; ?>; ?> چند نفر در سفر به سازمان ملل با خاتمی همراه شدند؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۵
همسر حسن روحانی به نیویورک نرفت

چند نفر در سفر به سازمان ملل با خاتمی همراه شدند؟

تعداد همراهان روسای جمهوری در ادوار مختلف سفر به مقر سازمان ملل، همواره موضوعی بحث برانگیز بوده است، اینکه هر فرد که با هزینه دولت به نیویورک می رود دقیقا چه مسئولیتی ایفا می کند و حضور او چه نفع و دستاوردی برای ملت و کشور ایران خواهد داشت.
چند نفر در سفر به سازمان ملل با خاتمی همراه شدند؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، سیدمحمد خاتمی پس از ۱۱ سال که از آخرین سفر یک رئیس‌ جمهور از ایران به نیویورک می‌گذشت در شهریور ۱۳۷۷ راهی مقر سازمان ملل متحد در آمریکا شد.

سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، در شرایطی عازم آمریکا شد که دولتمردان این کشور این سفر را فرصت طلایی برقراری رابطه گسیخته شده بین دو کشور قلمداد می‌کردند، اما خاتمی در جلسه افتتاحیه که کلینتون نیز در آن سخنرانی می‌کرد، شرکت نکرد و بر خلاف انتظار آمریکایی‌ها، عصر راهی جلسه مجمع عمومی شد. هرچند او موضوع گفت و گوی تمدن ها را در سخنرانی ها و دیدارهایش به عنوان موضوعی جدید مطرح کرد و در سال های آینده هم پی گرفت.

درباره هئیت همراه خاتمی و تعداد آنها در روزنامه جمهوری اسلامی آن زمان آمده است: آقای خاتمی را در سفر به سازمان ملل، ۱۲ نفر از مسئولین ارشد کشور همراهی می کنند. رئیس جمهوری و هیئت همراه در فرودگاه جان اف کندی نیویورک از سوی کمال خرازی، وزیر امور خارجه، محمد هادی نژادحسینیان، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و ایگور نویی چنکو، نماینده دبیرکل سازمان ملل و چند تن دیگر از شخصیت های ایرانی فعال نیویورک مورد استقبال قرار گرفت.

سفری با محوریت برجام و توسعه اقتصادی

حسن روحانی هم در ۸ سال دوران ریاست جمهوری اش به نیویورک رفت و در سخنرانی های رسمی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را سرزمین امنیت، ثبات و آرامش خواند، از در دسترس بودن صلح گفت، برجام را نمونه موفق اعتدال و تعامل نامید وبر تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض تاکید کرد.

او در سال ۱۳۹۲ در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشت که فصل تعامل فرارسیده است و در تمام سفرهای خود تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی با دنبال کردن مذاکرات را پی گرفت.

روحانی در نخستین سال ریاست جمهوری اش در سفر به آمریکا تعدادی از فعالان بخش خصوصی را هم با خود همراه کرد که همراه با تیم اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک ایران کمتر از ۷۰ نفر روحانی را همراهی کردند.

معاون تشریفات حسن روحانی هم در جریان سفر سال ۹۷ روحانی به نیویورک اعلام کرد که هیئت رسمی همراه رئیس‌جمهور ۶ نفر است و باقی همراهان او شامل تیم حفاظت، تشریفات و رسانه‌ای به میزان کمتر از یک‌چهارم همراهان رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم بوده است.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی نیز در سال ۱۳۹۶ با اشاره به تعداد همراهان رییس جمهوری و هیئت رسمی کشورمان در سفر به نیویورک، اعلام کرد که تعداد همراهان رئیس جمهور در سفر به آمریکا در سال های اخیر رکوردشکنی کرد و کل هیات و همراهان ۴۳ نفر بودند.

موضوع قابل توجه اینکه در تمام سفرهای حسن روحانی و همراهانش به آمریکا، خبری از حضور خانواده و فرزندان رئیس جمهور وقت و معاونان و وزرای او نبود در عین حال تعداد همراهان و حتی تصاویر آنها منتشر می شد.

کد مطلب: 203644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *