۰
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۹

تغییرات قانون مهاجرت در آلمان برای جذب نیروهای متخصص

همانطور که می‌دانید، کشور آلمان به‌دلیل نیروی کار کمی که دارد، سال‌هاست تصمیم به جذب مهاجر گرفته است؛ اما همچنان، کمبود نیروی متخصص کار ازجمله دلایلی هستند که منجر به تغییر قوانین مهاجرت کاری به آلمان شده‌اند. این کشور قصد دارد تا در سه مرحله که شامل هجدهم ماه نوامبر 2023، ماه مارس و ژوئن سال 2024 می‌شود، تغییراتی در قوانین مهاجرت کاری خود اجرا کند؛ اما نتیجه اعمال این تغییرات چه خواهد بود؟ این قوانین جدید به منظور کاهش سریع موانعی که برای جذب نیروی کار ماهر از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا وجود دارند، اجرا خواهد شد؛ به‌همین دلیل، قطعا مهاجرت کاری به آلمان را ساده‌تر کرده که نتیجه آن، جذب 60 هزار نیروی کار در سال است. با این‌حال، قوانین و شرایطی دارد که در ادامه به بررسی کامل آن‌ها خواهیم پرداخت.
تغییرات قانون مهاجرت در آلمان برای جذب نیروهای متخصص

تغییرات اساسی در قوانین مهاجرت کاری به آلمان

باتوجه‌به جدیدترین قوانین کار در آلمان، تغییرات گسترده‌ای در فرآیند اخذ اجازه اقامت برای نیروهای ماهر به اجرا درآمده است. این تغییرات به‌صورت مرحله‌ای از ماه نوامبر سال گذشته تا ماه ژوئن امسال اعمال خواهند شد.

در حقیقت، با تصویب قانون تغییر و تحول در پذیرش نیروهای ماهر مهاجر در آلمان در تابستان سال جاری، شرایط قانونی برای استخدام شهروندان خارجی توسط کارفرمایان در آلمان فراهم شده است.

در چند سال اخیر، اقتصاد آلمان به تعداد بی‌شماری از نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف نظیر لجستیک، فناوری و اطلاعات، تکنسینی و ... نیاز داشته است. هدف از اصلاح و ایجاد تعییرات در قانون، کاهش موانع ورود نیروهای متخصص از کشورهای ثالث و خارج از اتحادیه اروپا به آلمان بوده و شرایط اخذ مجوز اقامت را برای آن‌ها تسهیل می‌کند.

مرحله اول اعمال تغییرات در قوانین مهاجرت کاری به آلمان از تاریخ ۱۸ نوامبر سال گذشته آغاز شده و شرایطی را با خود به‌همراه داشته است که عبارت‌اند از:

تسهیل بلو کارت اتحادیه اروپا

با اعمال تغییرات در قوانین مهاجرت کاری به آلمان، متخصصان دانشگاهی یا متقاضیان واجد شرایط از کشورهای ثالث می‌توانند بدون داشتن مدرک زبان آلمانی، از طریق کارت آبی اتحادیه اروپا به این کشور مهاجرت کنند. در حقیقت، با اعمال این اصلاحات، محدودیتی که برای حقوق پایه کارهای مبتدی و پرتقاضا وجود دارند، به کمتر از 40000 یورو در سال کاهش پیدا می‌کنند و حداقل حقوق برای سایر مشاغل که بر پایه تخصص و مهارت هستند، طبق قانون کار آلمان به 440000 یورو می‌رسد.

همچنین براساس قوانین کار جدید، نیروی کار ماهری که در زمینه فناوری اطلاعات تخصص داشته باشند، درصورتی‌که دارای حداقل 3 سال تجربه کاری مرتبط باشند، بدون نیاز به ارائه مدرک دانشگاهی می‌توانند بلوکارت اتحادیه اروپا را دریافت کنند. خبر خوش دیگر این است که فهرست مشاغلی که شامل این قانون می‌شوند، بیشتر خواهد شد. علاوه‌بر متخصصان رشته‌های ریاضی، مهندسی، پزشکی، انسانی و علوم، کارگران ماهر در بخش تولید، معدن و ساخت‌وساز، پرستار و ماما، داروساز و ... نیز می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

انعطاف‌پذیری در اخذ مجوز اقامت آلمان

پیش از اجرای قانون جدید مهاجرت در آلمان، نمایندگی‌های دیپلماتیک برون‌مرزی جمهوری فدرال آلمان اختیار داشتند تا درباره حق اقامت نیروهای کار ماهری که از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای یا دانشگاهی تخصص کسب کرده بودند، تصمیم‌‌گیری کنند؛ اما با اجرای جدیدترین قوانین مهاجرت کاری به آلمان، این امکان به چنین افرادی داده شده است که حق دریافت مجوز اقامت در آلمان را مستقیما از مراجع مربوطه دریافت کنند، بدون نیاز به تصویب از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک برون ‌مرزی. این تغییر در فرآیند، نشان از اصلاحات و سهولت‌هایی است که به منظور جذب نیروهای کار ماهر در آلمان ایجاد شده است.

 

به رسمیت شناختن مدرک تحصیلی

با تغییرات اعمال‌شده در قوانین مهاجرت کاری به آلمان، زمانی که مدارک تحصیلی قبلا توسط کشور مبدا آن‌ها به رسمیت شناخته شده باشند، نیروهای کار ماهر مجرب دیگر نیازی به تایید این مدارک در کشور آلمان ندارند. البته، این افراد باید حداقل دو سال سابقه کار حرفه‌ای داشته باشند. این تغییرات به منظور سهولت در فرآیند اخذ اجازه اقامت و جذب نیروهای ماهر مجرب از سایر کشورها به آلمان صورت گرفته است.

امکان جستجوی کار در آلمان از طریق Opportunity card

در ژوئن ۲۰۲۴، یک کارت شانس مبتنی بر امتیاز و به‌عنوان یک راهکار جدید برای مهاجرت نیروهای کار ماهر به آلمان معرفی می‌شود. این کارت براساس فاکتورهایی ازجمله سن، تجربه حرفه‌ای، مهارت‌های زبانی و سایر معیارها امتیازدهی می‌شود.

کارت شانس به نیروی کار ماهری که قصد دارد به آلمان مهاجرت و کار کند، اجازه اقامت تا یک سال را در آلمان می‌دهد، تا این افراد بتوانند به‌دنبال شغل مطلوب خود در آلمان باشند. طبق قوانین مهاجرت کاری به آلمان، این اقدام به منظور فراهم آوردن فرصت بیشتری برای نیروهای ماهر برای یافتن شغل مناسب و استقرار در آلمان اتخاذ شده است.

امکان آوردن اعضای خانواده

باتوجه‌به اصلاحات قوانین کار در آلمان برای مهاجرین، نیروی کار ماهر می‌تواند علاوه‌بر همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود، درصورتی‌که مجوز اقامت آن‌ها از مارس ۲۰۲۴ معتبر باشد، والدین یا والدین همسر خود را نیز به آلمان بیاورد. این اقدام به منظور ایجاد فرصت برای کنار هم بودن، اتحاد خانواده‌های مهاجر و استقرار آن‌ها در کشور آلمان اتخاذ شده است.

 

چرا این کشور سیاست‌های مهاجرتی خود را تغییر داده است؟

باتوجه‌به این‌که شاهد اصلاحات و تغییراتی در قوانین مهاجرت کاری به آلمان هستیم، به نظر شما اصلی‌ترین دلیل اعمال این تغییرات چیست؟ شاید بتوان گفت، کمبود نیروی متخصص و ماهر، مهم‌ترین دلیلی است که باعث شده این کشور، مهاجرین بیشتری را جذب کند. آلمان همانند بسیاری از کشورهای اروپایی، با این مشکل مواجه است و حتی در سال 2022، این کمبود به بالاترین حد ممکن خود رسید.

کمبود نیروی کار ماهر در این کشور به گونه‌ای بوده که در سال گذشته، فعالیت بسیاری از شرکت‌ها و موسسات را تحت‌تاثیر خود قرار داده و منجر به کاهش سرعت اقدامات آ‌ن‌ها شد. در حقیقت، با تغییر قوانین مهاجرت کاری، آلمان امیدوار است که بتواند این مشکل را با متخصصان واجد شرایط رفع کند؛ اما درحال‌حاضر، یک مشکل اساسی‌تر وجود دارد و این است که تشریفات اداری مهاجرت تقریبا با سرعت بسیار پایینی انجام می‌گیرند.

طبق قوانین مهاجرت کاری به آلمان، باتوجه‌به نیازهای صنایع مختلف به کارگران، سهمیه‌های مختلفی تعیین می‌شود. علاوه‌براین، برای درخواست ویزا برای این طرح، باید سه مورد از چهار مورد زیر نیز رعایت شود:

داشتن مدرک یا آموزش حرفه‌ای

داشتن حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای

داشتن مهارت‌های زبانی مناسب

داشتن سن ۳۵ سال یا کمتر

درحال‌حاضر، اکثر شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای نقل مکان به آلمان، نیاز به یک پیشنهاد شغلی دارند؛ اما امکان صدور ویزا برای افرادی که به‌دنبال کار درحال‌حاضر هستند، وجود دارد. انتظار می‌رود که معرفی کارت شانس، فرآیند یافتن کار در آلمان را برای افرادی که به‌دنبال کار در این کشور هستند، آسان‌تر و سریع‌تر کند.


 

کلام پایانی

همانطور که از جدیدترین قوانین مهاجرت کاری به آلمان مشخص است، این کشور قصد دارد تا با جذب کارگران ماهر خارجی، شکاف کمبود نیروی متخصص خود را جبران کند. انتظار داریم با اعمال این قوانین، کار مهاجرت به آلمان از اتباع کشورهای ثالث بسیار راحت‌تر شود؛ چرا که شمار نیروی کاری که قرار است در سال جذب شوند، به 60 هزار نفر در سال افزایش خواهد یافت.

 قطعا کار مهاجرت به این کشور به‌ویژه با جدیدترین قوانین کاری مهاجرت به آلمان، راحت نخواهد بود و حتی ممکن است با سوالات مصاحبه کاری در آلمان نیز دچار چالش‌هایی شوید؛ از این‌رو، تیم کاریابی کابین با تسهیل مسیر اخذ ویزا و کاریابی در این کشور، همچنین کانادا، استرالیا و ... به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد.

کد مطلب: 213588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *