۰
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰
بورس به تله رکودی رفت

پیش‌بینی وضعیت بورس در سال ۱۴۰۳

روند صعودی بازار سهام چه زمانی بازمی‌گردد؟
یک کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد که سه مساله مهم قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بسیار بالا و نرخ تسعیر ارز غیرواقعی در کنار خبرهای نامناسب، باعث شده که بازار سهام از تب و تاب بیفتد.
پیش‌بینی وضعیت بورس در سال ۱۴۰۳

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین ،با وجود صعود دو هزار واحدی شاخص بورس در اولین روز هفته، اما باز هم سهامداران، شرایط بازار را مبهم می‌دانند؛ چراکه روند بازار بورس در طول یک ماه گذشته نشان می‌دهد که از روز ۲۴ دی‌ماه پی در پی در مسیر نزولی قرار داشته و حتی اگر یک یا دو روز فاز صعودی به خود گرفته، اما در نهایت ریزشی بیش از گذشته را تجربه کرده است.

گزارش‌ها از آخرین وضعیت بازار سرمایه نشان می‌دهد که شاخص بورس روی عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ایستاده است و این در شرایطی است که بازار ۲۴ دی‌ماه و حدود یک ماه قبل، روی قله ۲ میلیون و ۱۹۷ هزار واحد قرار داشت. این یعنی در این بازه زمانی شاخص بورس در حدود ۴.۲ درصد افت را تجربه کرده است.


 

بورس به تله رکودی رفت

در این شرایط، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که بازار سهام طی هفته‌های گذشته، بیش از پیش در تله رکودی فرو رفته است. به باور آن‌ها، افزایش تنش‌های منطقه، نوسانات بازار ارز، همزمان با رکود موجود در بازار سهام از مهم‌ترین عوامل روند نزولی بورس طی هفته‌های پیشین هستند.

با این حال، روند بازار نشان می‌دهد که ارزش معاملات همچنان در کانال چهار هزار میلیارد تومانی دست‌وپا می‌زند. تحلیلگران اعتقاد دارند تا زمانی که ارزش معاملات تا سطوح نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومانی رشد نکند، خبری از تحرک قیمت در نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ بازار نخواهد بود.

چرا بورس از تب و تاب افت؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: متاسفانه شاخص بورس در چند سال اخیر درگیر سه مساله مهم است؛ قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بسیار بالا و نرخ تسعیر ارز غیرواقعی.

وی می‌افزاید: این سه مشکل در کنار بعضا خبرهای نامناسب در حوزه‌های منطقه‌ای، باعث شده که یک مقداری بازار از تب و تاب بیفتد. اما مساله اساسی که در حال حاضر گریبان بازار را گرفته، افزایش بدون توجیه و برنامه نرخ بهره و فروش اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی بود که در شبکه بانکی انجام شد و متاسفانه ضربه اساسی را هم به بازار سرمایه و هم به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی زد.

این کارشناس اقتصادی عنوان می‌کند: نرخ بهره ما متاسفانه غیرواقعی است و در این شرایط افراد ترجیح می‌دهند بنگاه‌ها و شرکت‌های خود را تعطیل کنند و پول خود را روی گواهی‌های ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری کنند؛ بدون مشکلات مالیاتی و تامین‌اجتماعی و... و به این شکل، سود خالص قابل توجهی را به‌دست بیاورند.

دارابی با اشاره به اختلاف قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی، تصریح می‌کند: اختلاف قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی به بیش از ۱۸ هزار تومان رسیده و همین مساله باعث شده که صادرکنندگان ما تنبیه شوند.

وی متذکر می‌شود: ایران جزو یکی از معدود کشورهایی است که در آن، صادرکننده تنبیه و واردات تشویق می‌شود و این به تراز منفی تجاری کشور منجر شده است.

پیش‌بینی وضعیت بورس

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر این مسایل دست به دست هم داده‌اند و مانع از سرمایه‌گذاری مولد و اشتغال در کشور شده‌اند.

دارابی تاکید می‌کند: تا زمانی که سه مشکلی که عنوان کردم، حل نشود، روند کنونی بورس همچنان ادامه دارد.

وی با پیش‌بینی وضعیت بورس در یک ماه پایانی سال، عنوان می‌کند: احتمالا در همین حدودی که وجود دارد، یعنی کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نوسان خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در سال ۱۴۰۳ نیز می‌گوید: شرایط بستگی به سیاست‌های اقتصادی در سال آینده دارد.

کد مطلب: 211419
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *