۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۰

اولویت بندی خاکسپاری در قطعه هنرمندان

مرکز امور تجسمی ارشاد پیرو درج خبر محل دفن پیکر فریده لاشایی، اعلام کرد هنرمندانی که نشان درجه یک هنری دارند در اولویت خاکسپاری در قطعه هنرمندان هستند.
به گزارش مهر، بنا به رسم همیشگی انتظار می‌رفت که پیکر این هنرمند نیز مانند دیگر درگذشتگان هنر به قطعه هنرمندان منتقل شود ولی علی‌اصغر امیرنیا، سرپرست امور تجسمی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت در انتقال پیکر لاشایی به قطعه هنرمندان تشکیک به وجود آورد که این گفته وی سرانجام هم داشت و پیکر این نقاش به جای قطعه هنرمندان به دربندسر تهران برده خواهد شد و در آنجا به خاک سپرده می‌شود.
سرپرست امور تجسمی ارشاد پس از درگذشت لاشایی در مورد هماهنگی‌ها برای اخذ اجازه برای دفن پیکر او در قطعه هنرمندان و ناموران بهشت زهرا به خبرنگار مهر گفته بود: این قطعه محدودیت‌هایی دارد و برای همه جا ندارد. باید وضعیت وی را بررسی و سپس برای این کار اقدام کنیم.
در پی درج این مطالب، مرکز امور تجسمی ارشاد توضیحاتی را به استناد به گفتگوی امیرنیا در این‌باره ارائه کرد. در این مطلب آمده است: در بخشی از مطلب چنانکه اشاره شده سرپرست مرکز هنرهای تجسمی گفته است برای خاکسپاری زنده یاد فریده لاشایی در قطعه هنرمندان درحال بررسی هستیم. باتوجه به محدودیتی که در حال حاضر قطعه هنرمندان دارد، خاکسپاری هنرمندانی که نشان درجه یک هنری دارند در اولویت هستند و گفته سرپرست مرکز هنرهای تجسمی به معنی عدم خاکسپاری این هنرمند در قطعه هنرمندان نبوده و فقط به بررسی اشاره کرده است. اما در مطلب خبرگزاری به نحوی بیان شده که تشکیک سرپرست مرکز هنرهای تجسمی با هدف عدم خاکسپاری زنده‌یاد لاشایی در قطعه هنرمندان بوده و سرانجام نتیجه داده است.
نکته دیگر اینکه خانواده این هنرمند تصمیم بر خاکسپاری در قطعه هنرمندان نداشته و نظر آنها بر خاكسپاري در دربندسر بوده است بنابراين درخواستي نيز براي قطعه هنرمندان ارائه نكردند.
مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران هماهنگی‌هایی را نیز برای برگزاری مراسم تشییع این هنرمند از موزه هنرهای معاصر انجام دادند اما تصمیم نهایی با نظر آشنايان هنرمند بر این شد پیکر ایشان از خانه هنرمندان ایران تشییع شود.
همانطور که در بند اول این جوابیه آمده است سرپرست مرکز اشاره کرده است که اولویت خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با هنرمندانی است که نشان درجه یک هنری دارند که این نکته بدان معنی است که بخش اعظمی از هنرمندان ایران که دارای این نشان نیستند دیگر راهی به این قطعه ندارند و همچنین آیا زمان درگذشت افراد از پیش مشخص است که تا درگذشت هنرمندانی با نشان درجه یک باید هر نوع خاکسپاری در این قطعه را متوقف یا معلق کرد.
کد مطلب: 24268
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *