۰
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۸

هشدار پلیس فتا نسبت به خریدهای آنلاین

رییس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: در خریدهای آنلاین کالا باید دارای نماد الکترونیکی معتبر باشد.
ایسنا: سرهنگ محسن عرفانی دوم اسفند ماه در نشست خبری پلیس فتای خراسان رضوی که در مرکز فرماندهی پلیس فتا مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد: با پیشرفت زمان و تکنولوژی، جرائم سایبری روبه افزایش است و طی یازده ماه گذشته صد درصد جرائم افزایش پیدا کرده است.
وی در رابطه با خریدهای آنلاین که در اینترنت انجام می‌شود، یادآور شد: اکثر کالاهایی که در اینترنت تبلیغ می‌شود از کیفیت لازم برخوردار نبوده و فرد خریدار آن چیزی را که می‌خواسته نیست، در این خصوص فردی که از طریق اینترنت کفشی را به قیمت ارزانی می‌خرد که بعد از تحویل کالای مورد نظر خود متوجه ‌می‌شود که کفش نه سایز مناسب و نه جنسش آن طور که تبلیغ می‌شده است، از کیفیت مطلوب برخوردار است و برای پیگیری فرد فروشنده دیگر پاسخگو نبوده است که با پیگیری پلیس فرد کلاهبردار دستگیر شد.
رییس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان اینکه شهروندان نباید در خریدهای اینترنتی فریب ارزانی را بخورند خاطرنشان کرد: در خریدهای اینترنتی کالای مورد نظر حتماً باید نماد الکترونیکی داشته باشند و مشخصات دقیق آن کالا را بگیرند تا بتوان از طریق این مشخصات پیگیری کنند.
وی افزود: اگر شهروندان در خریدهای اینترنتی به مورد مشکوکی برخوردند، می‌توانند با شماره تلفن ۲۱۸۳۹۱۸ و ۲۱۸۳۸۴۵ اداره مقابله با جرائم سایبری تماس بگیرند و با پلیس فتا مشورت کنند.
***از شماره‌های رند، تاریخ تولد برای پسورد و گذرواژه خود استفاده نکنید
سرهنگ عرفانی خاطرنشان کرد: بارها تاکید شده که خانواده‌های محترم مراقب باشند هم خودشان و فرزندان‌شان گرفتار شبکه های اجتماعی نشوند و سیستم‌هایی که به اینترنت متصل هستند باید فاقد مدارک و اسناد شخصی و فایل‌های خصوصی و خانوادگی باشد.
وی افزود: عدم توجه به توصیه‌های پلیس موجب می‌شود که جرائم سایبری رخ دهد و شهروندان می‌توانند مدارک و فایل‌های شخصی خانوادگی خود را در هارد اکسترنال و DVD ذخیره کنند و در جای دیگر نگهداری کنند.
رییس پلیس فتای خراسان رضوی در خصوص عابربانک‌ها یادآور شد: مواردی که به عنوان مسابقه مطرح می‌شود هیچ شخص و هیچ شرکتی و یا اداره‌ای جایزه‌ای به این شکل نمی‌دهد که فرد را به پای عابر بانک بکشاند و از طریق عابر بانک به او جایزه دهند.
وی افزود: اگر کسی تقاضای رمز و گذرواژه شخصی می‌کنند قصد فریب و نیرنگ دارند که بخشی از مهم این فریب‌خوردن‌ها طمع خود شخص فریب خورده است است.
عرفانی با بیان اینکه هیچ شرکتی و اداره‌ای برای دادن جایزه، با شماره‌های اعتباری تماس نمی‌گیرد تصریح کرد: اگر با شماره‌های اعتباری با شخصی در خصوص پرداخت جایزه تماس می‌گیرند بدانید آن فرد قصد فریب و کلاهبرداری دارد همچنین، معمولا افراد کلاهبردار اکثرا قبل از وقت اداری و روزهای تعطیل که دسترسی فرد کم است تماس می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه باید گذرواژه‌ها و رمزهای خود را محفوظ نگه داریم، یادآور شد: پس از اینکه شهروندان شاهد فاش شدن رمز و پسورد خود شدند، سریعاً اقدام به تغییر رمز و گذرواژه خود کنند، همچنین نباید رمز و پسورد خودشان را در تلفن همراه ثبت کنند زیرا ممکن است تلفن همراهشان سرقت شود و رمزشان فاش شود و شهروندان مطلع باشند نباید برای رمز و پسورد خود از شماره‌های رند، تاریخ تولد و شماره موبایل استفاده نکنند.
رییس پلیس فتای خراسان رضوی افزود: اکثر آسیب‌ها در فضای مجازی فقط به خاطر عدم آگاهی و آشنایی شهروندان به سیستم‌های رایانه‌ای است.
وی ادامه داد: به محض این که فردی به پلیس فتا شکایت می‌کند پرونده شاکی ثبت می‌شود و بنابراین آمار ثبت شده در بحث کشف ۳۰۷ درصد افزایش کشف بوده است.
عرفانی ادامه داد: پلیس گام‌های خوبی در خصوص مبارزه با جرایم سایبری برداشته است که در اول سال با افتتاح آزمایشگاه سایبری که در خاورمیانه بی‌نظیر است با متخصصین زبده که در این آزمایشگاه در حال فعالیت هستند، جرائم سایبری را پیگیری و افراد مجرم را دستگیر می‌کند همچنین پلیس سایبری و فتای ایران موفق عمل کرده که حتی به کشورهای همسایه پیشنهاد داده که پلیس فتا راه‌اندازی کنند.
وی گفت: هم اکنون در این آزمایشگاه رد هرگونه جرائم سایبری را به دست می‌آوریم هم چنین از اول سال جاری کافی‌نت‌های شهر را ساماندهی کردیم که تعدادی از این کافی نت‌ها غیر مجاز بودند و به صورت آگاهانه و یا نا آگاهانه تخلف می‌کردند که خوشبختانه در این موضوع کاهش سرقت داشتیم.
رییس پلیس فتای خراسان رضوی ادامه داد: چندین پرونده از سرقت از کافی‌ نت‌ها داشتیم که اکثر آنها سوء استفاده‌های مالی و چند فقره سوء استفاده از اسناد و مدارک خصوصی افراد بوده است که ۱۰ مورد کافی‌نت را پلمپ کردیم که از این تعداد ۴ فقره سرقت مالی بوده است.
وی تاکید کرد: به شهروندان توصیه می‌کنم در صورت مراجعه به کافی‌نت یا عابر بانک‌ها در صورت عدم آگاهی با یک شخص آگاه و معتبر بروند و از افراد رهگذر برای انجام کارشان درخواست کمک نکنند و اکثر کسانی که آسیب دیدند با سیستم‌های رایانه‌ای آشنا نیستند.
عرفانی عنوان کرد: مغازه‌دار، کسبه و هر کسی که از کارت‌خوان استفاده می‌کند، وظیفه دارد دستگاه کارت خوان را در اختیار مشتریانش بگذارند تا خودشان استفاده کنند.
وی اشاره کرد: بحث جرائم فضای سایبری مانند جرم سنتی و کلاسیک نیست که بلافاصله چهره نگاری و انگشت نگاری شود بلکه پیدا کردن رد مجرمین فضای سایبری نیاز به متخصصین زبده دارد همچنین شهروندان باید هوشیار باشند و خودشان عملیات خریدشان را انجام دهند و کارت‌خوان‌ها باید هویت داشته باشند و مشخص باشد مال کدام بانک است.
**در فضای مجازی بیشتر جوانان با ضریب هوشی بالا مرتکب جرم می‌شوند
عرفانی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی بیشتر جوانانی که از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند مرتکب جرم می‌شوند که بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: از سن ۱۲ تا ۳۰ سال داشتیم که مرتکب به جرم در فضای سایبری شدند که حدود ۷۰ درصد از آنها را سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سال را تشکیل می‌دهند و همچنین متخصصینی که در پلیس فتا فعالیت دارند جوان و تماماً با جرایم ترفندهای جدید آشنا هستند.
رییس پلیس فتای خراسان رضوی در پایان گفت: جرایم مالی بیشترین افزایش بعد از استفاده از عکس‌های خصوصی بوده است.
کد مطلب: 23674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *