۰
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰

بزودی مخارج کشور از صادرات غیرنفتی تامین می‌شود

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: پارسال به ۵۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسیدیم و رکورد شکسته شد. اینکه بتوانیم خرج کشور را با صادرات غیرنفتی بپردازیم، نزدیک شدیم.
بزودی مخارج کشور از صادرات غیرنفتی تامین می‌شود

به گزارش مردم سالاری آنلاین، مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات با بیان اینکه بیش از یک دهه است رهبری شعار سال را در حوزه اقتصادی نام گذاری می‌کند و می‌دانیم که بدون پیوست صادرات این شعار محقق نمی‌شود، اظهار داشت: رهبری در فرمایشات خود دو بار نسبت به تجارت خارجی تاکید داشته و از این رو این روز مهمترین روز اقتصادی در تاریخ کشور است.

وی با اشاره به میزان صادرات غیر نفتی در سال گذشته گفت: پارسال به ۵۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسیدیم و رکورد شکسته شد و اینکه بتوانیم خرج کشور را با صادرات غیرنفتی بپردازیم، نزدیک شدیم.

معاون وزیر صمت درباره افت و خیز میزان صادرات در ۶ ماه اول امسال تاکید کرد: با وجود اینکه با افت ٣٠ درصدی در شاخص‌های انرژی مواجه بودیم اما بیش از ٢٩ درصد رشد وزنی در صادرات در حوزه‌های صنعت، معدن  و کشاورزی داشتیم. البته در بخش پتروشیمی کاهش ارزش صادراتی تجربه شد اما با این وجود صادرات غیر نفتی در ۶ ماهه اول امسال ٢ درصد افزایش داشت.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه طبق سیاست‌های دولت و رویکرد رییس جمهوری، توسعه صادرات با کشورهای همسایه و همسو را دنبال کردیم و می‌کنیم، گفت: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت کشور از تمام ظرفیت خود برای توسعه صادرات استفاده می‌کند تا زیر ساخت‌های صادرات را ارتقا دهیم که از جمله آن ارایه مجوزها برای حضور در ١٠٠ نمایشگاه خارجی، برگزاری اولین اجلاس ایران و غرب آفریقا در  تهران و برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ١٣٠٠ تاجر خارجی از بخشی از اقدامات بوده است.

ضیغمی ادامه داد: علیرغم همه مشکلات توانستیم بیش از ٢٠ رایزن اقتصادی را به کشورهای هدف اعزام کنیم که این تعداد به‌زودی به ۴۵ رایزن می‌رسد که این تعداد هم کافی نیست و برخی از کشورهای رقیب فقط در ایران چند رایزن دارند. البته علاوه بر این اقدام ایجاد نمایندگی سازمان‌های توسعه تجارت در کشورهای هدف را دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در کشورهایی که امکان اعزام رایزن را نداشته باشیم، نسبت به ایجاد مرکز تجاری اقدام کردیم، اظهار داشت: در حال حاضر در ٣۵ کشور ۵٠  مرکز تجاری داریم که این مرکز  هنوز به بلوغ نرسیدند و نوپا هستند اما از این ظرفیت برای این کشورها که امکان اعزام رایزن نداریم، استفاده‌ کرده‌ایم. علاوه بر این اقدامات نسبت به راه‌اندازی شرکت‌های مدیریت صادرات اقدام کردیم.

وی همچنین درباره صادرات شرکت‌های دانش بنیان گفت: در ده سال گذشته سرمایه گذاری در دانش بنیان شدت گرفت اما این شرکت‌ها در حوزه صادرات هنوز شکوفا نشده‌اند و در حال حاضر برای این شرکت‌ها ٢۵ درصد بیشتر از سایر شرکت‌ها مشوق‌های صادراتی ارایه می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در اقدامات برای تک نرخی شدن ارز موفق نبودیم اما تلاش کردیم برای صادرات خرد اقداماتی انجام دادیم که با نرخ بهتری محصولات خود را به فروش بگذارند و ارز خود را بازگردانند و تسویه کنند.

وی همچنین از تصویب بسته حمایتی از صادرات خدمات فنی و مهندسی تا دو هفته آینده خبر داد.

ضیغمی با بیان اینکه ارایه مشوق‌‌های صادراتی یکی از ابزارهای توسعه صادرات است، گفت: اگر قرار باشد از این مسیر صادرات را افزایش دهیم، مشوق صادراتی که حجم تنها هزار میلیارد تومان است باید در ابتدای سال تخصیص داده شود و وقتی این رقم اسفند ماه تخصیص داده می‌شود نمی توان انتظار داشت که اقدام موثری در این حوزه انجام شود.

کد مطلب: 204993
برچسب ها: صادرات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *