۰
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۵

آرای باطله چگونه رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ شد؟

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با یک شگفتی روبرو بود، انتخاباتی که در آن رقیب اصلی منتخب انتخابات یعنی ابراهیم رئیسی، آراء باطله بود و آراء محسن رضایی و دیگر کاندیداها در رده های بعد از آراء باطله قرار گرفته بود.
آرای باطله چگونه رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ شد؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «رقابت با آرای باطله» کلید واژه‌ای بود که حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در مراسم سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی استفاده کرد، روحانی در این مراسم با یادآوری شرایط انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم در سال های ۹۸ و ۱۴۰۰، از این دو انتخابات تحت عنوان «انتخابات حداقلی» یاد کرد و تاکید کرد؛«شرایط فعلی انتخابات امتحان بزرگ تاریخی برای شورای محترم نگهبان است.»

او با کنایه به آراء کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰، عنوان کرد ؛« باز می‌خواهیم کاری بکنیم که رقیب اولِ منتخبِ اولِ ملت آرای باطله باشد؟! در ۱۴۰۰ رقیب کسی که انتخاب شد، هیچ‌کس نبود جز آرای باطله. رأی اول رأی رئیس‌جمهور بود، رأی دوم آرای باطله! خب چرا این کار را کردیم؟! چرا ۳ میلیون و هفتصد هزار، چرا حدود ۴ میلیون نفر رفتند رأی سفید و باطله به صندوق ریختند! چرا این کار را کردیم؟! خب یک نفر دیگر را تائید می‌کردیم یک انتخابات رقابتی به پا می‌شد. ببینید مقام معظم رهبری سخن بسیار مهمی فرمودند، فرمود اگر تحول می‌خواهید (که کشور نیاز به تحول دارد) در سایهٔ انتخابات است. ما تحول می‌خواهیم. ملت ما تحول و تغییر می‌خواهد. تحول از اصلاحات هم بالاتر و گسترده‌تر است. مردم یک زندگی راحت می‌خواهند.»
اشاره روحانی به رقابت آرای باطله با فرد منتخب از آنجایی نشأت می‌گیرد که همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت کشور، مشخص شد آراء باطله با آمار ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ که حدود ۱۳ درصد از مجموع آرای مأخوذه را شامل می‌شد، بزرگترین رقیب فرد منتخب یعنی ابراهیم رئیسی در این انتخابات بوده، رقیبی که میزان آرای او از آرای سایر رقبا از جمله محسن رضایی بیشتر بود.
 
ردیف نام کاندیدا میزان رأی درصد
۱ سید ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ ۶۱.۹۵
۲ محسن رضایی ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ ۱۱.۷۹
۳ عبدالناصر همتی ۲میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ ۸.۳۸
۴ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۹۹۹هزار و ۷۱۸ ۳.۴۵
آراء سفید و باطله ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ ۱۲.۸۸
کل آراء مأخوذه ۲۸میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر ۴۸.۸
مجموع واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر  
 
 









روحانی نگران چیست؟

اما نگرانی روحانی بخاطر چیست؟ تاکیدات چندین باره او بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات و عملیاتی شدن تاکیدات رهبری درباره انتخابات حداکثری و انتخابات رقابتی از کجا نشات می گیرد؟ مرور اظهارات او طی چند ماه اخیر و مشخصا اظهاراتش در مراسم سالگرد رحلت آیت الله هاشمی علت این نگرانی ها را روشن می کند.
او در این مراسم می گوید؛« برای اولین بار در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ما انتخابات حداقلی داشتیم. این درد را به کجا ببریم؟! خب در ۹۸ شما که می‌گفتید دولت حاکم محبوبیت ندارد، خوب تائید می‌کردید آن‌هایی را که طرفدار دولت بودند. به نظر شما که محبوبیت نداشتند، رأی هم نمی‌آوردند. خیلی هم برای‌تان خوب بود که. چرا هرکس در ۹۸ کوچکترین نسبتی، کوچکترین حمایتی از دولت کرد او را رد صلاحیت کردید؟ چرا چنین کاری کردید؟ شما که گفتید این دولت اصلا محبوبیت ندارد در جامعه! کسی آن را قبول ندارد! خوب همهٔ طرفداران دولت را تائید می‌کردید و آن‌ها رأی نمی‌آوردند و حرف شما به کرسی نشانده می‌شد. چرا ۹۸ کاری کردیم که اکثریت مردم پای صندوق آرا نیامدند. البته طبق قانون، یک انتخابات زیر ۵۰ درصد هم قانونی است. نمی‌توانیم بگوییم این انتخابات درست نیست، به هر حال قانونی است. اما آن انتخاباتی است که ملت ما در انقلاب به دنبال آن بود، آن انتخاباتی است که امام توصیه می‌کرد، آن انتخاباتی بود که می‌توانست قدرت ملی را بالا ببرد. آن انتخاباتی بود که مردم را آرام می‌کرد.»
روحانی در ادامه مروری بر دو انتخابات با مشارکت بالا می زند و تاکید می کند؛«ما انتخابات ۹۲ و ۹۶ داشتیم. در ۹۲ نزدیک ۷۳ درصد، در ۹۶ بیش از ۷۳ درصد. مردم پای صندوق آرا آمدند، رأی دادند. چطور شد که در ۹۲ ما هر جراحی اقتصادی کردیم مردم تحمل کردند؟ ما همان هفته‌های اول یک جراحی بزرگ اقتصادی کردیم؛ آمدیم ارز کالاهای اساسی را که دو نرخی بود (هزار و دویست و خورده‌ای بود و چهار هزار و دویست و خورده‌ای) ما آمدیم تک‌نرخی کردیم. ۱۲۰۰ را برداشتیم، کردیم چهار هزار و خورده‌ای. عده‌ای از اقتصاددان‌ها به من می‌گفتند با این کار یک تورم بزرگ درست می‌شود. این جراحی انجام گرفت، اصلا مردم متوجه آن نشدند؛ این‌قدر آرام این کار انجام گرفت. یک صدم واحد درصد هم تورم بالا نرفت، تورم سر جای خودش ایستاد و تورم پایین آمد. روزانه تورم پایین آمد.»
وی افزود: «در سال ۹۳ قیمت بنزین از ۴۰۰ تومان رفت به ۷۰۰ تومان و هزار تومان؛ یعنی تقریبا از مجموعا سرجمع از دو برابر هم بیشتر شد. دوستان ما در مجلس برای این کارِ ما تورم ۴۰ درصدی را پیش‌بینی می‌کردند. دوستان ما در دولت تورم ۱۲ درصدی را پیش‌بینی می‌کردند. یک واحد درصد هم تورم ایجاد نشد. جای تعجب همهٔ اقتصاددان‌ها که چرا؟ چون مردم با حکومت بودند، مردم با دولت بودند. مردم در انتخابات شرکت کرده بودند، مردم دولت را مالِ خودشان می‌دانستند. چرا نتوانستند برجام را از بین ببرند؟ بعد از تیر ۹۴ تا ۲۷ دی ۹۴ که برجام اجرایی و عملیاتی شد ۵ عملیات بزرگ، که الان نمی‌خواهم توضیح دهم که آخرینش سفارت عربستان بود، انجام دادند تا برجام را از بین ببرند. چرا ناموفق بودند؟ چرا نتوانستند؟ به دلیل اینکه دنیا می‌دانست پشت سر دولت، ملت است. وزیر خارجهٔ آمریکا به وزیر خارجهٔ ما گفته بود ما اجتماع مردم را در سفر فلانی (یعنی بنده) در اصفهان دیدیم. در ۱۵ بهمن سال ۹۳ من به اصفهان رفتم، سفر استانی. اجتماع عظیم بی‌نظیری بود. بعضی از دوستان اصفهانی می‌گفتند تا حالا ما یک همچین اجتماعی یک همچین عظمتی ما ندیده‌ایم. در آن اجتماع بزرگ وزیر خارجهٔ آمریکا به وزیر خارجهٔ ما گفته بود ما می‌دانیم ملت حامی دولت است و ما اصفهان را دیدیم.»
اظهارات روحانی حکایت از ضرورت همراهی مردم با دولت و حاکمیت برای پیشبرد برنامه دارد و بدون شک مشارکت حداکثری در انتخابات یکی از مهمترین جلوه های این همراهی است.
کد مطلب: 209870
برچسب ها: ابراهیم رئیسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *