۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۵
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران

پرداخت یارانه نقدی در شرایط فعلی خنده‌دار است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران گفت: چون دولت حتی نزد طرفداران خود سرشکسته شده است، تمایل به دستاوردسازی دارد.
پرداخت یارانه نقدی در شرایط فعلی خنده‌دار است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مرتضی افقه گفت: با اشاره به اینکه مانور دولت بر کاهش تورم، اقدامی نمایشی است، سرعت افزایش تورم کند شده است، دائم به این موضوع استناد می‌کنند اما نمی‌گویند چرا آهنگ رشد تورم کند شد.

وی در توضیح این مطلب افزود: این اتفاق به دلیل رکود شدید بازارهاست . بازار مسکن، ارز و سکه و خودرو و ... راکد است و همین رکود تا حدی آهنگ رشد تورم را کند می‌کند اما کافی است سری به فروشگاه‌ها مواد غذایی بزنید تا ببینید نرخ تورم مواد غذایی با چه سرعتی در حال افزایش است و هزینه اجاره مسکن چطور به خانوارها فشار وارد می‌کند .این نوع یارانه دادن خنده‌دار است

وی با تاکید بر اینکه سهم هزینه خوراک و مسکن در سبد خانوار ایرانی شبیه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نیست، گفت: متاسفانه تورم ریزش شدید طبقاتی را در ایران رقم زده است؛ طوری که طبقات متوسط تنها قادر به تامین هزینه خوراک و مسکن خود هستند و نمی‌توانند فرهنگ و تفریح ... را در سبد خود قرار دهند و طبقات فقیر نیز درگیر فقر شدیدتر شده‌اند .

وی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد شش دهک درآمدی در ایران دچار فقر هستند، گفت: این بدان معنی است که بیش از نیمی از جمعیت ایران فقیر تلقی می‌شوند. از این شش دهک البته سه دهک در فقر مطلق و بسیار ناگواری به سر می‌برند.

افقه گفت: دولت لازم است تمام حمایت خود را از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط در حوزه‌ی غذا و معیشت متمرکز کند و بی‌تردید پرداخت یارانه‌ی نقدی به این صورت طرح خنده‌داری بیش نیست .

افقه تاکید کرد: با کمال تاسف باید بگویم حتی در زمان جنگ وضعیت معیشتی خانوارهای ایرانی بهتر از حالا بوده و دولت وقت با توزیع کوپنی اجناس، حداقل کالری مورد نیاز تمامی طبقات را تامین می‌کرد اما حالا با پرداخت پول نقدی که ارزش واقعی آن هر روز بیشتر از گذشته آب می‌رود، مدعی حمایت از طبقات فقیر است. ‌

او تورم بالاتر از ۳۷ درصد برای غذا را تنها مختص دوره‌های جنگی در دیگر کشورها دانست و گفت: ما با تورم به این محدوده در بخش غذا و مسکن روبرو هستیم و دولت به جای آنکه تمرکزش بر کاهش نرخ تورم در این بخش‌ها باشد، به استناد تورم عمومی تلاش دارد بگوید وضعیت خوب است.

کد مطلب: 203991
برچسب ها: اقتصاد ایران فقر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *