۰
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۰

امریکا به همراه 20کشور در خلیج فارس مانور ضدمین برگزار میکند

در پی تلاش های آمریکا برای افزایش نفوذ در منطقه خلیج فارس و برنامه ریزی برای جلوگیری از بسته شدن احتمالی تنگه هرمز به دست ایران، دولت ایالات متحده اعلام کرده مانور جدیدی را در این زمینه در خلیج فارس برگزار می کند.
به نقل از «تابناک»، «جرج لیتل»، دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده یک مانور بزرگ ضد مین با مشارکت ۲۰ کشور در فاصله زمانی ۱۶ تا ۲۷ سپتامبر در خلیج فارس برگزار خواهد شد.
شبکه خبری «فاکس نیوز» ضمن اعلام این خبر به نقل از لیتل می نویسد که هدف از این مانور، ارسال پیامی برای ایران نیست.

بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، این مانور متمرکز بر شبیه سازی شرایطی است که طی آن، گروهی اقدام به مین گذاری آبراه های راهبردی خاورمیانه، از جمله دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عمان و خلیج فارس کند؛ اما این مانور به خود تنگه هرمز گسترش پیدا نخواهد کرد.

علاوه بر این، لیتل در توضیح بیشتر مانور مذکور گفته: «این یک تمرین تدافعی است که با هدف تضمین آزادی دریانوردی در آبراه های بین المللی خاورمیانه و به منظور ارتقای ثبات منطقه ای انجام می گیرد».

ژنرال «جیمز ماتیس»، فرمانده منطقه ای ارتش آمریکا نیز گفته این تمرین نظامی، نشان دهنده توانایی جامعه بین المللی برای همکاری به منظور تضمین تجارت آزاد و مطمئن است. وی همچنین مانور مذکور را نشان دهنده افزایش همکاری های آمریکا با شرکای بین المللی اش دانسته است.

مقامات آمریکایی از دیگر کشورهای شرکت کننده در این مانور نامی نبرده و اظهار داشته اند که این کشورها خود باید حضورشان در مانور را تصدیق کنند.

برنامه ریزی برای انجام این مانور را باید هم راستا با نگرانی های فزاینده آمریکا و هم پیمانانش از توانایی ایران در بستن تنگه هرمز و ممانعت از عبور و مرور کشتی های نفتکش از منطقه دانست. در همین رابطه، آمریکا پیش از این نیز تعداد کشتی های مین روب خود در خلیج فارس را افزایش داده و تدابیر دیگری را نیز در این زمینه اندیشیده است.
کد مطلب: 278
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *