۰
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۴
مهمان پرست:

ایران در مذاکرات آلماتی ۲ حقوق خود را بر مبنای "ان‌پی‌تی" دنبال می کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: ایران در مذاکرات آلماتی ۲ به دنبال احقاق حقوق خود بر مبنای معاهده ان‌پی‌تی خواهد بود
به گزارش فارس ، رامین مهمان پرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه پس از دیدار با سخنگوی وزارت خارجه بلاروس در نشست خبری وزارت خارجه این کشور شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران رسانه های بلاروسی و ایرانی پاسخ گفت.
مهمان پرست در ابتدا و در پاسخ به سوال خبرنگار بلاروسی و درباره ارزیابی وی از سفر به بلاروس و تصمیمات و توافقات گرفته شده بین دو کشور ایران و بلاروس گفت: ایران و بلاروس از روابط بسیار خوبی برخوردارند. روابط سیاسی دو کشور در بهترین سطح قرار دارد. دیدگاه های مشترکی در مسائل سیاسی و بین المللی بین دو کشور وجود دارد، هر دو کشور مستقل هستند و از استقلالشان دفاع می کنند و به همین دلیل تحت فشارهای کشورهای غربی قرار دارند. ظرفیت های فراوانی بین ایران و بلاروس وجود دارد، برای اینکه از این ظرفیت ها استفاده کنیم باید اطلاع رسانی کرد.
وی در ادامه گفت: رسانه های ما باید برای شناساندن دو کشور به مردم بلاروس و ایران فعال باشند، ارتباط بین رسانه ها برای اینکه اخبار ایران و بلاروس را پوشش دهند باید افزایش پیدا کند. همانطور که توافق کردیم هیئت های رسانه ای از کشورهای یکدیگر گزارش های فرهنگی و اقتصادی تهیه کنند. در مناسبت های ایران و بلاروس فعالیت کرده و رخدادهای مهم کشورهای یکدیگر را بازتاب دهند.
رسانه ها می توانند با شخصیت ها و مسئولین بلندپایه ایران و بلاروس مصاحبه کرده و دیدگاه ها و نظراتشان را منعکس کنند. همچنین با تسهیل در صدور روادید می توان زمینه گسترش توریسم بین دو کشور را فراهم کرده که این امر باعث افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی خواهد شد. همینطور همکاری های بین دانشگاه های دو کشور را در دستور کار قرار داده ایم تا بتوانند دانشگاه های دو کشور پروژه های مشترک را با کمک یکدیگر انجام دهند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری دولتی بلاروس، دلتا مبنی بر اینکه با توجه به سطح بالای روابط سیاسی دو کشور، روابط اقتصادی این کشورها در چه سطحی است گفت: وضعیت اقتصادی ایران و بلاروس به شکلی است که این دو کشور می توانند همدیگر را کامل کنند. یعنی هم در زمینه کار تجاری و صادرات و واردات می توانند همکاری داشته باشند و هم در زمینه اجرای پروژه های بزرگ فنی مهندسی.
مهمان پرست در ادامه گفت: کشورهای غربی به بهانه اهداف سیاسی تحریم هایی علیه ایران و بلاروس اعمال می کنند که ما معتقدیم این تحریم ها قانونی نبوده و در آینده این اقدامات علیه کشورهای مستقل کارایی خود را از دست خواهند داد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نظر مقامات بلاروس درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران افزود: نظرات مقامات دو کشور درباره فعالیت های هسته ای ایران نزدیک به یکدیگر است. اعضای جنبش نم با ۱۲۰ عضو بارها از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرده اند و کشور بلاروس هم به عنوان یکی از اعضای این جنبش از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرده است.
رامین مهمان پرست در بخش دیگری از نشست خبری خود در وزارت امور خارجه بلاروس و در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از چشم انداز مذاکرات آتی ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان گفت: مذاکراتی که در دور اول برگزار شد نشان دهنده این موضوع بود که رویکرد غرب به سمت منطقی شدن بوده و ادامه این روند می تواند زمینه رسیدن به توافق را فراهم کند. جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به دنبال احقاق حقوق خود بر مبنای معاهده ان پی تی خواهد بود.
وی در ادامه افزود: باید چارچوبی در مذاکرات تعیین شود تا چشم انداز نهایی آن مشخص شود و گام هایی که در این چارچوب وجود دارند باید به نقطه ای برسند که حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود و ابهامات ادعایی ۱+۵ هم برطرف شود.
کد مطلب: 26531
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *