۰
شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۹

ریزش سنگ نما و دلایل آن

ریزش سنگ نما ممکن است خطرات جانی و مالی فراوانی در پی داشته باشد پس باید آنها را با پیچ و رولپلاک مقاوم سازی کرد. پیچ و رولپلاک نما با تکنیک راپل سریع تر و بصرفه تر است. به روش پایین آمدن از ارتفاع با طناب راپل گفته می‌شود. راپل در عملیات های امداد و نجات نیز کاربرد دارد.
ریزش سنگ نما و دلایل آن

در کشور ما به دلیل وجود معادن سنگ فراوان و درنتیجه قیمت پایین و تنوع زیاد آن ، برای زیبا سازی نمای سازه بیشتر از سنگ استفاده می‌شود.

خصوصیات سنگ نما

استفاده از سنگ باعث زیبا سازی هرچه بیشتر سازه میشود و همچنین تنوع بالایی دارد. همچنین در کشور ما که هرساله شاهد باران های اسیدی هستیم، نمای سازه ها آسیب پذیری بیشتری دارند ولی سنگ نما بخاطر مقاومت بالایی که دارد مناسب تر است.

سنگ لعاب دارد و همین باعث می‌شود که جذب آب پایین تری داشته باشد و دیرتر کثیف شود.

معایب سنگ نما

سنگ نما باعث بالا رفتن وزن سازه میشود.

همچنین یکی از معایب اصلی استفاده از سنگ برای زیباسازی نمای سازه ، "ریزش سنگ نما" میباشد. افتاده سنگ از ارتفاع ممکن است آسیب های جبران ناپذیری در پی داشته باشد که باید از آن جلوگیری کرد. در حال حاضر برای جلوگیری از این اتفاق سنگ ها را اسکوپ می‌کنند ولی اسکوپ بصورت صد در صد از ریزش سنگ‌ نما جلوگیری نمیکند. با جدا شدن سنگ از نما باعث می‌شود وزن سنگ روی اسکوپ قرار گیرد که در اینصورت سنگ در حالت معلق قرار می‌گیرد و در نهایت ریزش میکند. همچنین نفوذ آب به پشت سنگ باعث پوسیده شدن اسکوپ می‌شود.

روش جلوگیری از ریزش سنگ نما

برای جلوگیری از ریزش سنگ می‌توان آنها را با پیچ و رولپلاک نما مهار کرد. در اینصورت حتی اگر سنگ از ملات جدا شود، پیچ و رولپلاک مانع از فاصله پیدا کردن آن از نما می‌شود. همچنین درصورت استفاده از پیچ گالوانیزه باعث جلوگیری از زنگ زدن‌ آن میشود.

بعضی از افراد نگران زیبایی نما هستند و فکر می‌کنند با سوراخ کردن سنگ، سازه زیبایی خود را از دست می‌دهد. برای زیبا سازی نما بعد از اتمام عملیات پیچ و رولپلاک می‌توان روی پیچ ها را با بتونه ی همرنگ سنگ پوشاند.

دلایل ریزش سنگ نما

ریزش سنگ نما به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد.

  1. استفاده از مصالح نامرغوب
    نفوذ آب به پشت سنگ
    ریختن سیمان خشک پشت سنگ
    نشست ساختمان

اجرای عملیات پیچ رولپلاک نما

برای پیچ و رولپلاک کردن نما سه روش وجود دارد:

  1. استفاده از داربست
    استفاده از کلامیر
    استفاده از تکنیک راپل

۱: با روش داربست که همه ی ما آشنایی داریم. داربست میله های فلزی میباشد که با بست به یکدیگر وصل می‌شود و هچنین آنها را با اتصال های محکم به نما وصل می‌کنند. با استفاده از داربست می‌توان به نما دسترسی پیدا کرد و خدمات مورد نظر را اجرا کرد.

۲: کلایمر یک نوع بالابر میباشد که امکان اجرای عملیات ساختمانی به صورت عمودی و افقی روی سطح نمای بیرونی ساختمان را فراهم می‌کند. کلایمر جایگزین مقرون بصرفه برای داربست میباشد و امکان کار روی ساختمان های بلند و بین طبقات را فراهم می‌کند.

۳: یکی دیگر از روش های دسترسی به ارتفاع راپل میباشد.


 

راپل چیست: به تکنیک پایین آمدن از ارتفاع با طناب و تجهیزات صخره نوردی راپل گفته می‌شود. با استفاده از راپل می‌توان بدون محدودیت ارتفاع و در کوتاه ترین زمان به نمای ساختمان دسترسی پیدا کرد. تکنیک راپل علاوه بر خدمات ساختمان در عملیات های نظامی و امداد و نجات، کاربرد گسترده ای دارد. همچنین در ورزش های صخره نوردی، غار نوردی، دره نوردی از راپل استفاده میکنند.

مقایسه ی روش های دسترسی به ارتفاع

در بین روش های دسترسی به ارتفاع بر خلاف تصور عموم مردم تکنیک راپل ایمنی بالاتری دارد.

از نظر سرعت نصب تجهیزات، راپل سریع تر میباشد بطوری که برای نصب تجهیزات و دسترسی به ارتفاع به ۱۰ دقیقه زمان نیاز هست حال این را مقایسه کنید با روش نصب داربست که زمان زیادی می‌طلبد.

همچنین در ساز های بلند تکنیک راپل مقرون بصرفه تر است.

در بعضی از سازه ها امکان‌ نصب تجهیزات داربست و کلایمر وجود ندارد مانند دکل های نفتی، که میتوان با راپل روی آنها خدماتی انجام‌ داد.

پیچ و رولپلاک نما با تکنیک راپل

با استفاده از روش راپل میتوان در کوتاه ترین زمان ممکن نمای ساختمان خود را پیچ و رولپلاک کرد.

برای ساختمان هایی به ابعاد ۵ طبقه و عرض ۱۰ متر و سنگ تراورتن به یک روز زمان برای پیچ و رولپلاک نما نیاز است.

 

خدمات دیگری که با روش راپل میتوان انجام داد

از جمله خدماتی که با تکنیک راپل انجام‌ میشود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیچ رولپلاک نما
    شستشوی نما
    آبندی نما
    نقاشی نما
    نورپردازی نما 
    نصب تابلو و بنر های تبلیغاتی
    سیمانکاری نما
    ایزوگام
    نصب توری مرغی پاسیو

شرکت های زیادی هستند که در زمینه ی راپل فعالیت می‌کنند از جمله شرکت فنی و ساختمانی نیوپیج

شما می‌توانید با تکنیک راپل خدمات مورد نظر خود را در هر ارتفاعی و در کوتاه ترین زمان انجام دهید.

کد مطلب: 213965
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *