۰
جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۹
رويترز خبر داد

ايران در مسير احيای توليد نفت برجامی

صادرات نفت ايران پس از توافق غيررسمی با آمريکا افزايش يافته ‌است
توليد و صادرات نفت ايران، پس از توافق غيررسمي ميان تهران و واشنگتن افزايش يافته است. خبرگزاري رويترز ‌مي‌گويد که براساس گزارش شرکت‌هاي رصدکننده محموله‌هاي نفتي در سراسر دنيا، توليد و صادرات نفت ايران در ماه اوت با وجود ادامه تحريم‌هاي آمريکا افزايش يافته است
ايران در مسير احيای توليد نفت برجامی
گروه بین الملل:توليد و صادرات نفت ايران، پس از توافق غيررسمي ميان تهران و واشنگتن افزايش يافته است. خبرگزاري رويترز ‌مي‌گويد که براساس گزارش شرکت‌هاي رصدکننده محموله‌هاي نفتي در سراسر دنيا، توليد و صادرات نفت ايران در ماه اوت با وجود ادامه تحريم‌هاي آمريکا افزايش يافته است زيرا تهران به خريداران مختلف از جمله چين نفت مي‌فروشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،تحليلگران گفتند که اين افزايش صادرات نفت ايران بيشتر نتيجه موفقيت ايران در دور زدن تحريمهاي آمريکا و توافق واشنگتن در اجراي آنها است زيرا دو کشور به دنبال توسعه بهتر و بيشتر روابط هستند. با وجود اينکه دولت آمريکا از زماني که دونالد ترامپ، رئيس جمهوري سابق اين کشور در سال 2018 از توافق سال 2015 قدرت‌هاي هستهاي جهان با ايران (برجام) خارج شد و تحريم‌هايي را با هدف محدود کردن درآمدهاي دولت ايران اعمال کرد، همچنان به دنبال محدود کردن صادرات نفت ايران بوده است، اما کارشناسان صنعت نفت معتقدند سطح صادرات نفتي ايران در دوره رياست جمهوري جو بايدن افزايش يافته است و چين يکي از خريداران اصلي آن به شمار ‌مي‌رود. «سارا وخشوري» مشاور يک شرکت مشاوره راهبردي انرژي جهاني مستقر در واشنگتن (SVB International)  که تمرکز ويژهاي بر صنعت انرژي ايران دارد برآورد کرده است که توليد نفت ايران در ماه اوت به 3.15 ميليون بشکه در روز افزايش يافته است که بالاترين ميزان از سال 2018 است و صادرات نفت خام و ميعانات گازي اين کشور نيز کمتر از 2 ميليون بشکه در روز است.
وي دراين خصوص گفت: «ايران در مسير احياي توليد نفت قبل از تحريم‌ها قرار دارد.» با اين وجود کارشناس نفتي ديگر نيز که رويترز با آنها تماس گرفت، برآوردهاي مشابهي داشتند. آمريکا در حال مذاکره با ايران بر سر توافق بالقوهاي است که براساس آن پنج شهروند آمريکايي زنداني در ايران آزاد ‌مي‌شوند و 6 ميليارد دلار سرمايه بلوکه شده ايران در کره جنوبي نيز آزاد ‌مي‌شود. البته «جيک ساليوان» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد از ارائه جدول زماني در مورد اجراي اين توافق خودداري کرده است.
با نزديک شدن به زمان انتخابات نوامبر 2024 در آمريکا، قيمت‌هاي بالاي نفت نيز يک خطر سياسي براي بايدن به حساب ‌مي‌آيد، چون عرضه بيشتر نفت در بازار جهاني ‌مي‌تواند قيمت‌هاي آن را پايين نگه دارد. سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: اين کشور به اجراي تحريم‌ها عليه ايران ادامه مي‌دهد و ارقام صادرات نفت در طول زمان و براساس روش‌شناسي دقيق در نوسان است. وي افزود: ما همچنين به طور منظم با ساير کشورها در تعامل هستيم تا به شدت آنها را از انجام اقداماتي که مغاير سياست‌هاي تحريمي عليه ايران است منصرف کنيم.
به گفته تحليلگران، ايران براي سال‌ها تحريم‌هاي نفتي را از طريق اقداماتي مانند انتقال کشتي به کشتي نفت و يا دستکاري فرستنده‌هاي موقعيتياب (GPS) نفتکش‌ها در موقعيت‌هاي مختلف دور زده است و اين کشور هر سال اين تاکتيک‌هاي فرار از رصد را توسعه بخشيده است. «بن کيهيل» تحليلگر مرکز مطالعات استراتژيک و بين‌المللي آمريکا، گفت: «ايران تخفيف‌هاي زيادي براي محموله‌هاي نفتي خود به چين داده است، چيزي که به تشويق خريداران براي افزايش خريد نفت کمک کرده است. تعجبي ندارد اگر روي نفت خود تخفيف دهيد، تقاضا براي آن را افزايش مي‌يابد. من فکر ‌مي‌کنم که متوقف کردن اين تجارت در ايران سخت است.» به گفته تحليلگران و داده‌هاي کشتيراني، نفت ايران به کشورهاي سوريه و ونزوئلا نيز منتقل ‌مي‌شود. بر اساس آمار سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) که ايران نيز يکي از اعضاي آن است، نرخ توليد 3.15 ميليون بشکه در روز بالاترين رقم براي ايران از سال 2018 خواهد بود. طبق برآورد يکي از موسساتي که محموله‌هاي نفتي را رصد و عملکرد آنها را ارزيابي ‌مي‌کند، صادرات نفت خام و ميعانات گازي ايران از ابتدا تا بيست و هفتم ماه اوت 1.92 ميليون بشکه در روز بوده است.
بر اساس ارقام اين شرکت، صادرات نفت در ماه اوت بالاترين نرخ ماهانه در سال جاري ميلادي بوده است. يکي ديگر از شرکت‌هاي رديابي نفتکش‌ها گفت: صادرات نفت خام ايران در ماه اوت بيش از 1.5 ميليون بشکه در روز بوده است.
شرکت کپلر، انتظار دارد ميانگين صادرات نفت خام ايران در ماه اوت به حدود 1.2 ميليون بشکه در روز برسد که از بالاترين ميزان 1.54 ميليون بشکه در روز از سال 2018 که در ماه مه به ثبت رسيده بود، کمتر است، اين شرکت اغلب ارقام خود را اصلاح ‌مي‌کند. آمار رسمي براي صادرات ايران وجود ندارد و شرکت‌هاي رديابي نفتکش‌ها از داده‌هاي ماهواره‌ها و بارگيري بندرها براي نظارت بر جريان‌هاي جابجايي نفت استفاده ‌مي‌کنند. ايران گفته است انتظار دارد در کوتاه مدت، عرضه بيشتري داشته باشد و رسانه‌هاي دولتي ايران به نقل از وزير نفت اين کشور اعلام کردند که توليد نفت خام تا پايان سپتامبر به 3.4 ميليون بشکه در روز خواهد رسيد. اين ميزان رشد صادرات نفتي ايران در حالي اتفاق مي‌افتد که اوپک پلاس، شامل اوپک، روسيه و سايرين، توليد خود را براي حمايت از بازار نفت کاهش مي‌دهد، جايي که انتظارات مبني بر اينکه ضعف اقتصادي باعث کاهش تقاضا مي‌شود بر قيمت‌ها تاثير گذاشته است. وخشوري گفت: عدم شفافيت دولت بايدن در مورد سياست نفتي ايران پيامدهايي براي امنيت انرژي جهاني به ويژه با کاهش توليد برخي از اعضاي اوپک پلاس خواهد داشت.
 
کد مطلب: 202047
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *