۰
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۱

آغاز مانور مشترک ۶ کشور جنوب خلیج فارس

رزمایش نیروی مشترک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موسوم به نیروی « سپر شبه جزیره» روز یکشنبه در کویت آغاز شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر مقامات کویت اعلام کردند برپایی این رزمایش هفده روزه ربطی به ناآرامی ها در منطقه ندارد.
خبرگزاری رسمی کویت به نقل از عبدالعزیز الریاض، رئیس روابط عمومی ارتش این کشور اعلام کرد : « این رزمایش از قبل برنامه ریزی شده و سالهاست که درباره برگزاری آن توافق شده است و ربطی به هیچ از تحولات سیاسی یا منطقه ای ندارد.»
وی گفت هدف از رزمایش « فعال کردن نیروی دفاع مشترک و اجرای راهبرد دفاعی منسجم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.»
بخش اصلی این رزمایش در بیابانی در کویت برگزار خواهد شد، اما نیروهای دریایی و هوایی نیز در تمرین های نظامی که بیست و ششم فوریه همزمان با سالگرد روز ملی کویت پایان خواهد یافت، شرکت خواهند کرد.
ژنرال ریاض به جزییات درباره شمار نظامیانی که در رزمایش شرکت می کنند، اشاره نکرد، اما گفت یگانهایی از گارد ملی و وزارت کشور کویت در رزمایش شرکت خواهند کرد.
کویت بیست و پنجم فوریه، پنجاهمین سالگرد استقلال از انگلیس را جشن می گیرد. بیست و ششم فوریه نیز مصادف با بیست و دومین سالگرد آزادسازی این کشور از اشغال هفت ماهه عراق است که نیروهای « سپر شبه جزیره » نیز در آن شرکت داشتند.
نیروی « سپر شبه جزیره» سال هزار و نهصد و هشتاد و دو در قالب نیرویی پنج هزار نفری توسط شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس- بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی- تشکیل شد. شمار این نظامیان از زمان تشکیل تاکنون به بیش از سی هزار نفر رسیده است.
نظامیان «سپر شبه جزیره» دو سال پیش برای کمک به نیروهای امنیتی برای رویارویی با معترضانی که اقلیت شیعه رهبری آنان را بر عهده داشتند، در این کشور مستقر شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر کویت، کویت در چند ماه اخیر صحنه اعتراضات خیابانی مخالفان بوده است. مخالفان خواستار انحلال پارلمانی شدند که یکم دسامبر پس از اصلاح قانون جنجال برانگیز مربوط به انتخابات توسط امیر کویت، روی کار آمد.
کد مطلب: 22482
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *