۰
شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵

کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در میان طیف‌های مختلف سیاسی

همزمان با خبر برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به دلیل شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیات همراهش در سفری به استان آذربایجان شرقی؛ محافل و گعده‌های سیاسی گمانه زنی‌های خود را برای حضور نامزدهای بالقوه این انتخابات در این دوره از انتخابات آغاز کرده‌اند.
کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در میان طیف‌های مختلف سیاسی
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایلنا، همزمان با نزدیک شدن به ایام ثبت نام انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، اسامی افراد مختلف از طریف‌های گوناگون از سوی گروه های مختلف در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال مطرح شدن است.

نام‌ها و افرادی که گفته می‌‎شود قصد حضور در انتخابات را دارند اگرچه اغلب برای رأی دهندگان غریبه نیستند، اما تاکنون هیچ گزینه‌ای خبر حضور قطعی خود در انتخابات را تایید و یا تکذیب نکرده است.

در این میان از طیف اصولگرایان منتسب به جبهه پایداری نامی که بیش از همه در این روزها مطرح است نام سعید جلیلی است که برخی از حامیان او از پیش از برگزاری مراسم تشییع و تدفین شهدای خدمت، کارهای تبلیغاتی برای او را در فضای مجازی آغاز کردند. در همین طیف اسامی دیگری مانند مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، علیرضا زاکانی شهردار تهران و علی نیکزاد نماینده اردبیل در مجلس هم به چشم می‌خورد.

یکی از پرحاشیه‌ترین چهره‌ها که احتمال کاندیداتوری خود را رد نکرده محمود احمدی‌نژاد است که به گفته احمد علیرضابیگی یکی از چهره‌های نزدیک به او شرطش برای حضور در انتخابات چراغ سبز شورای نگهبان برای تایید صلاحیت خواهد بود.

احمدی نژاد که در روزهای اخیر حضورش با لباس روشن در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان و مراسم بزرگداشت شهدای خدمت بار دیگر خودنمایی کرده بود روز گذشته بعد از ماه‌ها سکوت نسبت به وقایع مختلف داخل کشور و موضوع غزه در واکنش به احتمال کاندیداتوری خود گفت: در حال بررسی شرایط هستم تا تصمیم بگیرم، به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنم یا خیر؟

در داخل دولت سیزدهم هم برخی تلاش می‌کنند علاوه بر بذرپاش و زاکانی، احتمالاتی را برای کاندیداتوری غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و محسن منصوری معاون اجرایی، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، محسن رضایی دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، حجت عبدالملکی رئیس سازمان مناطق آزاد و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی را مطرح کنند اما در میان این گزینه‌ها محتمل‌ترین و جدی ترین‌ گزینه محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور فقید و سرپرست فعلی نهاد ریاست جمهوری است که حرف و حدیث‌های جدی برای کاندیداتوری او در این چند روز مطرح شده است؛ برخی با استناد به اصل ۱۳۱ قانون اساسی این مساله را مطرح می‌کنند که مخبر به عنوان یکی از اعضای هیات سه نفره برگزارکننده انتخابات اجازه کاندیداتوری ندارد و برخی معتقدند مخبر در صورت کاندیداتوری می تواند از این هیات خارج شود.

در طیف دیگر اصولگرایان پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، سردار حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان، غلامعلی حداد عادل، سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر عزیز جعفری هم مطرح هستند.

قالیباف که در انتخابات مجلس با اقبال کمتری نسبت به گذشته روبرو شد و در تهران چهارمین فرد راه یافته به مجلس دوازدهم بود این روزها احتمال موفقیت خود برای کسب کرسی ریاست مجلس را خیلی کم‌رنگ تر از گذشته می‌بینید و بعید نیست در شرایط به وجود آمده شانس کسب پستی که تاکنون در رسیدن به آن ناکام بوده را بار دیگر امتحان کند.

در میان میانه‌روها اگرچه نام علی لاریجانی در صدر این لیست قرار دارد اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان او هم با سابقه رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بدون اطمینان از جان سالم به در بردن از فیلتر شورای نگهبان در این انتخابات نام‌نویسی نخواهد کرد.

شب گذشته نیز حساب کاربری رسمی علی لاریجانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اخبار دکتر علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی، «صرفاً و تنها» از طریق مجاری رسمی ایشان منتشر می‌شود.»

در همین طیف اگرچه قدرترین داوطلب علی لاریجانی است اما اسامی علی مطهری، علی شمخانی، محمد صدر، سید حسن قاضی زاده هاشمی، محمدباقر نوبخت، ناصر همتی، عباس آخوندی؛ علی اکبر صالحی، محمد شریعتمداری، محمد جواد آذری جهرمی، علی طیب‌نیا، عباس آخوندی، صالحی امیری و محمود واعظی دیده می‌شود.

در طیف اصلاح‌طلبان اگرچه اعلام شده که جبهه اصلاحات فردا در مورد انتخابات جلسه‌ای برگزار و نسبت به نقش‌آفرینی در آن تصمیم‌گیری خواهد کرد اما اسامی قابل پیش‌بینی مورد حمایت اصلاح‌طلبان احتمالا اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، مجید انصاری، مسعود پزشکیان، علی ربیعی، محمد‌رضا عارف، مصطفی کواکبیان و شهیندخت مولاوردی خواهند بود.

کد مطلب: 216688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *