۰
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۳۰

توضیحات باقری از جزئیات مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی

برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری امشب (پنجشنبه ۱۰ اسفند) مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی را بررسی کرد.
علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، جزئیات مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ و دستاوردهای آن را تشریح کرد.
مهم ترین محور سخنان باقری به شرح زیر است:
**از ابتدای مداکرات تا مذاکرات در آلماتی منطق، ابتکار و اقتدار بگونه ای بود که طرف مقابل حقوق هسته ای جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند.
**ما در مسکو پیشنهاداتی ارائه کردیم و نشست های کارشناسی پس از آن برگزار شد و ابهام های طرف مقابل را برطرف کرد و همچنین جمهوری اسلامی در نشست معاونین دو طرف پیشنهاداتی برای راهکارهای اجرایی بسته پیشنهادی خود ارائه کرد.
**بعد از این نشست ها پاسخ ۱+۵ به بسته پیشنهادی ایران حدود ۵ ماه بطول انجامید و شاید دلایل این تاخیر را می توان بررسی کارشناسی دانست اما نظرات برخی افراد ما را به سمت دیگری رهنمود می کند و تاخیر ۱+۵ و اجرایی کردن تحریم های بسیار سنگین علیه ایران، این نظر را که تاخیر طرف مذاکره کننده در پذیرفتن درخواست پیشنهاد ایران به این دلیل بود که آنان انتظار عقب نشینی ایران را داشتند، تقویت می کند.
**در آلماتی دیدیم فشارهای همه جانبه غرب، ایران را در پیشرفت هسته ای متوقف کرد لذا طرف مقابل نیز به این نتیجه رسید که رویکرد همکاری تنها راه حل مسئله هسته ای ایران است.
** با توجه به طرح ایران در مسکو، طرف ۱+۵ از کلیات صرف نظر کرده و وارد جزئیات شدند و خواسته های آنان در مذاکرات آلماتی بگونه ای نبود که مغایر با حقوق هسته ای ایران باشد.
**آنها در این مذاکرات به موضوع تحریم ها علیه ایران پرداختند اما مسائلی که آنان ارائه کردند بطور کامل نظر موافق ایران را ندارد اما ما اعلام کردیم این پیشنهادات قابل بررسی است و مقرر شد تا نشست کارشناسی برگزار شود.
**ما خواستار وجود سه عنصر در مذاکرات بودیم، اینکه دو طرف اصول را پذیرفته و حسن نیت داشته و NPT مبنای حرکت باشد که ما عمده این اصول را در نشست معاونین در تابستان تعیین کردیم. نکته دوم ترسیم افق این است که تمامی حقوق ایران از لحاظ هسته ای پذیرفته باشد و اعلام کند که حق غنی سازی را می پذیرد. سومین نکته حرکت گام به گام دو طرف است که باید به یک میزان باشد که این سه اصل هم مورد توافق طرفین قرار گرفته است.
** صرفا پیشرفت های ایران نبود که مسیر مذاکرات را تغییر داد، ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد نیز قدرت عینی ایران را به طرف مذاکره کننده تحمیل کرد، همچنین ما در این مسیر حضور با شور و نشاط مردم را در مسائل اقتصادی، ۲۲ بهمن و ... داشتیم که حضور گسترده مردم در ۲۲ بهمن تعجب غرب را هم بهمراه داشت و این درحالیست که چند روز قبل از آن تحریم های جدیدی علیه ایران آغاز شد.
ما در کنار تمامی این افتخارات، پیشرفت های علمی در عرصه هسته ای بدست آوردیم.
** ۱+۵ پاسخ بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی را داد در انتظار نظر ایران درباره پیشنهاد خودشان بودند اما کاری که تیم ایرانی انجام داد این بود که روز دوم مذاکرات آلماتی جمهوری اسلامی بسته پیشنهادی ۱+۵ را از منظر بسته پیشنهادی خود در مسکو بازآرایی کرد و نشان داد که بسته پیشنهادی آنان چگونه قابل بررسی است.
** رژیم صهیونیستی بدلیل خویی که دارند در تلاشند تا مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد اما ۱+۵ باید هوشیار باشند تا در دام آن گرفتار نشوند و دکتر جلیلی هم این هشدار را داد.
** اصول محوری ما در تعامل با ۱+۵ بر اساس منطق با تکیه بر ابتکارات و متکی بر اقتدار است و تعاملی خشک نیست.
** در مذاکرات چند سال اخیر ابتکار با جمهوری اسلامی بود و حتی در روز دوم مذاکرات آلماتی هم ایران ابتکار به خرج داد و تیم ما در زمانی توانست این ابتکارات را به خرج ببرد که اقتدار داشت و این اقتدار از رهبری و ولایت مقام معظم رهبری و حمایت مردم در تمامی عرصه ها بود که توانسته منطق گفتگوها را به سمت تامین نظرات ایران پیش ببرد.
** ما صرفا بدنبال تحقق حقوق خود هستیم و این حقوق را بر اساس نیازهای خود و با تکیه بر قانون NPT تعیین می کنیم و تعلیق غنی سازی نافی حقوق ایران است و آنها با پیشرفت مذاکرات قدم به قدم از درخواست های خود چشم پوشیدند.
** از گفتگوهای عراق تا آلماتی ۱+۵ موضوع تعلیق غنی سازی را مطرح نکردند چراکه آنان به این نتیجه رسیدند این درخواست ها تنها بن بست هایی را در مذاکرات ایجاد می کنند.
** ۱+۵ باید به صراحت به حقوق هسته ای ایران اعتراف کنند و این درخواست ایران هم درخواست نابجایی نیست و توجیهی برای استنکاف از پذیرفتن این درخواست وجود ندارد و یکی از گام هایی که غرب باید برای از بین بردن فاصله ها بردارد، این است.
** مذاکرات آلماتی می تواند نویدی برای بهبود شرایط در مذاکرات و رسیدن به توافق میان طرفین باشد.
کد مطلب: 24425
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *