شده بود و اکثر مردم واکسن کرونا را نزده بودند با حمایت ریاست جمهوری واکسن وارد شد و ۱۶۰ میلیون دز واکسن تزریق شد تا قبل از ۲۲ آذر ۱۴۰۰، تاکنون ۲۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و این نشان از تاثیر واکسیناسیون بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این مدت چیزی حدود ۳۰۰ شهید کادر سلامت تقدیم کردیم گفت: ۶ نوع واکسن کرونا در این مدت در کشور تولید شد و هر نوع واکسنی را می توانیم از این به بعد تولید کنیم همچنین تعداد تخت های ای سی یو دو برابر افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین تمام اتباع و مهاجران خارجی که در مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند را واکسینه کردیم و ۵ دهک را به صورت رایگان بیمه کردیم که حدود ۱۲ میلیون نفر می شوند ۲۰ میلیون نفر هنوز بیمه روستایی استفاده می کنند.

عین اللهی با اشاره به طرح دارویار گفت: این طرح در سال گذشته انجام شد و قیمت دارو براساس ارز نیمایی مشخص شد قرارگاه ویژه دارویی نیز شکل گرفت و بیمه رایگان ۳ ماهه همه ایرانیان فاقد بیمه انجام شده و طرح نسخه نویسی الکترونیک نیز تا ۹۸ درصد اجرایی شدو ۴۴۰۰ پروژه بهداشتی تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع گفت: این طرح در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر اجرا شد اما لازم است اقدامات دیگری در خصوص این طرح صورت بگیرد. در این طرح برای فرد یک پرونده سلامت تشکیل خواهد شد اگر کسی از این کانال استفاده کند خدمات پزشکی برای او با حداقل هزینه خواهد بود. این طرح برای افراد کاملا داوطلبانه و اختیاری است و در صورت عدم استفاده افراد می توانند به صورت معمول به پزشک مراجعه کرده و از خدمات درمانی استفاده کنند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: اقدامات مختلفی نیز در این زمینه انجام شده است‌.

وی با اشاره به تاخیر در اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری گفت: این قانون بعد از ۱۵ سال اجرایی شد.

وی با اشاره به احداث مگا بیمارستان‌ها گفت: از دیگر اقدامات مهم در دولت سیزدهم‌توزیع عادلانه خدمات بود و ۱۵ هزار تخت در این مدت اضافه شده است. مجوز سرمایه گذاری خارجی نیز به مبلغ هزار میلیارد تومان اخذ شد.

وی با اشاره به رایگان شدن کاشت حلزون شنوایی گفت: امروز در این خصوص صف شکسته شده و صف انتظار صفر شده است. همچنین با تغییراتی که در آئین نامه توزیع پزشکان داشتیم توانستیم کمبود پزشک در مناطق محروم را جبران کردیم و سقف کارانه در مناطق محروم برداشته شده و مالیات پزشکان در این مناطق از ۳۰‌به ۱۰‌ درصد رسیده است.

عین اللهی با اشاره به صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج گفت: با حمایت مجلس ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج در بیمه سلامت افتتاح و امسال نیز ۷ همت برای آن اعتبار در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۷ بیمارستان در گردشگری سلامت فعال است، گفت: ۵۳ مرکز دندانپزشکی دولتی از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون اضافه شده است و خدمات دندانپزشکی در این مراکز ارائه می شود.همچنین ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی سنگین در این مدت با تمرکز بر مناطق محروم و کم برخوردار در این مدت توزیع شده است.

او ادامه داد: همچنین ۱۲۳ مرکز سطح سه و ۶۷ مرکز سطح دو درمان ناباروری در کشور راه اندازی شده است. حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نابارور در کشور داریم که بسیاری از آنها علاقه مند به داشتن فرزند هستند و می توانند در این مراکز خدمات لازم‌را دریافت کنند.

وی با اشاره به راه اندازی ۳ دانشکده علوم پزشکی گفت: باتوجه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد افزایش دانشجویان پزشکی را داشتیم و با تغییر در نحوه آزمون تدابیری اندیشیده شد که ظرفیت خالی نداشته باشیم.

وزیر بهداشت گفت: حقوق دستیاری در ابتدای دولت یک و نیم تا دو میلیون بود که در حال حاضر به۸ تا ۱۱ میلیون رسیده است.

وی با اشاره به افتتاح اولین دانشگاه علوم پزشکی بین المللی گفت: یک ریال جمهوری اسلامی در این بیمارستان هزینه نکرده است و صرفا استادان این دانشکاه از دانشگاه علوم پزشکی تهران تامین می شود. همچنین بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور حین تحصیل ساماندهی شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی فن بازار ملی سلامت گفت: ۹ محصول فناورانه در این مدت رونمایی شده است. در جشنواره شهید رجایی وزارت بهداشت به عنوان دستگاه برتر در تولید دانش بنیان معرفی شده است.

وی ادامه داد: ۷۰ هزار نفر از کارکنان کادر سلامت براساس قانون ایثارگران تبدیل وضعیت شدند همچنین ظرف دو ماه آینده آزمون برای جذب ۲۵ هزار نفر برگزار خواهد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به روزرسانی نسخه فارماکوپه گفت: اولین دارونامه گیاهان دارویی منتشر شد. همچنین سامانه برخط قیمت گذاری دارو راه اندازی شد وقیمت دارو در همه کشور یکسان است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار موفق بحث دیپلماسی سلامت است. در سازمان جهانی بهداشت طی امسال و سال گذشته حضور پیدا کردیم و درخصوص اقدامات حوزه سلامت موضوعاتی ارائه شد.

وی ادامه داد: به میزان دانش و نیروی انسانی تولید دارو نداریم وزارت بهداشت هیچ کارخانه تولید دارو ندارد و ۶۰ درصد در بخش خصوصی و ۴۰ درصد تولیدات در بخش خصولتی است. ما در تلاش هستیم تا تسهیلاتی را ایجاد کنیم تا افزایش در این حوزه داشته باشیم. به همه کارخانه های تولید دارو اعلام کردیم در صورت افزایش تولید اجازه صادرات هم خواهند داشت. یکی از سیاست‌های اصلی ما در حوزه دارو ایجاد ذخایر استراتژیک است و در این خصوص نیز دستورالعمل هایی تدوین شده است.

وی درباره گردشگری سلامت گفت: به طور طبیعی قبل از اینکه ما بخواهیم در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم از کشورهای همسایه برای درمان به کشور ما می آمدند و ما باید از این فرصت حداکثر استفاده را کرده و آن را ارتقا دهیم. باید ساختارهایی خارج از وزارت بهداشت نیز برای این منظور ارتقا پیدا کند تا گردشگر سلامت دچار مشکل نشود و رایزن سلامت را در کشورهایی که مراجعه کننده زیادتری برای درمان به کشور داریم را راه اندازی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه با توجه به مشکلاتی که کشور در حال حاضر در حوزه دارو دارد چه تمهیدی اندیشیده شده که تا پایان سال بر این مشکلات اضافه نشود، گفت: هماهنگی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است از جمله اینکه ۱.۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را در مجلس به تصویب رساندیم و ۱۲ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه و ۳۰ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی مصوب شده است تا بتوانیم از این طریق مشکل اعتبار برای تامین دارو را رفع کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با ایجاد ذخایر استراتژیک می توانیم کمبودها را جبران کنیم و ما به دنبال ایجاد این ذخایر استراتژیک هستیم بنابراین استراتژی ما در این زمینه این است که اولا تامین منابع داشته باشیم و همچنین به دنبال راه اندازی ذخایر استراتژیک هستیم تا در شرایط ضروری از آن استفاده کنیم.

وی گفت: در رابطه با استخدام نیروی پرستای از جذب مجوز اخیر سهم پرستاران حدود ۵۰ درصد است. از طرفی طبق قانون طرح نیروی انسانی، نیروها موظف هستند مدتی طرح داشته باشند و آن هم یکی از منابع تامین نیروی ما است. از ۷۰ هزار نیروی تبدیل وضعیت شده هم تعداد زیادی پرستاران هستند‌.

وزیر بهداشت درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای مقابله با تحریم ها گفت: تحریم‌تیغ دو لبه برای ما بوده است و باعث شد ما در حوزه تجهیزات در کشور اقدامات بسیار خوبی انجام دهیم و نیازهای کشور تا حدود زیادی رفع شده است. اما تحریم وجود دارد و در سلامت مردم اختلال ایجاد می کند ما از منابع مختلف تلاش می کنیم نیازهای مردم را رفع کنیم از چین و هند هم تشکر می کنیم که این خلأها را برای ما پوشش دادند. علم پزشکی در اختیار چند کشور نیست و ما می توانیم در  همکاری با سایر کشورها این مشکلات را رفع کنیم.

وی درباره پروژه های بهداشتی گفت: اولویت اول ما درخصوص پروژه هایی است که بیش از ۵۰ درصد آنها انجام‌ شده است. معاونت اجرایی ریاست جمهوری در این زمینه به ما کمک کرده اند وچیزی حدود ۳۰ همت خارج از اعتبار خودمان در سفرای استانی برخوردار شده ایم و همچنین از منابعی خارج از منابع خودمان برای تکمیل پروژه ها استفاده کرده‌ایم. برخی از این پروژه ها جایگزین مراکز فرسوده می شوند و نیروهای این مراکز فرسوده به این پروژه ها منتقل می شوند.

وی درباره برنامه وزارت بهداشت در اربعین حسینی گفت: اربعین برای پا بسیار مهم است و برنامه ریزی هایی در این خصوص صورت گرفته است در شلمچه یک مرکز درمانی مجهز داریم که در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی ارائه شد. در پایانه مهران یک مرکز درمان بسیار خوب ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم از این سازه در ایام اربعین استفاده کنیم. البته مشکلاتی در طرف عراقی وجود دارد اما با آنها نیز رایزنی نیز داشته ایم البته درمان در عراق با هلال احمر است. همچنین هر کدام از نیروهای سلامت که بخواهند در این ایام در موکب ها فعالیت کنند مشکلی نخواهند داشت و این موضوع را نیز به دانشگاه ها ابلاغ خواهیم کرد. مردم با گرمازدگی آشنایی ندارند و مردم باید با علائم گرمازدگی آشنا شوند و همچنین راه های پیشگیری از گرمازدگی آموزش داده شود. خواهش می کنیم در موکبها افرادی که غیر تخصصی پزشکی دارند خدمات ارائه ندهند. این موضوع نیز با وزارت بهداشت عراق مطرح شده است.

وزیر بهداشت گفت: در بحث تبادل استاد و دانشجو تفاهم نامه هایی با سایر کشورها منعقد شده است. درخصوص گردشگری سلامت نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و در تفاهم‌نامه ها به این موضوع پرداخته شده است.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم در کشورهای دوست ویزا را حذف کنیم و این موضوع در حال گسترش است. همچنین ۷ هزار دانشجوی خارجی در رشته پزشکی در حال حاضر در کشور مشغول تحصیل هستند.

عین‌الهی درباره احداث بیمارستان طب سنتی تصریح کرد: ما علم را یکی می دانیم و طب سنتی یک مکمل را می‌دانیم و در درمان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین آیین نامه داروخانه های طبیعی نیز نوشته شده است.

وزیر بهداشت درباره شفاف سازی بودجه دانشگاه علوم پزشکی گفت: بودجه دانشگاه ها مشخص است. بودجه دانشگاهها برای حقوق نیروهای رسمی، طرحی و قراردادی استفاده می شود، در خصوص بودجه پروژه ها نیز سیاست ما این است که در دانشگاه ها پروژه جدیدی را شروع نکنیم و به سراغ پروژه های نیمه کاره برویم. سعی ما این است که در این زمینه عدالت را رعایت کنیم.

وی درباره خبر کشف پادزهر قرص برنج گفت: این خبرها در حد خبر است و اخبار دقیق باید از سوی وزارت بهداشت منتشر شود البته ما اقدامات بسیار خوبی در حوزه فناوری‌ها انجام شده است.

کد مطلب: 199679
برچسب ها: دارو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *