۰
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱
معاون وزیر امور خارجه :

بدون چین و روسیه تحریم های یكجانبه تبدیل به قطعنامه می شد

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه اگر چین و روسیه نبودند، تحریم های یكجانبه غرب علیه ایران تبدیل به قطعنامه می شد، گفت: در روابط اقتصادی با بسیاری از كشورها دلار را كنار گذاشته ایم و در حال كنار گذاشتن یورو هستیم.
بدون چین و روسیه تحریم های یكجانبه تبدیل به قطعنامه می شد
'سیدعباس عراقچی' در گفت و گو با ایرنا كه مشروح آن روز سه شنبه منتشر شد ، افزود: اگر چین و روسیه در شورای امنیت مقاومت نمی كردند، تحریم های یكجانبه نفتی و بانكی به جای اینكه تحریم های یكجانبه باشد، به صورت قطعنامه های شورای امنیت تصویب می شد و دیگر لازم نبود آمریكایی ها هم به هر كشوری برای اجرای تحریم ها علیه ایران باج دهند.


*** برای هر محدودیت و تحریمی با خلاقیت ایرانی راه هایی پیدا كرده ایم

معاون آسیا، اقیانوسیه و كشورهای مشترك المنافع وزیر امور خارجه با بیان اینكه برای تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران درباره بیمه نفتكش ها فرمولی پیدا شده است، اظهار داشت: ‌هر محدودیت و تحریم جدیدی كه آمریكا و اروپا ایجاد كنند، بلافاصله با خلاقیت ایرانی و همچنین همكاری طرف مقابل راه هایی را برای آن پیدا كرده ایم زیرا طرف مقابل هم نمی خواهد انرژی را گران تر بخرد.

وی با بیان اینكه موفق شده ایم مكانیزم های جدیدی را در روابط با سایر كشورها كشف كنیم، تصریح كرد: نفتكش های ما را بیمه نكردند، بیمه ایرانی فعال شد و به تدریج به كشورهای مختلف قبولاندیم كه این بیمه را قبول كنند كه اول از همه ژاپن و بعد كره جنوبی و هند قبول كردند.

وی افزود: تصور آمریكایی ها این بود كه با تحریم بیمه نفتكش ها، كل صادرات نفت ایران قطع خواهد شد و نفتكش های ایرانی دیگر حركت نخواهند كرد اما با كشف ظرفیت های جدید و نشان دادن توانایی ها در عرصه تجارت خارجی نشان داده ایم كه این گونه نیست.

معاون وزیر امور خارجه، روابط تهران - پكن را روابطی بسیار مهم، سازنده و خوب توصیف كرد و گفت:‌ تحریم ها تبدیل به فرصتی برای استفاده از ظرفیت های تازه در روابط ایران با سایر كشورها از جمله چین شده است ،بطوری كه سطح تجارت در سال ۲۰۱۱ بین ایران و چین به ۴۵ میلیارد دلار رسید و در حال حاضر نیز آنها در حوزه های نفت و گاز، سرمایه گذاری و تامین اعتبار كرده و حضور دارند.

وی درباره ورود كالاهای نامرغوب چینی گفت: چین بازار گسترده ای است كه همه كالاها با كیفیت های مختلف در آن تولید می شوند؛ آنها كالای نامرغوب به ایران صادر نمی كنند بلكه این بازرگانان و تجار ما هستند كه كالای نامرغوب آنها را وارد می كنند.

عراقچی افزود: چینی ها اهداف توسعه اقتصادی دارند و به صورت تهاجمی در اقتصاد در هر زمینه ای وارد شده اند اما كشورهای اروپایی، آمریكا و ژاپن با استانداردهای محكمی كه برای ورود كالا دارند، اجازه ورود هر نوع كالایی را نمی دهند.


*** انتظار نداشتیم چینی ها قطعنامه های شورای امنیت را تایید كنند

معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاكره كننده ایران با گروه ۱+۵ درباره همراهی پكن با اعضای شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ها علیه ایران گفت: چین به قدرت اقتصادی و بتدریج سیاسی تبدیل شده است كه به همراه روسیه مواضع نزدیك تری به ایران در مذاكرات با ۱+۵ دارد.

وی تصریح كرد: انتظار نداشتیم چینی ها قطعنامه های تحریمی علیه ایران را در شورای امنیت تایید كنند ولی آنها مدعی هستند بعد از آنكه به شدت از تحریم ها كاستند، رای مثبت به قطعنامه ها دادند.

وی در عین حال با بیان اینكه چینی ها از تحریم های یكجانبه آمریكا و اروپا پیروی نكرده اند، افزود: آمریكایی ها زمانی كه دیدند در شورای امنیت نمی توانند به دلیل حضور چین و روسیه، شرایط سختی را برای ایران به وجود آورند، رو به تحریم های یكجانبه آوردند.


*** خرید نفت چین از ایران كاهش نیافته است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در پاسخ به اینكه گفته می شود، خرید نفت ایران از چین كاهش یافته است، گفت: چینی ها روزانه، نزدیك به ۱۵۰ هزار بشكه نفت از ایران می خرند و واردات آنها ادامه دارد و كاهشی پیدا نكرده است.

عراقچی با بیان اینكه ممكن است در ماه هایی از سال بنا به دلایل فنی، واردات نفت كاهش یا افزایش پیدا كند، اظهار داشت: سیستم های خاصی برای دریافت عواید نفتی كشور وجود دارد كه بین ایران و چین مورد موافقت قرار گرفته و از این عواید در پروژه هایی كه مربوط به سرمایه گذاری چین در ایران می شود، بهره برداری خواهد شد.


*** زندگی و كار در شرایط تحریم را آموخته ایم

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اجرای تحریم های جدید كنگره آمریكا در مورد تهاتر و تغییر پرچم كشتی ها بر حجم و میزان تبادلات تجاری ایران و چین یا سایر كشورهای آسیایی مانند هند و كره جنوبی گفت: این تحریم ها شاید در كوتاه مدت تاثیرگذار باشد اما در بلند مدت تاثیری ندارد زیرا ما زندگی و كار در شرایط تحریم را آموخته ایم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه افزود: كره جنوبی با مذاكراتی كه انجام شد، به بازار واردات نفت از ایران بازگشت و ژاپنی ها نیز خود سیستمی را ایجاد كردند و ما به آنها كمك كردیم تا خدشه ای به واردات نفت آنها وارد نشود؛ هندی ها هم تقریبا به همین ترتیب به واردات نفت خود از ایران ادامه می دهند.

معاون وزیر امور خارجه درباره عدم اجازه به دو نفتكش ایرانی برای ورود به بنادر هند نیز گفت: بر اساس یك قانون موجود در هند، تنها نفتكش های هندی می توانند واردات نفت به این كشور را انجام دهند؛ بعد آنها به دلیل بحث تحریم شركت های بیمه، این استثنا را قائل شدند و اجازه ورود به نفتكش های ایرانی با بیمه ایرانی را دادند.

عراقچی افزود: عدم صدور اجازه برای ورود این نفتكش ها به دلیل برخی از مشكلات بوروكراتیك بود كه در حال حل و فصل آن هستیم.


*** هر كشور مكانیزم مشخصی برای پرداخت پول نفت ایران دارد

معاون وزیر امور خارجه درباره نحوه پرداخت پول نفت ایران از سوی كشورهایی مانند هند، ژاپن و كره جنوبی گفت: با هر كشوری مكانیزم و روش خاصی برای پرداخت عواید نفتی ایران داریم؛ مثلا در مورد هند بخشی را به روپیه می پردازند و بخشی را به یورو؛ آن بخشی كه به روپیه پرداخت می شود از مجموع واردات ما از این كشور كمتر است.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: سال هاست كه پول نفت خود را از ژاپن به صورت ین می گیریم كه در كنار دلار و یورو از ارزهای معتبر دنیاست و در تمامی دنیا نیز می توان آن را خرج كرد.

سفیر پیشین ایران در ژاپن تصریح كرد: ‌ژاپنی ها نخستین كشور در آسیا بودند كه بیمه نفتكش های ما را قبول كردند و درباره نقل و انتقال پول نیز كمترین مشكل را با آنها داریم.


*** كاهش خرید نفت ایران از سوی تركیه جای بحث دارد

عراقچی درباره كاهش خرید نفت ایران از سوی تركیه نیز گفت: موضوع كاهش خرید نفت ایران از سوی تركیه جای بحث دارد؛ نكته اول این است كه خرید نفت تركیه از ایران در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ رشد قابل توجهی داشت و هنوز هم به پایان سال ۲۰۱۲ نرسیده ایم زیرا كه باید مجموع خرید نفت این كشور را در پایان سال بررسی كنیم و میزان خریدهای ماهانه ملاك نیست.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه با بیان اینكه برخی مسایل فنی ممكن است باعث افزایش یا كاهش میزان خرید نفت شود، گفت: یكی از مسایلی كه درباره آن با معاون وزیر خارجه تركیه مذاكره كردیم، موضوع صادرات نفت بود و اینكه اطمینان حاصل شود، فروش نفت ما به تركیه به میزان سابق یا حتی بیشتر باشد.

عراقچی در عین حال افزود: البته واقعیت دیگری نیز وجود دارد و آن فشار دولت آمریكا به شركت هایی است كه با ایران همكاری می كنند؛ شاید آنها نتوانند به دولت تركیه فشار وارد كنند اما شركت هایی را كه با تهران همكاری دارند، از حضور در بازار آمریكا محروم می كنند.

معاون وزیر امور خارجه اضافه كرد: در سفر فروردین ماه نخست وزیر تركیه به ایران تمهیداتی برای تنوع بخشی به شركت هایی كه با ایران در تركیه كار می كنند، در نظر گرفته شد.


***زمینه های جدید همكاری ایران با كشورهای آسیایی بر اثر تحریم ها

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه بار دیگر بر فرصت سازی ایران از تحریم های یكجانبه آمریكا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد و گفت: امروز این تنها تركیه و چین نیستند كه تحریم ها در روابط ما با آن تبدیل به فرصت شده است ، بلكه در روابط ما با بیشتر كشورهای آسیایی از جمله هند و پاكستان نیز در چند سال اخیر گسترش شدید روابط را داشته ایم و اساسا زمینه های جدیدی در روابط ایجاد شده است.


*** ادعای بدرفتاری ایران با افغان ها، بی انصافی است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه درباره برخی فضاسازی های رسانه ای درباره روابط ایران و افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول سال های سخت جنگ تحمیلی میزبان چندین میلیون پناهنده و پناهجوی افغان بود و از آنها میزبانی كرده و در حال حاضر نیز كه زمان بازگشت افغان هاست، نه تنها این امر رخ نمی دهد بلكه سیل پناهجویان به كشور ادامه دارد.

عراقچی با بیان اینكه نام این افراد را دیگر نمی توان 'پناهجو' گذاشت بلكه كارگران یا مهاجرین غیرقانونی هستند، اظهار داشت: متاسفانه آمار كسانی كه برای كار به ایران می آیند، از زمان جنگ و درگیری های افغانستان بیشتر شده است و بیش از سه میلیون نفر نیز تخمین زده می شود.

وی آمار پناهجویان افغانی ثبت نام شده توسط سازمان ملل متحد را بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر عنوان كرد و افزود: یك میلیون و ۴۵۰ هزار تبعه افغانی غیر مجاز ثبت نام شده و حدود تقریبی همین تعداد هم اتباع غیرمجاز ثبت نام نشده داریم كه هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

به گفته وی، نزدیك به چهار میلیون مهاجر دیگر افغان در كشور به صورت غیرقانونی وجود دارند كه هر روز نیز بر تعداد آنان افزوده می شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تصریح كرد: وقتی سه تا چهار میلیون تبعه خارجی در كشوری حضور داشته باشند، ممكن است در گوشه و كنار اتفاقاتی بیفتد و آنها جرمی و جنایاتی مرتكب شوند كه این امر هم با عكس العمل های حاد مردمی مواجه شود كه پذیرفتنی و قابل درك است.

عراقچی گفت: انصاف نیست بدون در نظر گرفتن ۳۰ سال میزبانی ملت و دولت ایران از افغانی ها، هرگاه تنشی رخ داد، دولت متهم به بدرفتاری و آزار و اذیت آنها شود چرا كه واقعا این طور نیست.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه دولت ایران طرح ساماندهی اتباع افغان را با همكاری دولت افغانستان اجرا می كند، اظهار داشت: براساس این طرح، دولت افغانستان به پناهجویان افغان در ایران گذرنامه داده و آنها با ساز و كار قانونی در كشور مشغول به كار خواهند شد كه البته این موضوع به نفع آنها نیز خواهد بود.

عراقچی با بیان اینكه دولت افغانستان تاكنون تعداد زیادی گذرنامه برای پناهجویان افغانی در ایران صادر كرده است، خاطرنشان كرد: سفارت افغانستان در تهران در این رابطه به شدت فعال شده و در حال صدور گذرنامه برای افغانی هایی است كه برای این امر ثبت نام كرده اند تا حضور آنها در ایران قانونی شود.


***آمریكا علاقه مند به استحكام روابط دو كشور نیست

معاون وزیر خارجه در مورد تظاهرات عده ای در برابر سفارت و كنسولگری های ایران در افغانستان افزود: اعتقاد دارم ایران و افغانستان دو دوست و شریك طبیعی هستند؛ حال ممكن است در روابط دو كشور فراز و نشیب هایی رخ دهد اما پیوند فرهنگی و اقتصادی ایران و افغانستان بدلیل اتصالات مرزی و روابط نزدیك سیاسی است.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح كرد:‌ نزدیكی روابط ایران و افغانستان مورد علاقه خیلی ها نیست؛ به ویژه آمریكایی ها علاقه ای به استحكام روابط تهران - كابل ندارند و لذا می توان نقش عوامل خارجی را در ایجاد خصومت و دشمنی میان دو طرف دید.

عراقچی با تاكید بر اینكه نباید نقش عوامل خارجی را درباره روابط ایران با همسایگانش از نظر دور داشت، اظهار داشت: به نظر من جریاناتی زیر نظر آمریكایی ها و صهیونیست ها به دنبال ایران ستیزی در افغانستان هستند و لذا به هر حركتی در ایران مثلا برخورد با یك مُجرم، حتی اگر در دورترین شهرها باشد، عكس العملی نشان داده می شود و به بهانه ای برای تظاهرات و نوشتن مقالات ضد ایرانی تبدیل می شود.

وی یادآور شد: البته این اقدامات دست ساز، منعكس كننده تمایلات مردم و جامعه افغانستان نیست، ما مردم افغانستان را مردمی شریف، نجیب، زحمت كش و البته رنج دیده از آلام ناشی از دخالت بیگانگان می دانیم.


***حوادث اخیر میانمار بدرستی در داخل كشور منعكس نشد

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه درباره تحولات میانمار و ریشه كشتار مسلمان در این كشور گفت: موضوع درگیری های اخیر در میانمار به درستی در داخل كشور منعكس و فهمیده نشد؛ البته در حال حاضر مقالات زیادی نوشته شده است و درك بهتری وجود دارد.

عراقچی درباره تاریخچه مناقشه مسلمانان در میانمار با بودایی ها اظهار داشت: جمعیتی مسلمان میان دو كشور بنگلادش و میانمار مورد اختلاف هستند و هیچ یك از آنها حاضر به اعطای تابعیت به این جمعیت نیستندو این جمعیت مسلمان در بلاتكلیفی قرار دارند.

معاون وزیر امور خارجه وضعیت اقتصادی این اقلیت مسلمان را بسیار بد و فقیرانه توصیف كرد و افزود: این اقلیت مسلمان در طول سال های گذشته به صورت مرتب با اقوام دیگر در میانمار درگیری داشته و نوع فرهنگ موجود در آن منطقه نیز باعث رخ دادن جنایاتی علیه همدیگر در این كشور شده است.

عراقچی یادآور شد: در حوادث اخیر چند جوان مسلمان جرمی را مرتكب شدند و دختری را كشتند؛ بعد درگیری هایی رخ داد و تعدادی از هر دو طرف كشته شدند.

وی با غیردقیق خواندن آمار ارایه شده در رسانه های داخلی درباره كشتار اخیر در میانمار گفت: اگرچه طی سال های گذشته هزاران مسلمان میانماری كشته شده اند ولی در حوادث اخیر دولت میانمار اعلام كرد در درگیری های دو طرف بین ۶۰ تا ۷۰ نفر كشته شده اند و سفیر ما در تایلند كه سفیر آكردیته در میانمار است، با استفاده از آمار منابع مستقل و مسلمان میانمار، این آمار را بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ نفر اعلام كرد؛ حال حتی گفته می شود كه تعداد بودایی های كشته شده چه بسا بیشتر بوده باشد.

وی درباره پیگیری های وزارت امور خارجه درباره وضعیت مسلمانان میانمار اظهار داشت: وزارت امور خارجه همواره نسبت به وضعیت مسلمانان حساسیت داشته است و در این مدت هم به سازمان ملل متحد، هم به سازمان همكاری های اسلامی و هم به كمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو نامه نوشته ایم و خواستار پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار شده و اقدام فوری مجامع بین المللی در رسیدگی به وضعیت مردم مسلمان میانمار شده ایم.

عراقچی اظهار داشت: بعد از ارسال این نامه ها، دبیركل سازمان ملل دستیار خود در امور میانمار را مامور رسیدگی به نقض حقوق مسلمانان در میانمار كرد و كمیسر عالی حقوق بشر نیز طی بیانیه شدید اللحنی اقدام علیه مسلمانان میانمار را نقض حقوق بشر خواند و خواستار توقف فوری اقدامات علیه مسلمانان در میانمار شد.

معاون وزیر امور خارجه تاكید كرد: وزارت خارجه به پیگیری های خود در این رابطه ادامه می دهد و ابتكارات دیگری را نیز در نظر دارد كه در موقع خود اعلام می شود.


*** روابط تهران - باكو، خوب و دوستانه است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه درباره روابط تهران - باكو نیز این روابط را به رغم فراز و نشیب ها در طول بیست سال گذشته، 'خوب و دوستانه' توصیف كرد و گفت: عده ای در تلاشند روابط ایران را با كشورهای دیگر به وی‍ژه همسایگان تخریب كنند كه دست عوامل رژیم صهیونیستی را در این قضایا روشن می بینیم.

وی تصریح كرد: افرادی وجود دارند كه نه به ایران علاقه مند هستند و نه به جمهوری آذربایجان و قصد دارند از بعضی زمینه های احساسی و عاطفی و نیز بسترهای تاریخی برای ایجاد تنش در روابط دو كشور و دوری دو ملت از همدیگر استفاده كنند؛ دو ملتی كه به صورت طبیعی، متحد و دوست همدیگر هستند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: البته این موضوع به جمهوری آذربایجان اختصاص ندارد و عده ای در تلاش هستند تا روابط ایران را با كشورهای دیگر به ویژه همسایگان نیز تخریب كنند كه دست عوامل رژیم صهیونیستی را در این قضایا خیلی روشن می بینیم.

وی با بیان اینكه نمی توان به همه مسایل مربوط به روابط دوجانبه تهران- باكو در یك قالب مشخص نگاه كرد، به برگزاری مسابقات 'یورو ویژن' در باكو و نگرانی های ایجاد شده در كشورمان درباره این موضوع اشاره كرد و افزود: برگزاری مسابقات یورو ویژن كه یك كنسرت و مراسم اروپایی بود، نگرانی هایی را در بعضی محافل مذهبی كشور ما ایجاد كرد زیرا شایعاتی درباره حواشی این برنامه وجود داشت كه چنانچه صحت می داشت، در شان یك كشور اسلامی نبود.

عراقچی اضافه كرد: مقامات آذری همواره این اطمینان را به مقامات ایرانی می دادند كه چنین مسایلی در زمان برگزاری این مسابقات رخ نخواهد داد و در نهایت هم چنین مسایلی را شاهد نبودیم.

وی با بیان این كه مقامات ایرانی و آذری تلاش زیادی كردند تا در آن زمان فضا كنترل شود، خاطرنشان كرد: مقامات جمهوری آذربایجان به ما اطمینان داده بودند كه شئونات زیبنده یك كشور اسلامی را در زمان برگزاری این مسابقات رعایت خواهند كرد و ما هم اطمینان خاطر داشتیم ،اما در نهایت تنش هایی به وجود آمد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاكید كرد: محافلی هستند كه نه دوست ایران هستند و نه دوست جمهوری آذربایجان و به این گونه شایعات در داخل كشور بین علما و گروه های مذهبی دامن می زنند تا روابط دو كشور را دچار حالت اضطراب و تنش كنند.

وی افزود: به تمام مقامات ایرانی و آذری و نیز رسانه ها توصیه می كنم برخورد معقولی با این قضایا داشته باشند.


*** دسترسی كنسولی به اتباع بازداشت شده آذری

معاون وزیر امور خارجه درباره دستگیری دو تبعه آذری گفت: این تنش ها با برخی دستگیری ها در دو كشور همزمان شد كه به نظر من طبیعی است و در دو كشور همسایه، مسایل مختلفی می تواند به وجود بیاید و افرادی با اتهامات مختلف دستگیر شوند كه این موضوع را درباره روابط خودمان با سایر كشورهای همسایه هم داریم.

عراقچی درباره دستگیری دو تن از اتباع جمهوری آذربایجان در ایران اظهار داشت: اتهام این افراد امنیتی است و نهادهای ذیربط، پیگیری های خود را داشتند وآنچه به وزارت امور خارجه مربوط می شود، دادن دسترسی كنسولی است كه طبق كنوانسیون های بین المللی، این دسترسی به سفارت آذربایجان در تهران داده است و سركنسول جمهوری آذربایجان در تبریز و متعاقب آن خانواده های این افراد با آنها دیدار داشته اند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در عین حال با بیان این كه هر موضوع قضایی باید روال طبیعی خود را طی كند، تصریح كرد: آنچه مربوط به اتهامات این افراد می شود، باید روال خود را طی كند.


***سفر به باكو به دلیل حضور علی اف در المپیك لندن به تعویق افتاد

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه مكانیزم مشورتی میان معاونان وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد، اظهار داشت: سفر من به باكو برای دو هفته قبل برنامه ریزی شده بود كه با سفر آقای الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به لندن برای شركت در مراسم افتتاحیه المپیك همزمان شد و از آنجا كه هر دو طرف علاقه مند بودیم دیداری با رییس جمهوری آذربایجان انجام شود، این سفر به زمان دیگری موكول شد و زمان آن نیز در حال تنظیم است.


*** ابراز نگرانی تهران نسبت به روابط باكو - تل‌آویو

وی درباره شایعات مرتبط با قراردادهای چندین میلیارد دلاری نظامی میان جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این مسایل را با مقامات آذری مطرح كردیم و مشخص شد كه در این رابطه اغراق و غلو شده است؛ مشخص بود كه نیات و اراده هایی در جریان است كه برخی مسایل را بزرگ كنند و روابط دو كشور را به مرحله حاد برسانند یا نگرانی های جدی برای طرف ایرانی به وجود آورند.

معاون وزیر امور خارجه در عین حال تصریح كرد: البته نمی گویم كه جمهوری اسلامی ایران نسبت به روابط باكو با رژیم صهیونیستی به ویژه در حوزه نظامی نگرانی ندارد، ما این نگرانی ها را به صورت جدی به طرف مقابل منتقل كرده ایم اما دوستان آذری به ما اطمینان داده اند كه روابط آنها به هیچ وجه علیه ایران نیست.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه به مناقشه قره باغ میان باكو – ایروان پرداخت و افزود: جمهوری آذربایجان ادعا می كند كه خریدهای نظامی اش از رژیم صهیونیستی در مورد مناقشه قره باغ است ولی این مساله رافع نگرانی های ایران نیست.

وی با بیان اینكه حجم قراردادهای نظامی جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی به اندازه ای كه در رسانه ها مطرح شده است، نیست، خاطرنشان كرد: با توضیحاتی كه مقامات آذری دادند و همین طور اطلاعات خودمان، می توان تایید كرد كه در این رابطه بزرگنمایی شده و به نوعی یك جنگ روانی است.

این دیپلمات با بیان اینكه صهیونیست ها علاقه مند هستند تا روابط شان با باكو، بزرگ و عمیق نشان داده شود، گفت: اگر صهیونیست ها وارد برخی تعاملات با جمهوری آذربایجان می شوند، شاید هدفشان تخریب روابط تهران- باكو باشد و ما نباید به این اراده صهیونیست ها كمك كنیم و به آن دامن بزنیم.

عراقچی بار دیگر اظهار داشت كه دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان به صورت طبیعی دوست و متحد یكدیگر هستند و دست هایی به دنبال جدایی و اختلاف میان آنها است كه ریشه های آن را در رژیم صهیونیستی می بینیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: نگرانی های جمهوری اسلامی ایران را خیلی روشن و صریح درباره فعالیت های صهیونیست ها در نزدیكی مرزهایمان با مقامات جمهوری آذربایجان و سایر دولت های دیگری كه احتمال آن می رود، مطرح كرده ایم.


*** دیدارهای سرویس های اطلاعاتی دو كشور درباره ترور دانشمندان هسته ای

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به اینكه گفته می شود تروریست هایی كه دانشمندان هسته ای ایران را ترور كردند، از خاك جمهوری آذربایجان استفاده كرده اند؟ گفت: ظاهرا در اعترافات كسانی كه دستگیر شده اند، چنین مساله ای وجود داشته كه تماس هایی در جمهوری آذربایجان داشته اند یا از مسیر این كشور تحركاتی را داشته اند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با بیان اینكه این مساله به مقامات آذری منعكس شده و در دستور كار مذاكرات دو طرف است، گفت: دیدارهای منظمی میان سرویس های اطلاعاتی دو كشور شروع شده كه یكی از موضوعات آن نیز مساله ترور دانشمندان هسته ای ایران است.

عراقچی تصریح كرد: دولت آذربایجان به ما اطمینان داده كه اگر تماس ها یا رفت و آمدهایی توسط ترویست ها در خاكش صورت گرفته است، به هیچ وجه دولت آن كشور در جریان نبوده تا چه رسد به این كه در این موضوع مساعدتی داشته باشد؛ البته، این ادعای دولت باكوست.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه اظهار داشت: قرار است تماس هایی بین مسوولان امنیتی و اطلاعاتی دو كشور برقرار شود تا مسایل مربوط به این موضوع به صورت جزئی تر بررسی شود؛ هرچند كه مقامات آذری به ما اطمینان داده اند كه از این موضوع اطلاعی نداشته اند و مساعدتی هم بالطبع نكرده اند.


*** اختلاف نظرها با تركیه نباید سایه بر سایر همكاری ها بیندازد

معاون وزیر امور خارجه درباره روابط ایران و تركیه نیز اظهار داشت: در مجموع، روابط خوب، دوستانه و روبه گسترشی با كشور تركیه داریم و اختلاف نظرها درباره چند موضوع نباید بر سر سایر حوزه های همكاری ما سایه بیندازد.

وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران درباره سیاست های آنكارا در قبال سوریه با این كشور اختلاف دیدگاه دارد ، افزود: اصلاحات سیاسی در سوریه باید بتدریج و در مسیر طبیعی خود انجام شود و اگر سیاست شتاب زده در یكسال گذشته تعقیب نشده بود، امروز شرایط در سوریه به گونه دیگری بود.

وی تاكید كرد: باید توجه داشت اصلاحات یك روند بوده و نیاز به طی زمان دارد كه عدم رعایت این موضوع می تواند مشكلات عدیده ای را ایجاد كند.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه همچنین تاكید كرد ایران و تركیه می توانند با همكاری یكدیگر بحران سوریه را حل و فصل كنند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، روابط تهران- آنكارا را در شرایط كنونی، تنگاتنگ، گسترده، خوب و در مجموع دوستانه توصیف كرد و افزود: روابط ایران و تركیه پرونده های مختلفی را در بر می گیرد و توافق كردیم در پرونده هایی كه مورد اختلاف نظر دو كشور است، با دید احترام متقابل به آن نگاه كنیم.

عراقچی رشد حجم همكاری های اقتصادی ایران و تركیه را ظرف سال های اخیر یادآور شد و گفت: حجم روابط اقتصادی دو كشور در سال ۲۰۱۰، هشت میلیارد دلار بود كه در سال ۲۰۱۱ این میزان به ۱۶ میلیارد دلار رسید و دو برابر شد.

وی تصریح كرد:‌ در سفر فروردین ماه آقای اردوغان به تهران نیز توافق كردیم تا سال ۲۰۱۵ حجم روابط به ۳۵ میلیارد دلار برسد.


*** تحریم ها تبدیل به فرصتی در روابط تجاری ایران و تركیه شده است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با بیان اینكه چشم انداز حجم روابط اقتصادی ایران و تركیه از ۳۵ میلیارد دلار نیز بیشتر است، اظهار داشت: در سفر اخیر معاون وزیر امور خارجه تركیه بحث شد كه تحریم ها در روابط ایران و تركیه به یك فرصت برای گسترش روابط تبدیل شده است.

عراقچی حضور گسترده شركت های ایرانی را در تركیه یادآور شد و گفت: در سال گذشته میلادی، ۲۵ درصد از شركت هایی كه در تركیه به ثبت رسید، ایرانی بودند و این نشان دهنده گسترش روابط اقتصادی دو كشور هم به لحاظ كمی و هم به لحاظ كیفی است.


*** با تركیه درباره سوریه مخالفیم

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت:‌ تركیه همچنان اعتقاد دارد با ادامه حضور آقای اسد در قدرت، امكان تحول، اصلاحات و بازگشت آرامش به سوریه غیر ممكن است ولی جمهوری اسلامی ایران كاملا با این نظر مخالف است و این موضوع را نیز با استدلال بیان كردیم.

عراقچی با بیان اینكه معتقدیم اصلاحات در سوریه باید مسیر طبیعی و تدریجی خود را طی كند، تاكید كرد: اصلاحات با استفاده از نیروی نظامی، اسلحه، اعزام تروریست از كشورهای مختلف، پول و امكانات خارجی به همراه تحمیل بیرونی امكان پذیر نیست و نتیجه آن نیز جنگ و درگیری در سوریه خواهد بود.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: به تركیه اعلام كرده ایم، سیاستی كه برای تغییر فوری و رفتن آقای اسد در سوریه دنبال می كنید، ممكن است به جنگ داخلی در این كشور منجر شود.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه پیش بینی می كردیم ممكن است حوادث سوریه وضعیت این كشور را به سمت فاجعه ای برای تمامی منطقه پیش ببرد، افزود: باید كمك كنیم تا آرامش به سوریه بازگردد و ساختار سیاسی سوریه حتما حفظ شود كه محور این ساختار آقای اسد است.


*** صهیونیست ها خواهان فرو ریختن كل خیمه سوریه هستند

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، بشار اسد را 'عمود خمیه' ساختار سیاسی سوریه توصیف كرد و گفت: عمود خیمه سوریه در وضعیت فعلی باید حفظ شود و قطعا خواست صهیونیست ها این است كه این عمود را به نام اصلاحات از سوریه بیرون بكشند تا كل خیمه فرو بریزد.

عراقچی افزود: سوریه خط اول محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و امروز روشن و مشخص شده است كه تلاش برای بركناری آقای اسد، نه اصلاحات، نه بحث تغییرات و نه حتی بیداری اسلامی است بلكه هدف از بین بردن محور مقاومت در برابر صهیونیست ها است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاكید كرد:‌ اگر قائل به سه ستون ایرانی، تركی و عربی برای تمدن بزرگ اسلامی باشیم، ایران و تركیه دو ستون اصلی این تمدن هستند كه تعاملات خوب آنها منجر به تعالی دو كشور و دو ملت شده و هرگاه كه با یكدیگر وارد درگیری و تنش شده اند، سود آن را دیگران برده اند.


کد مطلب: 2402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *