۰
دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۷
دولت فدرال با خطر تعطیلی مواجه شده ‌است

بازی جمهوری‌خواهان با اعصاب دموکرات‌ها

دموکرات‌ها همچنان نگران هستند چرا که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد، واجد شرایط گزینش در انتخابات سال ۲۰۲۴ است.
بازی جمهوری‌خواهان با اعصاب دموکرات‌ها

گروه بین‌الملل-خاطره میرزا: دموکرات‌ها همچنان نگران هستند چرا که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد، واجد شرایط گزینش در انتخابات سال ۲۰۲۴ است. به گزارش تارنمای هیل، دموکرات‌هایی که تا پیش از این بر این باور بودند که ترامپ صلاحیت انتخاب شدن را ندارد، اکنون ممکن است مجبور شوند برای تحقق این باور خود، به شخصیت و عملکرد او در گذشته به جای سیاست‌های واقعی اش امید ببندند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ترامپ ممکن است برای بسیاری از رای دهندگان آمریکایی، گزینه محبوبی برای پیروزی در انتخابات سراسری نباشد. دو بار استیضاح، میراث به جا مانده از حمله ۶ ژانویه (۱۷ دی) به کنگره آمریکا و طرح چهار کیفرخواست علیه او می‌تواند شانس رئیس جمهوری پیشین آمریکا را برای پیروزی در انتخابات آینده کاهش دهد.
اما مساله قابل ذکر این است که در سه موضوع جنجال برانگیز که کشور با آن مواجه است، یعنی سقط جنین، مهاجرت و جنگ اوکراین، ترامپ یا در حال تغییر مواضع خود برای سازگار شدن بیشتر با شرایط فعلی اسن یا نظر افکار عمومی در جهت رویکرد او تغییر کرده‌است.
اختلاف داخلی با بایدن
برخی از دموکرات‌ها نگران رضایت خاطر هم حزبی‌های شان از شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات در صورتی که رقیب او ترامپ باشد، هستند. این در حالیست که با توجه به چالش‌هایی که رئیس جمهوری کنونی آمریکا با آن مواجه است این میزان رضایت آنها نگران کننده است.
«هنک شینکف» (Hank Sheinkopf) استراتژیست دموکرات‌ها از ایالت نیویورک در این زمینه گفت: جرم و جنایت در سراسر کشور افزایش یافته، اقتصاد بر خلاف آنچه بایدن ادعا می‌کند در وضعیت ضعیفی قرار دارد. بایدن رئیس جمهور پیری قلمداد می‌شود و «کامالا هریس» (معاون او) واقعا محبوبیتی ندارد. اگر انتخابات همین فردا برگزار می‌شد، ترامپ پیروز بود.
بحث درباره تعطیلی دولت فدرال
رقابت میان بایدن و ترامپ درحالی شدت می‌گیرد که جمهوری خواهان تندروی مجلس نمایندگان در تلاش برای تعطیلی دولت هستند. به نوشته این شبکه خبری آمریکایی، فعالیت‌های بایدن از واشنگتن تا میشیگان که یکی از ایالت‌های مهم از نظر آرای در نوسان بشمار می‌رود، یادآور آن است که چگونه افراط گرایی، نهادهای سیاسی را در دوره پرتلاطم ترامپ به لرزه درآورد و آزمونی برای توانایی بایدن خواهد بود که با بهره برداری از هرج و مرج سعی در تقویت خود دارد.
از سوی دیگر، در حالی که کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان، در تلاش برای کنترل جمهوری خواهان تندرو است، دولت ممکن است با کمبود منابع مالی مواجه شود. چرا که جمهوری خواهان تندرو تصویب لایحه بودجه دولت را در گرو کاهش هزینه‌های دولت قرار داده اند.
در این میان ترامپ هم که به دنبال اثبات ناکارآمدی در اداره دولت از سوی بایدن است، وفادارانش را تشویق به تعطیلی دولت می‌کند.
اما بایدن فارغ از همهمه موجود، در میشیگان، بر سر آرای کارگران صنعت خودروسازی غرب میانه با ترامپ رقابت می‌کند. اعتصاب کارگران خودروسازی این منطقه که با هدف افزایش دستمزد آغاز شده، می‌تواند صنعت خودروسازی آمریکا را به تعطیلی بکشاند. این اعتصاب همچنین می‌تواند برنامه‌های رئیس جمهوری دموکرات آمریکا برای تولید خودروهای الکتریکی با هدف مقابله با گرمایش زمین را برهم بزند. اما ترامپ که با طرح‌های اقتصاد کم کربن برای کشور مخالف است، با برنامه‌ریزی برای دیدار روز چهارشنبه با کارگران اعتصاب‌کننده، در نقطه مقابل بایدن ایستاده است.
همزمان در بحبوحه احتمال تعطیل شدن دولت، مجلس نمایندگان قصد دارد نخستین جلسه استماع گزارش تحقیقات برای استیضاح بایدن را در روز پنجشنبه برگزار کند.
اما این تنها دردسر دموکرات‌ها نیست و در تازه ترین مورد، صدور کیفرخواست علیه باب منندز سناتور دموکرات نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا به اتهام دریافت رشوه، آنها را با چالش دیگری روبرو کرده است.
از همین رو سی‌ان‌ان استدلال می‌کند این رویارویی که شدیدتر شدن جنگ داخلی به راه افتاده توسط جمهوری خواهان است، می‌تواند کشور را از کنترل خارج کند. هرچند در نهایت می‌تواند به نفع ترامپ و طرفدارانش تمام شود که به دنبال اختلال در عملکرد و آشفتگی اقتصادی هستند که می‌تواند به ریاست جمهوری بایدن آسیب برساند و به بازگشت ترامپ به قدرت کمک کند.
با این شرایط پیش بینی می‌شود که دولت بایدن به دلیل کمبود منابع مالی تعطیل خواهد شد، مگر آنکه کنگره قانونی را برای تامین مالی آن تصویب کند.
این شبکه خبری در ادامه آورده است: مک کارتی که ضعف ریاستش بیش از پیش آشکار گردیده، تلاش دارد لایحه بودجه موقتی را به تصویب برساند تا مانع تعطیلی دولت شود. اما جمهوری خواهان تندرو که همزمان سعی در برکناری رئیس مجلس دارند، از پیروی از این امر خودداری می‌کنند. آنها خواستار کاهش گسترده هزینه‌ها هستند. برخی هم می‌خواهند به حمایت آمریکا از جنگ اوکراین پایان دهند. به نوشته این شبکه خبری، یکی از راه‌های خروج از این بحران، ائتلاف میان جمهوری‌خواهان میانه‌رو است که می‌ترسند تعطیلی دولت به قیمت از دست دادن کرسی‌هایشان و اکثریت جمهوری خواه تمام شود. هرچند جمهوری خواهان تندروتهدید کرده اند که چنانچه مک کارتی اجازه چنین سناریویی را بدهد، وی را هم برکنار می‌کنند.

قدرت ترامپ برای شکست بایدن

بر اساس نظرسنجی تازه ای‌بی‌سی/واشنگتن‌پست، وقتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا کاخ سفید را ترک کرد ۳۸ درصد از عملکرد او راضی بودند و ۶۰ درصد ناراضی. اکنون میزان رضایت از ترامپ به ۴۸ درصد رسیده و میزان نارضایتی از او به ۴۹ درصد کاهش یافته است. گفتنی است که بالاترین میزان رضایت از ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش هم ۴۸ درصد بود.
در مقابل، این نظرسنجی نشان داد که ۵۶ درصد از آمریکایی‌ها از جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی کشورشان ناراضی هستند و ۷۵ درصد از این افراد می‌گویند که با نگاهی به گذشته، عملکرد ترامپ، رقیب اصلی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را تأیید می‌کنند.
این برتری نسبی ترامپ در مقابل بایدن، در حالی است که اکثر آمریکایی‌ها ادعای تقلب انتخاباتی وی را قبول ندارند. ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند بایدن به شکلی کاملاً قانونی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و تنها ۲۹ درصد با ترامپ هم‌نظر هستند.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که در رقابت فرضی میان جو بایدن و دونالد ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴، دونالد ترامپ با کسب ۵۱ درصد آرا در برابر ۴۲ درصد، بایدن را شکست می‌دهد. نسبت به نظرسنجی مشابه ای‌بی‌سی/واشنگتن‌پست در ماه فوریه، آرای ترامپ در این بخش ۳ درصد افزایش و آرای بایدن ۲ درصد کاهش داشته است.
کد مطلب: 203463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *