۰
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵

با انواع پشم سنگ آشنا شوید

تامین عایق های صوتی و حرارتی در عرصه های مختلف کشاورزی، صنعتی و کارخانه ای، تاسیسات آبی، ساخت و ساز و عمرانی و... به یک مسئله کلیدی تبدیل شده است. به همین منظور از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی برای عایق بندی بخش های مختلف استفاده می شود. در این میان الیاف پشم سنگ یکی از کاربردی ترین ها در صنایع امروزی به شمار می روند و کارایی قابل توجهی در این حوزه دارند. الیاف پشم سنگ در تنوع قابل توجهی تولید شده و نیازهای صنعتی گوناگون را پوشش می دهند. برای انتخابی بهتر در میان این متریال با چندی از برترین مدل های پشم سنگ آشنا می شویم.
با انواع پشم سنگ آشنا شوید

آشنایی با پشم سنگ فنوفلت

پشم سنگ فنوفلت یکی از مهمترین دسته بندی های این متریال هستند که به همراه فویل های آلومینیومی ساخته می شود. این متریال صنعتی به عنوان پشم سنگ لحافی نیز در عرصه های صنعتی معرفی می شود و کاربردهای بی شماری در این حوزه دارد. این نوع پشم سنگ برای عایق کاری انواع سطوح با انحنای کم مورد استفاده قرار می گیرد و با مصارف زیر در این حوزه شناخته می شود:

  1. استفاده از آن در زمینه عایق کاری سقف کاذب بسیار رایج است که سبب بهبود استفاده از فضا می شود.
    عایق کاری دیوارهای ساختمانی، صنعتی و کارخانه ای از مزایای استفاده از پشم سنگ فنوفلت به شمار می رود.
    این متریال برای عایق کاری کانال های تهویه هوا و بهبود استفاده از آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.
    انعطاف پذیری بالای این متریال برای نصب در سقف ساختمان های امروزی نیز کارایی دارد.

این الیاف عایق به صورت روکش دار و بدون روکش در عرصه های صنعتی خرید و فروش می شوند. انواع آن ها به صورت رولی در صنعت به فروش می رسند و کیفیت قابل توجهی در عایق کاری بخش های نام برده شده به همراه دارند.

معرفی پشم سنگ ایزوبلانکت

پشم سنگ ایزوبلانکت از دسته الیاف پشم سنگ تخته ای است و کاربردهای وسیعی در عرصه های مختلف دارد. پشم سنگ ایران عایق برای ساخت و ساز بیشترین میزان کاربرد را به همراه دارد. استفاده از آن برای عایق کاری دیوارها و سقف و کف ساختمان متداول است. این پشم سنگ از ایجاد آلودگی های صوتی در فضا پیشگیری می کند و یکی از کاربردی ترین الیاف ساختمانی به شمار می رود. در صنایع کوره ای و پالایشگاه ها نیز به میزان قابل توجهی از پشم سنگ ایزوبلانکت استفاده می شود. این متریال ماده اولیه بهینه سازی انرژی در صنایع پتروشیمی است و قابلیت های بی شماری برای استفاده در این حوزه دارد.

پشم سنگ تخته ای دسته بندی های گوناگونی دارد که هر یک از آن ها برای برخی مصارف تولید می شوند. از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انواع پشم سنگ تخته ای ساده
    پشم سنگ تخته ای روکش دار از جنس کاغذ کرافت
    عایق های روکش دار آلومینیومی مسلح

ضخامت هر یک از این دسته بندی ها با هم متفاوت است.

پشم سنگ فنوپانل

در دنیای امروز تجهیزات صنعتی هم مانند صنایع ساخت و ساز نیاز به عایق کاری دارند. برای عایق کاری اقلام صنعتی و کارخانه ای از پشم سنگ فنوپانل یا پتویی استفاده می کنند که کیفیت و کارایی این محصولات را مطلوب تر می کند. لوله های حجیم و برخی ماشین آلات صنعتی با به کارگیری این الیاف کیفیت عملکرد بهتری خواهند داشت. الیاف طبیعی پشم سنگ در این تجهیزات برای عایق کاری صوتی و حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند و از سر و صدای بیش از حد این تجهیزات پیشگیری می کنند.

آشنایی با پشم سنگ ایزوپایپ

پشم سنگ ایزو پایپ یا متریال لوله ای پشم سنگ در تاسیسات ساختمانی بیشترین کارایی را دارند. این الیاف برای عایق کاری انواع لوله مورد استفاده قرار می گیرند و تنوع بیشتری نسبت به سایر دسته بندی های دارند. میزان ضخامت آن ها بر اساس نوع کارایی هر یک تعیین می شود. انواع آن ها بر اساس قطر لوله های صنعتی موجود در بازار تولید و ارائه شده و کیفیت بسیار زیادی برای استفاده در این تجهیزات دارند.

پشم سنگ ایزوترم فله ای

امروزه انواع دسته بندی های پشم سنگ خام نیز در دنیای صنعت خرید و فروش می شوند و با کاربری فوق العاده در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند. پشم سنگ ایزوترم یا فله ای به عنوان یک عایق حرارتی در فضا به کار می رود و هزینه خرید آن به صرفه تر از سایر دسته بندی های این الیاف است. این متریال برای فضاهایی که بدون شکل هندسی به خصوصی طراحی شده اند، کارایی خواهند داشت.

ویژگی های انواع پشم سنگ

اگرچه هر یک از دسته بندی های پشم سنگ در دنیای صنعت با ویژگی های منحصر به فردی ارائه می شوند؛ اما برخی از این ویژگی ها در میان انواع این محصولات مشاهده می شوند. برای آشنایی با این محصولات بهتر است به ویژگی های عمومی آن ها نیز توجه داشته باشید. برخی از این فاکتورهای کیفی را در زیر مشاهده می کنید:

خواص ضد آلرژیک پشم سنگ

یکی از مهمترین ویژگی های این متریال، خواص ضد آلرژیک آن ها در محل مورد نظر است. با به کارگیری آن ها سلامت افراد در طول مدت استفاده از عایق تحت تاثیر قرار نمی گیرد. این ویژگی برای کارکنان عرصه های صنعتی که نیاز به عایق کاری تجهیزات دارند، اهمیت بیشتری دارد. حضور افراد در معرض این متریال عایق هیچ زیانی برای سلامتی آن ها به همراه ندارد.

سازگاری با محیط زیست

متریال پشم سنگ از دل طبیعت به دست آمده اند و با طبیعت سازگار هستند. از این رو هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نکرده و به عنوان یک ماده سبز معرفی می شوند. این متریال سموم شیمیایی ندارند و این مواد را به طبیعت راه نمی دهند. این ویژگی مورد توجه صنایع کشاورزی قرار گرفته و میزان استفاده از این الیاف را در این حوزه های صنعتی به میزان قابل توجهی گسترش داده است.

مقاومت پشم سنگ در برابر آتش سوزی

برخی از ویژگی های الیاف پشم سنگ در مدل های مختلف برای افزایش ایمنی محیط مورد توجه قرار می گیرند. الیاف پشم سنگ از وسعت بیشتر حریق و آتش سوزی در فضا پیشگیری می کنند. این متریال در برابر حرارت بالا مقاومت قابل توجهی دارند و این خطرات را کنترل می کنند. استفاده از آن ها در کارخانه های صنعتی از ایجاد خسارات و زیان در زمان وقوع این حوادث غیر مترقبه پیشگیری می کند.

راحتی در نصب عایق پشم سنگ

مترایل عایق پشم سنگ به سهولت در محل مورد نظر مشتریان نصب می شود. به این ترتیب برای استفاده از این متریال با مشکلی روبرو نشده و نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نصب عایق نخواهید داشت. برای نصب آن ها حتما باید از تجهیزات ایمنی مانند ماسک و دستکش استفاده کنید.

جمع بندی

در سال های اخیر استقبال از متریال عایق در عرصه های صنعتی و ساختمانی افزایش پیدا کرده است. صنایع کشاورزی نیز یکی از مهمترین مصرف کنندگان این متریال هستند. شما می توانید در میان عایق های پشم سنگ، مناسب ترین مدل را برای مصارف خود پیدا کنید. در این بخش با برخی از مهمترین دسته بندی های این متریال و خواص کیفی و کمی هر یک آشنا شدیم.

کد مطلب: 214151
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *