۰
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

واشنگتن اعتراف کرد

 بنابر اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از زمان عملیات طوفان الاقصی، شش آمریکایی در جنگ غزه کشته شده‌اند که این افراد شامل پنج سرباز اسرائیلی- آمریکایی و یک افسر مرزی پلیس اسرائیل است.
واشنگتن اعتراف کرد

به گزارش مردم سالاری آنلاین، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد که از هفتم اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی)، ۶ آمریکایی کشته شدند که پنج نفر از آنها به عنوان نظامی در ارتش اسرائیل خدمت می کردند.

متیو میلر روز دوشنبه گفت که از زمان عملیات طوفان الاقصی، شش آمریکایی کشته شده‌اند که این افراد شامل پنج سرباز اسرائیلی- آمریکایی و یک افسر مرزی پلیس اسرائیل است.

این مقام ارشد وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه حدود ۸۰۰ شهروند آمریکایی از نوار غزه خارج شده اند، گفت که بیش از یک هزار و ۲۰۰ آمریکایی هنوز در غزه باقی مانده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره خشونت های شهرک نشینان علیه فلسطینان گفت: ما از اسرائیل می خواهیم که شهرک نشینان افراطی را پاسخگو کند.

وی درباره اداره نوار غزه نیز بار دیگر با تکرار مواضع واشنگتن مدعی شد: نه ما و نه اسرائیل نباید شکل حکومتی را در غزه تحمیل کنیم. میلر در عین حال ادعا کرد: حماس بخشی از این روند نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: اسرائیل نباید غزه را دوباره اشغال کند و ما به یک مرحله انتقالی به رهبری فلسطین نیاز داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ برابر ۱۹ مهرماه امسال اعلام کرد: حداقل ۲۲ شهروند آمریکایی در اسرائیل جان خود را از دست داده اند.ما به قربانیان و خانواده های همه آسیب دیدگان عمیقا تسلیت می گوییم.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرده بود در پی حمله حماس به اسرائیل که صدها کشته برجا گذاشت، دستکم ۲۰ شهروند آمریکایی مفقود شده‌اند.

سالیوان تصریح کرد: مشخص نیست چند نفر از شهروندان آمریکایی مفقودشده به عنوان گروگان نگهداری می‌شوند. «این به معنی آن نیست که ۲۰ شهروند آمریکایی یا بیشتر گروگان حماس هستند بلکه به این معنی است که این تعداد از شهروندان آمریکایی پس از این حملات ناپدید شده‌اند.»

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد دست‌کم ۱۴ شهروند آمریکایی در حمله حماس به اسرائیل کشته شده‌اند و احتمالا برخی از شهروندان این کشور در بین گروگانهای حماس باشند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: مذاکرات برای آزادی گروگان ها از غزه به پایان خود نزدیک می شود. معتقدیم به توافق برای آزادی گروگان‌ها از غزه نزدیک شده ایم.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: تمام تلاش خود را برای مذاکره درباره گروگان‌ها و اجرای هر توافقی در صورتی که همه طرف ها به تعهدات خود عمل کنند، انجام می دهیم. ما هنوز تا رسیدن به توافق در مورد تبادل زندانیان فاصله داریم، اما با جدیت در این مسیر کار می کنیم.

وی با بیان اینکه  اولویت ما آزادی هر چه سریعتر کودکان، زنان و کسانی است که تابعیت آمریکا را دارند، ادعا کرد واشنگتن کنترلی بر مدت زمان جنگ در غزه ندارد و این موضوع بر عهده طرف اسرائیلی است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در حاشیه مراسم روز شکرگزاری در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا به توافق برای آزادی گروگانها نزدیک هستیم؟ گفت: معتقدم به این توافق نزدیک هستیم.

خبرنگاری در حاشیه مراسم روز شکرگزاری در کاخ سفید از جو بایدن که مسن ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بوده و امروز ۲۰ نوامبر روز تولد اوست و ۸۱ ساله شده است، پرسید: آقای رئیس‌جمهور، آیا به توافق آزادی گروگان‌ها نزدیک هستیم؟

بایدن پاسخ داد: معتقدیم به این توافق نزدیک هستیم اما آمادگی گفتگو با شما را در این زمینه ندارم.خبرنگار دوباره پرسید: چنین اعتقادی دارید؟ بایدن با صدای بلند پاسخ داد: بله.

روزنامه واشنگتن پست ۲۸ آبان ماه اعلام کرد که اسرائیل، آمریکا و حماس به توافق آزمایشی دست یافته‌اند که بر اساس آن، در ازای وقفه‌ای پنج روزه در درگیری‌ها،ده‌ها تن از اسرایی که در غزه هستند، آزاد می‌شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت که این توافق در ۶ صفحه تنظیم شده است و طبق آن همه طرف‌ها، عملیات رزمی را دست کم به مدت پنج روز متوقف کرده و «ابتدا ۵۰ یا تعداد بیشتری از اسرا در گروه‌های کوچک و هر ۲۴ ساعت یکبار آزاد می‌شوند.» اما هنوز مشخص نیست که دقیقا چه تعداد از ۲۳۹ اسیری که در غزه هستند، آزاد می‌شوند.

این گزارش افزود که همچنین قرار است میزان بیشتری از کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه را پیدا کنند.

به نوشته واشنگتن پست به نقل از دیپلمات‌های عرب و غیرعرب، چارچوب این توافق پس از چند هفته گفت‌وگو میان اسرائیل، آمریکا و حماس در دوحه پایتخت قطر مشخص شد. به گفته آنها، این گفت‌وگوها به طور غیرمستقیم و با میانجیگری قطر انجام شد.

بر اساس این گزارش، تاکنون هنوز مشخص نشده است که اگر شرایط مهیا باشد آیا اسرائیل با وقفه موقت حملات به غزه موافقت خواهد کرد یا خیر.

به گزارش ایرنا، افکار عمومی در سرزمین های اشغالی فلسطین نه تنها کابینه نتانیاهو را مسوول شکست از مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی می دانند، بلکه کابینه بنیامین نتانیاهو را مسوول کشته شدن اسرای اسرائیلی در غزه می‌داند.

در عین حال مقاومت فلسطین با اشاره به حضور اسرای اسرائیلی در غزه، درباره احتمال کشته شدن آنها در حملات هوایی این رژیم به نوار غزه هشدار داده بود.

کد مطلب: 206738
برچسب ها: واشنگتن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *