۰
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
ترافيک پايتخت، دو هفته مانده به اول مهر بازگشت

وعده فراموش ‌شده شهردار برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی

از ديروز شنبه، ساعات آغاز به کار ادارات که در تابستان، ساعت 6 صبح تعيين شده بود به حالت قبل بازگشت که حاصلش، بازگشت ترافيک صبحگاهي به خيابانها و بزرگراههاي پايتخت بود تا در فاصله دو هفته مانده به اول مهر، هشداري جدي به مسئولان درباره ترافيک تهران باشد.
وعده فراموش ‌شده شهردار برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی
گروه اجتماعي – فخري سادات مسچي: از ديروز شنبه، ساعات آغاز به کار ادارات که در تابستان، ساعت 6 صبح تعيين شده بود به حالت قبل بازگشت که حاصلش، بازگشت ترافيک صبحگاهي به خيابانها و بزرگراههاي پايتخت بود تا در فاصله دو هفته مانده به اول مهر، هشداري جدي به مسئولان درباره ترافيک تهران باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين درحاليست که قدرت الله شفيقي معاون توسعه مديريت و منابع استانداري تهران گفته بود: از شنبه ( 18 شهريورماه) تا تصميم بعدي در اين زمينه از سوي دولت ساعت آغاز به کار دستگاه‌هاي اجرايي ملي مستقر در شهر تهران از 7 تا 9 صبح به صورت شناور است و ساعت آغاز به کار دستگاه‌هاي استاني و واحدهاي صنعتي 7 و در اداره‌هاي نظامي، انتظامي‌و امنيتي شش و 30 دقيقه صبح خواهد بود. وي تاکيد کرد: مديران به گونه اي نظارت داشته باشند تا بر اساس ماده 87  قانون خدمات کشوري سقف 44 ساعت کار در هفته براي همه کارکنان رعايت شود و هيچ‌گونه خدشه‌اي در پاسخگويي به مراجعات مردم ايجاد نشود.
با اين حال، به نظر مي‌رسد شناور شدن ساعات کار در ابتداي صبح تاثير چنداني در کاهش ترافيک نداشت و شهرونداني که ساعت 7 صبح ديروز (شنبه) از منزل به سمت محل کار خود حرکت کردند با ترافيک سنگيني مواجه شدند. اين درحاليست که هنوز دو هفته به اول مهر و بازگشايي مدارس و دانشگاهها باقي مانده و پيشبيني مي‌شود امسال با آغاز مهرماه با ترافيک سنگيني مواجه باشيم. راهکار مشکل ترافيک تهران، نه تغيير ساعات کار ادارات بلکه ارتقاي سطح حمل و نقل عمومي‌و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي‌کلان شهرهاست. اما مديريت شهرداري در دو سال اخير اقدام چشمگيري در اين حوزه انجام نداده و همچنان تهران از کمبود اتوبوس و همچنين مترو رنج مي‌برد.
 مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني شهر تهران از آمادگي 100 درصدي شرکت واحد براي بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها خبر داده اما واقعيت اين است که در همين تابستان که حجم تردد در شهر و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي‌کمتر از پاييز است، اتوبوسراني در ساعات پيک تردد در صبح و عصر، پاسخگوي نياز شهروندان نبوده است.مترو نيز شرايط مشابهي دارد.
مسئولان شهرداري صرفا به دنبال افتتاح ايستگاه‌هاي جديد مترو هستند اما براي افزايش ظرفيت مترو و توسعه ناوگان ريلي زيرزميني و کاهش فاصله حرکت قطارها اقدام شايان توجهي انجام نداده اند و همچنان شاهد تراکم شديد شهروندان در مترو هستيم. بعيد است مسئولان شهرداري و از جمله شهردار تهران در ساعات شلوغ، از مترو استفاده کرده باشند و با رنج مردم آشنا باشند؛ که اگر اينچنين بود قطعا اقدام قاطع تري براي توسعه ناوگان مترو انجام مي‌دادند.
در همين راستا محسن هرمزي سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران و مديرعامل شرکت متروي پايتخت گفت: پيشرفت عمليات اجرايي پروژه‌هاي ساخت ايستگاه‌هاي جديد در خطوط مختلف شبکه مترو تهران، منجر به تکميل قريب‌الوقوع 5 ايستگاه و اضافه شدن آنها به امکانات حمل و نقل عمومي‌پايتخت شده است؛ به اين ترتيب انتظار مي‌رود بزودي شاهد افتتاح و بهره‌برداري از ايستگاه‌هاي مترو شهران، شهر زيبا و کوهسار (همگي در خط 6)، ميدان کتاب (خط 7) و همچنين ايستگاه مترو شهر جديد پرند باشيم. هرمزي در ادامه به روند آماده سازي خط متروي پرند اشاره کرد و گفت: اين پروژه شامل يک ايستگاه و 19 کيلومتر مسير رفت و 19 کيلومتر مسير برگشت، عملاً هفته‌هاي پاياني روند تکميل خود را طي مي‌کند و تجهيزات باقي‌مانده آن نيز در حال تهيه و نصب است. در مورد تأمين نيروي برق ثابت و مطمئن پروژه نيز مذاکرات لازم با وزارت نيرو صورت گرفته تا به موجب استقرار و راه‌اندازي دو فيدر برق 7 و نيم مگاواتي، مهمترين بخش باقي‌مانده خط متروي شهر جديد پرند تعيين تکليف شود. در مجموع اميدواريم با هماهنگي‌هاي به عمل آمده و انجام تعهدات نهادهاي دولتي، بزودي خط متروي پرند نيز راه اندازي شود تا انتظار طولاني مدت شهروندان اين شهر پايان پذيرد.
جالب اينجاست که همچنان خبري از اضافه کردن به ناوگان مترو نيست و صرفا شاهد افزايش خطوط و ايستگاهها هستيم. درحاليکه مشکل تراکم در مترو، با افزايش ناوگان مترو حل مي‌شود. شمار واگن‌هاي فعال در مترو تهران 1514 واگن، برابر 217 قطار است که روزانه به‌طور ميانگين بيش از 2٫5 ميليون مسافر را جابه‌جا مي‌کنند. عليرضا زاکاني 18 ماه پيش گفته بود تهران نياز به 2500 واگن براي مترو دارد و اين يعني هزار واگن کم داريم.
اين کمبود واگن قرار بود از چين جبران شود که گفته مي‌شود اگر فاينانس هم به موقع تامين شود، باز هم تا يک سال ديگر واگني از کشور چين به متروي تهران اضافه نخواهد شد و اين موضوعي است که آقاميري يکي از اعضاي شوراي شهر تهران نيز تاييد کرده است. در سالهايي که شهردار اسبق تهران به دنبال توسعه بزرگراهها و تونل‌هاي شهري و ساخت اتوبان دوطبقه بود، کارشناسان هشدار مي‌دادند که به جاي پل سازي و تونل سازي، بايد به فکر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي‌باشند. اما اين هشدارهاي دلسوزانه جدي گرفته نشد و با ساخت تونلها و بزرگراه دوطبقه، ترافيک تهران کمتر نشد! حالا بايد ديد زاکاني شهردار تهران که مشکل اصلي مديران و مسئولان در دولت گذشته را بي عرضه گي مي‌دانست نه تحريم، آيا مي‌تواند مشکل کمبود هزار واگن مترو براي تهران را حل کند؟  فعلا که دو سال گذشته اتفاق خاصي نيفتاده است!
کد مطلب: 202526
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *