۰
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۲
در همایشی با عنوان "چین-آفریقا"؛

کشورهای آفریقایی خواستار همکاری بیشتر امنیتی با چین شدند

پژوهشگران و مقامات آفریقایی در همایشی با نام "چین و آفریقا" خواستار مشارکت چین در تامین امنیت کشورهای این قاره شدند.

 شهر نایروبی، پایتخت کنیا دیروز پنجشنبه شاهد برگزاری همایشی با عنوان "چین-آفریقا" با حضور پژوهشگران و مسئولین کشورهای آفریقایی و چین بود.

شرکت کنندگان در این همایش با ابراز نگرانی نسبت به ازسرگیری خشونت ها و ناامنی ها در بسیاری از کشورهای قاره آفریقا کمک های خارجی برای برقراری صلح و امنیت افریقا را ضروری دانستند.

کارشناسان و مقامات آفریقایی شرکت کننده در همایش همچنین خواستار پشتیبانی چین از امنیت آفریقا شده و تاکید کردند این امر منجر به افزایش نفوذ این کشور در آفریقا و بالا رفتن جایگاه بین‌المللی چین شود و به توسعه اقتصادی کشورهای قاره آفریقا نیز کمک شایانی شود.

"سیمیو ورونگا"، مدیر مرکز امنیت و مطالعات راهبردی آفریقا که در این همایش حضور داشت به خبرگزاری شینهوا گفت: چین باید، از طریق نهادهای منطقه‌ای و اتحادیه افریقا، در ساختار امنیتی افریقا مشارکت کند. وی افزود: پشتیبانی امنیتی چین از کشورهای آفریقایی باید با مشارکت و موافقت شهروندان هر کشوری صورت گیرد و نه اینکه به گونه ای از رژیم های نامشروع و غیر مردمی این قاره حمایت شود.

بر اساس گزارش های بین المللی بحران های منطقه ای و داخلی در کشورهای آفریقایی از سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.

این در حالی است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به چند کشور آفریقایی که از هفته گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد در سایه بیان سیاست های جدید آمریکا برای افزایش همکاری امنیتی خود با آفریقا به دنبال مقابله با رشد روز افزون چین در قاره آفریقا بوده است.

اظهارات هیلاری کلینتون در جریان سفرش به سنگال درهفته گذشته، که اشاره به سرمایه گذاری چین در قاره آفریقا داشت به نوعی آشکار سازی هر چه بیشتر این موضوع بود.

وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با "مکی سال"، رئیس جمهور جدید سنگال در داکار به خبرنگاران گفت که آنها تنها بدنبال استخراج و بهره برداری از ثروت این قاره هستند و بعد از ترک آن چیز زیادی پشت سرشان باقی نخواهند گذاشت.

اگرچه وی اشاره ای آشکار به نام چین نکرد اما خبرگزاری رسمی "شینهوا" به دنبال اظهارات کلینتون ؛ این سخنان را طرحی از جانب آمریکا برای ایجاد تفرقه میان چین و آفریقا توصیف کرد و نیز سخن کلینتون درباره اینکه چین ثروت آفریقا را برای خود می خواهد، غیر واقعی دانست.

چین در حال حاضر یک سوم از نفت خام مورد نیازش را از قاره آفریقا و عمدتا از انگولا ؛ سودان جنوبی و نیجریه تامین می کند.

چین همچنین اولین شریک تجاری قاره آفریقا است.
کد مطلب: 2463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *