۰
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۲
آمریکا و ترکیه بررسی کردند؛

ايجاد منطقه "پرواز ممنوع" بر فراز سوريه

تركيه و آمريكا اعلام كردند، در حال بررسي سلسله‌اي از اقدامات احتمالي عليه سوريه از جمله ايجاد "منطقه پرواز ممنوع" بر فراز اين كشور هستند.
ايجاد منطقه "پرواز ممنوع" بر فراز سوريه

 به نقل از خبرگزاري رويترز، هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا به دنبال ملاقات با احمد داوود اوغلو، همتاي ترك خود طي روز شنبه در شهر استانبول اظهار داشت: واشنگتن و آنكارا بايد نسبت به راه‌هاي كمك به شورشياني كه براي سقوط بشار اسد مي‌جنگند، برنامه‌ريزي عملياتي انجام دهند.

كلينتون تاكيد كرد: سازمان‌هاي اطلاعاتي ما و ارتش‌هاي ما مسئوليت‌هاي بسيار مهمي براي انجام دادن و نقش‌هاي مهمي براي ايفا كردن دارند. بنابراين ما قصد تشكيل يك كار گروه داريم تا دقيقا چنين كاري را انجام دهد.

كلينتون در پاسخ به سوالي در خصوص گزينه‌هايي همچون اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطق تحت اختيار شورشيان سوري پاسخ داد: اين اقدامات احتمالاتي هستند كه من و داوود اوغلو توافق كرده‌ايم و نياز به تحليل بسيار عميق‌تري دارد.

وي در عين حال نشان داد كه گرفتن تصميمي در اين زمينه لزوما قريب‌الوقوع نيست. كلينتون گفت: مي‌توان در خصوص هرگونه اقدامات بالقوه سخن گفت اما شما نمي‌توانيد بدون تحليل گسترده و برنامه‌ريزي عملياتي تصميمات معقولي بگيريد.

با وجود آنكه هرگونه دخالت در خصوص سوريه اقدامي دور از دسترس به نظر مي‌رسد اما اين اظهارات وزير امور خارجه آمريكا جديدترين اظهاراتي است كه از سوي واشنگتن در خصوص اقدام نظامي مستقيم در سوريه ايراد شده است.

احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه نيز تاكيد كرد كه اكنون زمان آن رسيده تا قدرت‌هاي خارجي براي حل بحران انساني در شهرهايي نظير حلب كه مدت سه هفته است شاهد درگيري ميان شورشيان و نيروهاي دولتي سوريه است، اقدامات تعيين‌كننده انجام دهند.

شمار زیادی از مردم ترکیه، با تجمع در برابر سفارت آمریکا در آنکارا در اعتراض به سفر هیلاری کلینتون به ترکیه و سیاست‌های دخالت‌آمیز آمریکا تظاهرات کردند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شمار زیادی از مردم ترکیه در اعتراض به سفر هیلاری کلینتون به این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان در برابر سفارت آمریکا در آنکارا تجمع کردند و علیه وزیر امور خارجه آمریکا و سیاست‌های دخالت‌آمیز واشنگتن در منطقه و ترکیه شعار دادند.

پیش از سفر هیلاری کلینتون به ترکیه که با هدف بررسی بحران سوریه صورت گرفته است، برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور از مردم خواسته بودند در اعتراض به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه و سیاست‌های دخالت‌آمیز واشنگتن در خیابان‌های آنکارا تظاهرات کنند.

هیلاری کلینتون روز شنبه برای بررسی بحران سوریه و دیدار با رهبران ترکیه و نیز برخی از رهبران مخالفان و ارتش آزاد سوریه، وارد آنکارا شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آمریکا و ترکیه قصد دارند مساله ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را بررسی کنند؛ تصمیمی که در صورت تایید نهایی به مخالفان مسلح حکومت بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در رویارویی با نیروهای امنیتی کمک خواهد کرد.

هیلاری کلینتون پس از دیدار با احمد داوود اوغلو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آنکارا و واشنگتن باید جزئیات برنامه‌هایی کاربردی برای کمک به مخالفان مسلح در سوریه را تدوین کنند تا از این طریق سقوط حکومت بشار اسد تسریع شود.

کلینتون تاکید کرد: سیستم‌های اطلاعاتی و نیروهای نظامی ما مسئولیت‌ها و نقش‌های مهمی برعهده دارند و ما بر این اساس کار گروهی را تشکیل خواهیم داد که اهدافمان را محقق کنیم.

احمد داوود اوغلو نیز درباره بررسی گزینه منطقه پرواز ممنوع درباره سوریه گفت: زمان اتخاذ تصمیم‌های اساسی از سوی قدرت‌های خارجی برای حل‌وفصل بحران سوریه فرارسیده است. باید به بحران انسانی در شهرهایی نظیر حلب پایان داد.

گفته می‌شود بسیاری از مخالفان سوریه از کشورهایی نظیر عربستان و قطر کمک مالی و تسلیحاتی دریافت می‌کنند. برخی از منابع عربی به تازگی اعلام کرده‌اند که عربستان قصد دارد در اجلاس آتی سران اسلامی پیشنهاد "خروج امن اسد از سوریه در برابر کناره‌گیری از قدرت" را مطرح کند.

کد مطلب: 2603
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *