۰
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۵

افزایش قاچاق چوب در شمال کشور

 یکی از فعالان محیط زیست می‌گوید که به علت وجود کارخانجات چوب و نئوپان‌سازی در شمال قاچاق چوب افزایش پیدا کرده است.
افزایش قاچاق چوب در شمال کشور

به گزارش مردم سالاری آنلاین، حسین آقایی فعال محیط زیست  به خبرگزاری فارس می‌گوید : به علت وجود کارخانجات چوب و نئوپان‌سازی در شمال قاچاق چوب افزایش پیدا کرده است. این کارخانجات به مواد اولیه نیاز دارند، قرار بود مواد اولیه آن‌ها از خارج وارد شود که این اتفاق به مقدار اندک انجام می‌شود و بخش زیادی از چوب مورد نیاز از جنگل تامین می‌شود.

وی ادامه داد: تقاضا برای چوب در اینجا بسیار زیاد است، با هر وسیله‌ای که در دست باشد چوب حمل می‌شود از موتور، پراید، پژو گرفته تا هر چیزی که بتوان با آن چوب حمل کرد.تعداد کارخانجات چوب‌بری و نئوپان‌سازی در شمال بسیار زیاد است مگر ما چه مقدار چوب زراعی داریم که این تعداد کارخانه احداث شده است. جنگل‌بان‌ها هم نمی‌توانند با این حجم زیاد از قاچاق چوب مقابله کنند و توان مقابله با این قاچاق گسترده را ندارند.

آقایی افزود: با احداث این کارخانه‌ها حجم تقاضا نیز بالا رفته است، قرار بود زراعت چوب و واردات بتواند تقاضای چوب را پوشش دهد که در عمل این اتفاق نیفتاد. مشکل بزرگ دیگر تعارض منافعی است که ایجاد شده شخصی جنگل‌بان است اما بستگان او در کارخانجات نئوپان مشغول کار هستند و عملاً او نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند چون بستگانش از کار بیرون می‌شوند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: اینقدر به مواد اولیه نیاز است که حتی چوب‌های کف جنگل موسوم به «هیزمی» را هم می‌خرند، این وضع ادامه پیدا کند جنگل به طور کامل نابود می‌شود. برای رسیدن به این بزرگی و قطر هر درخت شاید ۱۰۰ سال زمان لازم باشد اما به راحتی آن‌ها نابود می‌شوند.

وی افزود: کار دیگری که این قاچاقچیان چوب انجام می‌دهند این است که بعد از بریدن درخت، تنه باقی ماندن آن را آتش زده تا آثار باقی مانده درخت را به طور کامل نابود کنند.

کد مطلب: 209848
برچسب ها: قاچاق چوب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *