۰
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۴

تحريم‌هاي جديد آمريكا عليه ایران،سوريه و حزب‌الله

دولت آمريكا در ادامه تلاش‌هايش براي دخالت در امور سوريه، تحريم‌هاي جديدي را عليه سوريه، ايران و حزب‌الله لبنان وضع كرد.
به نقل از سايت شبكه الجزيره، وزارت امور خارجه آمريكا با صدور بيانيه‌اي ضمن اعمال تحريم‌هاي جديد عليه سوريه، ايران و حزب‌الله لبنان عنوان داشت: دولت آمريكا موج جديد تحريم‌ها عليه شركت نفتي "سيترول" سوريه را كه واردكننده بنزين به ايران است، آغاز كرده است.

وزارت امور خارجه آمريكا همچنين اعلام كرد كه اين نوع تجارت به ايران اجازه مي‌دهد تا به توسعه برنامه‌هاي هسته‌اي خود ادامه داده و دولت سوريه را براي "سركوب كردن مخالفان" اين كشور تجهيز كند.

دولت آمريكا هم‌چنين تحريم‌هاي جديدي را عليه حزب‌الله لبنان به اتهام ايفاي نقش در "سركوب مخالفان نظام سوريه" آغاز كرد.

وزارت امور خارجه اين كشور همچنين مدعي شد كه حزب‌الله لبنان با آموزش نيروهاي سوري و حمايت گسترده از ارتش اين كشور نقش برجسته‌اي را در "سركوب كردن مردم سوريه" برعهده دارد.

تحریم‌های اعلام شده جنبه نمادین دارد، چرا که آمریکا پیش تر حزب‌الله را تحریم کرده بود.

از سوي ديگر، دولت سوريه برخي كشورهاي عربي و غرب را به اداره مراكز نظامي در تركيه براي حمايت از مخالفان مسلح سوري متهم كرد.

در همين راستا، بشار الجعفري، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل با ارسال نامه‌اي به شوراي امنيت تركيه را به فراهم كردن شرايط و اختصاص اراضي اين كشور به عمليات نظامي كه توسط سازمان‌هاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي، آمريكا، عربستان و قطر اداره مي‌شود، متهم كرد.

وي گفت: مراكز مذكور به منظور حمايت از مخالفان مسلح سوري و با هدف بركنار كردن نظام سوريه در تركيه ايجاد شده است.

نماينده سوريه در سازمان ملل همچنين از شوراي امنيت خواست كه با اعمال فشار عليه اين كشورها به حمايت آن‌ها از مخالفان سوري و مسلح نمودن گروه‌هاي تروريستي پايان دهد.

از سوي ديگر، ژرار آرو، نماينده فرانسه در سازمان ملل نيز اعلام كرد كه جانشين كوفي عنان،‌ فرستاده مستعفي سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه روز دوشنبه يا سه‌شنبه هفته جاري تعيين خواهد شد.

آرو با اعلام اين خبر تاكيد كرد: اين پست، پستي بسيار دشوار است چرا كه كسي كه براي اين پست انتخاب مي‌شود تحت فشار زيادي قرار دارد، لذا كسي كه براي اين سمت انتخاب مي‌شود بايد فرد شجاعي باشد تا بتواند از عهده اين ماموريت برآيد.

وي همچنين اعلام كرد كه بهتر است جانشين كوفي عنان توانايي قانع كردن طرفين درگير براي آغاز مذاكرات را داشته باشد.

نماينده فرانسه در سازمان ملل همچنين اعلام كرد: طرحي كه كوفي عنان پيشتر ارائه داده بود تنها متني بود كه اعضاي شوراي امنيت آن را تاييد كردند و تاكنون نيز اين اعتقاد وجود دارد كه بايد به همه بندهاي اين طرح به ويژه بند اول كه بر توقف خشونت‌ها در سوريه تاكيد دارد، پايبند بود.

پيشتر منابع ديپلماتيك در سازمان ملل اعلام كرده بودند كه "اخضر الابراهيمي" ۷۸ ساله، وزير سابق امور خارجه الجزاير نامزد جانشيني كوفي عنان خواهد شد.

از سوي ديگر، محي‌الدين مسلمانيه، مدير سازمان تشريفات كاخ رياست جمهوري سوريه اخبار منتشر شده در خصوص جدايي وي از نظام اين كشور را رد كرد.

وي در كنفرانسي مطبوعاتي كه در دفترش برگزار شد، عنوان داشت: زماني كه به دلايل پزشكي در بيروت به سر مي‌بردم ناگهان با خبر جدايي‌ام از نظام سوريه مواجه شدم. اين در حالي است كه اين خبر صحت نداشت لذا بلافاصله ادامه درمانم را پايان داده و به دفتر كارم برگشتم.

مسلمانيه در ادامه اعلام كرد: انتشار چنين اخباري كه هيچ صحتي ندارد توسط برخي از رسانه‌ها و با هدف گمراه كردن مردم سوريه و افكار عمومي صورت مي‌گيرد.

پيشتر برخي رسانه‌هاي عربي اعلام كرده بودند كه مسلمانيه از نظام اين كشور جدا شده و در حال حاضر در سوريه به سر مي‌برد و به‌زودي به خارج از اين كشور خواهد رفت.

از سوي ديگر، هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا عصر روز جمعه به سفر ۱۰ روزه خود به كشورهاي آفريقايي پايان داده و به منظور گفت‌وگو با مسئولان تركيه درخصوص بحران سوريه وارد اين كشور شد.

در همين حال ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن و شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير قطر روز جمعه با هدف گفت‌وگو درخصوص بحران سوريه با يكديگر ديدار كردند.

خبرگزاري اردن در اين خصوص گزارش داد: در اين نشست دو طرف به بررسي اوضاع منطقه خاورميانه و نيز بحران سوريه پرداختند.

دو طرف همچنين طي اين نشست ضمن اعلام همبستگي خود با ملت سوريه بر لزوم دستيابي به راهكاري سياسي و فوري در حل بحران سوريه به نحوي كه وحدت اين كشور را حفظ كند و به ادامه خشونت‌ها پايان دهد، تاكيد كردند.

پادشاه اردن و امير قطر در اين ديدار نسبت به پيامدها و آثار منفي و خطرناك ادامه بحران سوريه در كشورهاي منطقه هشدار دادند.

هم زمان، سازمان عفو بين‌الملل خواهان هشدار به مخالفان سوريه نسبت به ارتكاب جنايات جنگي شد.

كريستين بنديكت، يكي از مسئولان كمپين حمايت از مخالفان سوريه در انگليس عنوان داشت: تدابير عملي كه براي حمايت از غيرنظاميان سوري اتخاذ شده مورد استقبال ما قرار گرفته و دولت انگليس و نيز هم‌پيمانان اين كشور براي حمايت از مردم سوريه تلاش خواهند كرد اما هرگز اجازه نمي‌دهند كه گروه‌هاي مخالف به ارتكاب جنايات جنگي و نقض حقوق بشر بپردازند.

هم‌چنين شوراي امنيت ملي روسيه نيز روز جمعه نشستي را به منظور بررسي اوضاع سوريه برگزار كرد.

اين نشست كه با حضور ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و اعضاي شوراي امنيت ملي سوريه برگزار شده بود به بررسي بخشي از مسائل داخلي و خارجي به ويژه مساله سوريه اختصاص داده شد.

سخنگوي رياست جمهوري روسيه در اين خصوص اعلام كرد: در اين نشست شركت‌كنندگان به بررسي بخشي از مسائل اجتماعي و اقتصادي روسيه، روابط خارجه اين كشور و نيز وضعيت سوريه پرداختند.

از سوي ديگر، سخنگوي كميسارياي عالي آوارگان سازمان‌ملل در بيانيه‌اي اعلام كرد: تعداد آوارگان سوري كه از اين كشور خارج شده‌اند در حال افزايش است به شكلي كه تاكنون و از زمان آغاز درگيري‌ها در اين كشور حدود ۱۵۰ هزار تن از مردم سوريه آواره شده‌‌اند.

براساس اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، هم‌اکنون ۵۰۲۲۷ نفر در ترکیه، ۴۵۸۶۹ نفر در اردن، ۳۶۸۴۱ نفر در لبنان و ۱۳۵۸۷ نفر در عراق به عنوان پناهجویان سوریه ثبت‌نام شده‌اند.

ناصر جوده، وزير امور خارجه اردن نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري رسمي اردن از نگراني شديد اين كشور نسبت به درگيري‌هاي شمال سوريه و افزايش كشته‌هاي اين كشور خبر داد.

وي در اين گفت‌وگو اعلام كرد: اردن يكي از كشورهايي است كه بيش از ساير كشورهاي منطقه از تحولات سوريه تاثير مي‌پذيرد. لذا نسبت به ادامه درگيري‌ها در اين كشور به ويژه شمال سوريه و افزايش قربانيان اين درگيري‌ها نگران است.

وي افزود: ادامه درگيري‌هاي در سوريه بر اوضاع انساني و معيشتي مردم تاثير گذاشته و اين وضعيت بر اوضاع اردن نيز تاثيرات منفي را به دنبال خواهد داشت.

از سوي ديگر، منابع امنيتي اردن نيز از درگيري‌ها ميان گشتي‌هاي نيروهاي حفاظت مرزي اردن و سوريه خبر دادند.

اين منابع اعلام كردند: پس از آنكه نيروهاي سوري حدود ۵۰۰ آواره سوري از جمله چند تن از اعضاي جدا شده ارتش را كه در تلاش براي عبور از مرزها بودند، هدف قرار دادند، اين درگيري‌ها آغاز شد.

بنا به گفته اين منابع درگيري‌هاي نيروهاي اردني با ارتش سوريه كه به مدت ۳۰ دقيقه به طول انجاميد هيچ تلفات جاني را به دنبال نداشته است.

مخالفان دولت بعد از آن که روز پنجشنبه، از منطقه استراتژیک صلاح‌الدین در جنوب غرب حلب عقب رانده شدند، وعده دادند که دوباره به مقابله با نیروهای ارتش برمی‌خیزند.

نیروهای ارتش آزاد سوریه، از گروه‌های اصلی مسلح مخالف دولت، بعد از آن که تانک‌ها و جنگنده‌های ارتش آنها را زیر آتش شدید گرفتند، از مواضع خود عقب‌نشینی کردند.

ناظران حقوق بشر سوریه، از گروه‌های مخالف دولت سوریه که در انگليس مستقر است، اعلام کرده که نیروهای دولتی منطقه ساخور و هنانو در شرق حلب را هم زیر آتش داشته‌اند.
کد مطلب: 2590
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *