۰
سه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۰

بزرگترین مانع برای مشارکت مردم در تولید بانک‌ها هستند

نماینده ادوار مجلس گفت: با کمال تأسف در حال حاضر دولت رقیب بخش‌خصوصی است نه تنها بخش‌خصوصی آزادی عمل ندارد، بلکه بانک‌ها رقیب هستند. در حال حاضر بانکی که خودش کارخانه سیمان تأسیس می‌کند، دیگر به کارخانه سیمان بخش‌خصوصی تسهیلات نمی‌دهد چون رقیب او شده است و تا الان زور دولت به بانک‌ها  نرسیده است، در اینجا بزرگترین مانع اول بانک‌ها هستند که خودشان سرمایه‌گذار، تولیدکننده، تاجر، بازاری و واردکننده هستند.
بزرگترین مانع برای مشارکت مردم در تولید بانک‌ها هستند

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط رهبر انقلاب در سال جدید گفت: اگر شما نگاهی به دنیای اقتصاد داشته باشید، تفاوت بین بلوک‌ها و کشورهایی که اقتصاد را به دست مردم سپردند و کشورهایی که اقتصادشان در دست دولت‌ها است، کاملا مشخص است. الان کشورهای بلوک شرق و اروپای شرقی به علاوه اتحاد جماهیر شوروی سابق بهترین نمونه‌ است که کل اقتصاد در دست دولت بود و دیدیم که بعد از ۵۰-۶۰ سال دوام نیاورد، فروپاشید و به سرعت به سمت اقتصاد آزاد و سپردن تولید و اقتصاد به مردم پیش می‌روند.

وی افزود: البته یک مقدار شرایط‌شان بهتر شد اما هنوز به نقطه‌ای که کشورهایی که قبلا اقتصاد را به مردم سپرده بودند نرسیدند. اما کشورهایی که در آنها مسائل اقتصادی در دست دولت بود و مردم فقط به عنوان کارگر دولت، داس و چکش در اختیارشان بود که کار کارگری یا کشاورزی انجام دهند و مالکیت آن کار متعلق به دولت بود، از جهت اقتصادی فروپاشیدند و به سمت آزادی اقتصاد رفتند. حتی در کشورهایی مثل آمریکا و اروپا که کل اقتصاد در دست مردم است، سلاح‌های بسیار ویژه هم توسط دستگاه‌های بخش‌خصوصی تهیه می‌شد. یعنی اسلحه‌هایی که فکر می‌کنند باید محرمانه تولید شود تا مردم خودشان و سایر ملل هم از تولید سلاح خبر نداشته باشند باز هم به بخش‌خصوصی می‌سپرند. در حال حاضر نمی‌توانید پیشرفته‌ترین هواپیماهای نظامی را در اروپا و آمریکا پیدا کنید که دولت سازنده آن باشد بلکه همه را به بخش‌خصوصی سپردند و این تجربه‌ای بود که در دنیا عمل شد و موفق بود.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: در کشور ما هم از این تجربه استفاده شد اما اشتباه این بود که دولت‌ها بستر کار را برای این امر فراهم نمی‌کردند. در سیاست‌های کلی نظام، به ویژه در قانون اساسی هم آمده که فقط بخش مادر تخصصی را به دولت سپردند. در مورد مابقی گفتند اقتصاد جمهوری اسلامی بر سه پایه بخش‌خصوصی، بخش‌ دولتی و تعاونی استوار است. بخش تعاونی به کلی مطرود شد و وزارتخانه‌ای در این بخش تأسیس شد و از بین رفت و وزیر تعاونی به صورت مستقل داشتیم که دیگر نداریم. در بخش دولتی هم، دولت در این زمینه که تاجر و تولیدکننده خوبی باشد، موفق نبود و با کمال تأسف در حال حاضر دولت رقیب بخش‌خصوصی است نه تنها بخش‌خصوصی آزادی عمل ندارد، بلکه بانک‌ها رقیب هستند. در حال حاضر بانکی که خودش کارخانه سیمان تأسیس می‌کند، دیگر به کارخانه سیمان بخش‌خصوصی تسهیلات نمی‌دهد چون رقیب او شده است. بانکی که خود کارخانه پارچه‌بافی تأسیس می‌کند یا مسکن می‌سازد، دیگر به مسکن‌سازی بخش‌خصوصی تسهیلات نمی‌دهد چون رقیب او شده است.

یوسفیان ملا در ادامه گفت: وقتی رهبری شعار جهش تولید با مشارکت مردم را به عنوان سیاست کلی اعلام کردند، دولت باید بستر آن را فراهم کند تا اتفاقاتی که قبلا افتاده دیگر نیفتد. در دولت قبل گفتند مردم پول‌هایتان را در بازار بورس ببرید و این بستر فراهم است و شما می‌توانید بهتر از بانک‌ها سود کنید. دولت این حرف را گفت اما خودش بستر را فراهم نکرد در ادامه هر کسی که سرمایه داشت به بازار بورس رفت اما بورس سوخت و نابود شد و تمام پول و سرمایه او هم از دست رفت. در حال حاضر اگر دولت زمینه را برای بخش‌خصوصی فراهم نکند، آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

وی با بیان اینکه اگر بانک‌ها به بخش‌خصوصی برای تولید تسهیلات ندهند یا با سود بالا بدهند کار پیش نخواهد رفت، گفت: این موضوع در صورتی پا می‌گیرد که به سرنوشت بازار بورس مبتلا نشود. یعنی فقط حرف نباشد و دولت باید بستر آن را فراهم کند و بانک‌ها حق نداشته باشند بیش از مجوزی که به آن‌ها داده شده وارد بازار شوند. متأسفانه تا الان زور دولت به بانک‌ها  نرسیده است، در اینجا بزرگترین مانع اول بانک‌ها هستند که خودشان سرمایه‌گذار، تولیدکننده، تاجر، بازاری و واردکننده هستند. بعد به دستگاه‌های دولتی می‌رسد که خودشان تولید می‌کنند و اجازه تولید را به بخش‌خصوصی نمی‌دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: لذا فرمایش رهبری ممکن است باز هم مثل دفعات قبل روی زمین بماند؛ مگر اینکه دولت به حرف نه، به عمل بیاید بستر آن را واقعا فراهم کند. یعنی مردم بدانند که اگر ارز، دلار و یورویی در منزل دارند وقتی آن را به بازار بیاورند سود آن قطعی است و سوختن آن هم محال است برای اینکه دولت آن را بیمه می‌کند. در حال حاضر هرچه اعلام کنند شما ارز خارجی وارد بازار کنید، اعتماد صورت نمی‌گیرد. زیرا این حرکت جواب خوبی ندارد و ثانیا بستر باید آماده باشد و اعتماد عمومی در بخش‌خصوصی ایجاد شود. بدون بستر و تمهید مقدمات هیچ فایده‌ای ندارد. واقعا دولت به عمل، از فردا مقدمات کار را فراهم و اعتماد عمومی را جذب کند و مردم می‌فهمند این‌بار دیگر دولت مصمم است تا به سیاست‌های کلی نظام که رهبری آن را ترسیم کردند، عمل کند. 

کد مطلب: 213867
برچسب ها: تولید
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *