۱
۳
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۲
دبير دوم کميسيون حقوقی قضايي مجلس:

نحوه جمع آوری ماهواره به هیچ وجه درست نیست

دبير دوم کميسيون حقوقی قضايي مجلس از اينکه آموزش لازم در بسياري از موارد به پليس داده نشده است ابراز تاسف کرد
دبير دوم کميسيون حقوقی قضايي مجلس از اينکه آموزش لازم در بسياري از موارد به پليس داده نشده است ابراز تاسف کرد

دبير دوم کميسيون حقوقی قضايي مجلس با ابراز تاسف از اينکه آموزش لازم در بسياري از موارد به پليس داده نشده است گفت: نحوه جمع آوري ماهواره به هيچ وجه درست نيست.
ابوالفضل ابوترابي با اعلام اينکه استفاده از ماهواره بر اساس قانون غیر مجاز است گفت: اگر وسايل استفاده از ماهواره در معرض ديد باشد، جرم مشهود است و ضابط دادگستری می تواند عليه آن اقدام کند. اما در جاهایی که جرم مشهود نیست، ضابط باید از قاضي حکم بگیرد که معمولا قضات در اين گونه موارد حکم قضایی نمی دهند. وی با اعلام اينکه ماهواره از دو منظر قابل بررسي است گفت: استفاده، توزیع و نصب ۳ موردي است که هر کدام جرمي جداگانه است و بايد براي آن تعريف جداگانه اي داشت. وي با اعلام اينکه استفاده از ماهواره بر اساس قانون غیر مجاز است گفت: البته اين مورد هم دو وجه دارد يکي اينکه وسايل استفاده از ماهواره در معرض ديد باشد که اين از بحث جرايم مشهود است و در قانون آمده که نیروی انتظامی به عنوان ضابط دادگستری، هر جرم مشهودی را دید، راسا می تواند عليه آن اقدام کند و جمع آوري وسايل ماهواره نيز از آن جمله است. دبير دوم کميسيون قضايي مجلس با اعلام اينکه در جاهایی که جرم مشهود نیست، ضابط باید از قاضي حکم بگیرد گفت: معمولا قضات در اين گونه موارد حکم قضایی نمی دهند. وي در خصوص ورود کماندويي ماموران نيروي انتظامي براي جمع آوري ماهواره گفت: نصب وسايل ماهواره در معرض ديد، مصداق جرم مشهود است و ضابط قضايي می تواند نسبت به جمع آوري آن اقدام کند. ابوترابي البته این قبيل رفتارها را در شان نظام جمهوري اسلامي ندانست و گفت: با تمام اين مباحث پایه قانونی داریم که نیروی انتظامی می تواند ماهواره را جمع کند. وي با اعلام اينکه حکم ماهواره هاي جمع آوري شده، مصادره است گفت: محل تحويل آنها صدا و سیماست. اما اینکه ماموران آنرا از بالاي پشت بام به پايين بيندازند و نابود کنند، نه تنها چنين حقي ندارند، بلکه در شان نظام نيست که اين گونه طرح جمع آوري ماهواره انجام شود. نماينده نجف آباد با تاکيد براينکه نابود کردن یا استرداد ماهواره به مالک نياز به حکم مقام قضایی دارد گفت: نابود کردن هم بدين صورت نيست که مامور بنا بر سليقه خودش دست به نابودي بزند بلکه بايد تحت شرايط خاص و با حضور قاضي يا نماينده قاضي اقدام شود. وي در مورد جزای استفاده از ماهواره گفت: جزاي استفاده از ماهواره نيز بنا بر نظر قاضي است که سقف آن ۵۰۰ هزار تومان تعيين شده است. البته اين اختيار به قاضي داده شده که اگر تشخيص داد استفاده کننده آگاهي لازم از قوانين را ندارد يا شرايط ديگري حاکم است، استفاده کننده را ببخشد. ابوترابي با ابراز تاسف از اينکه آموزش لازم در بسياري از موارد به پليس داده نشده است گفت: نحوه جمع آوري ماهواره به هيچ وجه درست نيست. وي با اعلام اينکه خوب عمل نکردن در اجراي احکام، بازتاب بدی پیدا می کند گفت: همه باید به قانون تمکین کنند. اما وقتی برخوردها بالاتر از قانون می شود، بازتاب بدي پيدا ميکند. ضو کميسيون قضايي مجلس با تاکيد بر اينکه هميشه تصمیمات یا یک مامور، به معناي تصمیمات نظام نیست، گفت: بعضی وقت ها عملکرد بعضی افراد به حساب نظام گذاشته مي شود و براي هزینه ايجاد مي کند که جمع آوری ماهواره با اين روش نامناسب از آن جمله است. وي با انتقاد از نحوه جمع آوري ماهواره گفت: بايد بپذيريم اين قبيل اقدامات اگر هم قانونی باشد، ممکن است در جامعه تاثير بد داشته باشد. ابوترابي با يادآوري اينکه برخي رويه هاي غلط در تمام دنیا وجود دارد گفت: در بسياري از موارد ضابطین پایشان را فراتر از قانون می گذارند و اين در تمام دنیا وجود دارد و مختص به ايران نيست.

کد مطلب: 20522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علي اكبر دادخواه
آقايان ماهواره در فضا است و نمي توان آن را جمع كرد. آنچه هم قانونا مي تواند جرم مشهود باشد صرفا آنتن بشقابي است و نه دستگاه گيرنده كه معمولا بايد در داخل منزل و بدور از چشم مامورين و غير مشهود باشد.
همچنين اين شرم آور است كه به جاي اينكه كفار از تهاجم فكري ما بترسند ما از تهاجم فكري كفار مي ترسيم. بايد ببينيم اشكال كار كجاست؟
از لحاظ فني هم ديگر بشقاب و گيرنده هاي معمولي دارند از رده خارج مي شوند و راههايي فراهم مي شود كه نمي شود با زور قانون جلوي آن را گرفت. بلكه بايد به راههاي منطقي براي جذب جوانان و مردم به برنامه هاي درست چه داخلي و چه خارجي انديشيد