۰
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۵

اغلب تبلیغات مربوط به «ترید کردن» در فضای مجازی در راستای کلاهبرداری و پولشویی است

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: خرید و فروش ارزهای دیجیتال اگر از صرافی‌های مجاز تعیین‌شده برای این منظور انجام شود، غیرقانونی نیست، ولی اغلب تبلیغاتی که در زمینه «ترید کردن» و تجارت رمزارزها در فضای مجازی دیده می‌شود، در راستای کلاهبرداری و پولشویی است.
اغلب تبلیغات مربوط به «ترید کردن» در فضای مجازی در راستای کلاهبرداری و پولشویی است

به گزارش مردم سالاری آنلاین، در سال‌های اخیر بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان حسابی داغ شده است و کاربران بسیاری از این راه درآمدهای چشمگیر کسب کرده و افراد زیادی هم سرمایه‌های کلانی را از دست داده‌اند. در این میان اما مدتی است که در کنار این مساله، موضوع «ترید کردن» پای خود را به ادبیات فضای مجازی کشورمان باز کرده و شاهد انتشار تبلیغات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی برای آموزش روش‌های ترید کردن و کسب درآمد از این مسیر هستیم و در بسیاری از این تبلیغات، این‌گونه القا می‌شود که «تریدر بودن» می‌تواند شغل اصلی افراد باشد و آورده مالی بالایی را برایشان به همراه داشته باشد. 

منظور از ترید کردن، خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا سهام بازارهای مالی خارجی است که آن هم عمدتا با استفاده از رمزارزها انجام می‌شود. در این میان اگرچه خرید و فروش ارز دیجیتال از صرافی‌های مجاز تعیین‌شده قانونی به حساب می‌آید، ولی برخی سودجویان از تجارت «کریپتوکارنسی» یا همان رمزارزها برای پولشویی و کلاهبرداری استفاده می‌کنند و از طریق شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای اعتماد برخی کاربران را جلب می‌کنند که صرفا ارزهای دیجیتال پیشنهادی آنها را خریداری کنند یا حتی در برخی موارد، اطلاعات کیف پول دیجیتال کاربران را از آنها می‌گیرند و آنها را شریک جرم پولشویی‌های خود می‌کنند. در واقع، بسیاری از تبلیغ‌کنندگان ترید کردن در فضای مجازی، پول‌های حاصل از کلاهبرداری‌های اینترنتی خود را با سوء استفاده از هویت دیگران به ارز دیجیتال تبدیل می‌کنند. 

بیشتر کسانی که ترید کردن را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، به دنبال پولشویی هستند

ترید کردن شاید در ابتدا درآمدهایی را برای کاربران فضای مجازی به همراه داشته باشد، اما در بلندمدت آنها را به ورطه خرید و فروش مداوم ارزهای دیجیتال می‌کشاند و در این میان تبلیغ‌کنندگان این اقدام نیز با استفاده از کلاهبرداری، پولشویی و درگیر کردن کاربران دیگر با موضوع خرید و فروش رمزارزها، پول‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند و بازنده این ماجرا نیز معمولا کاربران ناآشنایی هستند که با هدف کسب درآمد بالا در کوتاه‌مدت به ترید کردن روی آورده‌اند. 

این نکته‌ای است که سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: خرید و فروش ارزهای دیجیتال اگر از صرافی‌های مجاز تعیین‌شده برای این منظور انجام شود، غیرقانونی نیست، ولی اغلب تبلیغاتی که در زمینه ترید کردن و تجارت رمزارزها در فضای مجازی دیده می‌شود، در راستای کلاهبرداری و پولشویی است؛ یعنی کسانی که این تبلیغات را انجام می‌دهند، عمدتا شیادانی هستند که به دنبال جلب اعتماد جوانانی می‌روند که غالبا شغلی ندارند یا از درآمد کافی برخوردار نیستند و گمان می‌کنند می‌توان با خرید و فروش ارزهای دیجیتال ناگهان به درآمدهای بالایی رسید. 

وی افزود: بیشتر کسانی که در فضای مجازی ترید کردن را تبلیغ می‌کنند، به دنبال پولشویی هستند و از طریق خرید و فروش ارزهای دیجیتال و درگیر کردن کاربران دیگر با این اقدام، می‌خواهند اموالی را که به صورت غیرقانونی به دست آورده‌اند به اموال غیرقابل ردیابی تبدیل کنند. این افراد در این مسیر از هویت دیگران سوء استفاده می‌کنند و به همین دلیل، به دنبال کسانی هستند که با سودای ثروتمند شدن به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌روند. در این شرایط نیز برخی کاربران، اطلاعات هویتی نظیر شناسه و رمز ورود کیف پول دیجیتال خود را در اختیار این کلاهبرداران قرار می‌دهند. 

مواظب باشید ناخواسته در فرآیند پولشویی و سرقت اینترنتی دیگران قرار نگیرید 

معظمی گودرزی در توضیح بیشتر گفت: برخی کسانی که به تبلیغات ترید کردن می‌پردازند یا دیگران را ترغیب به انجام این کار می‌کنند، به کاربران فضای مجازی اعلام می‌کنند که لازم نیست کار خاصی انجام دهید، فقط باید یک پروفایل را در یک صرافی ارز دیجیتال ایجاد کنید و رمزارزهایی را که ما به شما می‌گوییم، جابه‌جا کنید و درصد مشخصی از این معاملات نیز به خود شما می‌رسد. در چنین شرایطی، کاربرانی که به این کلاهبرداران اعتماد می‌کنند، به صورت ناخواسته در یک فرآیند پولشویی و سرقت اینترنتی قرار می‌گیرند. 

این مقام انتظامی حوزه سایبری ادامه داد: اصل خرید و فروش ارزهای دیجیتال اگر از طریق صرافی‌های مجاز انجام شود، مشکلی ندارد، ولی مشکل مهمی که درباره ترید کردن و تبلیغات مربوط به آن وجود دارد، این است که اغلب کسانی که ترید کردن را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، افرادی هستند که کلاهبرداری یا سرقت‌های اینترنتی انجام می‌دهند و درآمدهای خود را به رمزارز تبدیل می‌کنند. این سودجویان با هدف جذب جوانان و کسانی که درآمد کافی ندارند، به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که اعتماد دیگران را به خود جلب کنند تا بتوانند در خرید و فروش ارزهای دیجیتال از هویت کاربران دیگر سوءاستفاده کنند. در این شرایط نیز کابران به صورت ناخواسته به یکی از مولفه‌های وقوع جرم تبدیل می‌شوند و به پولشویی و کلاهبرداری سودجویان کمک می‌کنند. 

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد: به کاربران فضای مجازی بخصوص جوانان توصیه می‌کنیم که فریب تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در حوزه ترید کردن را نخورند، زیرا تبلیغ‌کنندگان این کار، عمدتا به دنبال پولشویی و سوءاستفاده از هویت دیگران هستند و تمام تلاش آنها این است که کاربران دیگر را به دام بیندازند. 

وی در پایان تصریح کرد: کاربرانی که بدون اطلاع قبلی و با اعتماد به این سودجویان در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند، معمولا وقتی دستگیر می‌شوند، تازه متوجه می‌شوند که میلیون‌ها یا میلیاردها تومان به اسم آنها کلاهبرداری شده است و متهمان اصلی نیز با ارائه کیف پول‌های دیجیتال، سهم خود را برداشته و دیگران را گیر انداخته‌اند.

کد مطلب: 202538
برچسب ها: فضای مجازی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *