۰
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸

نارضایتی اسرائیلی‌ها از مذاکرات آلماتی 2

روزنامه جروزالم‌پست پس از نقل اظهارات این مقام رژیم صهیونیستی نوشته است: «در آلماتی هیچ‌کس سخنی از دست برداشتن از تلاشهای دیپلماتیک به میان نمی‌آورد چون همه می‌دانستند شکست در دیپلماسی به منزله این است که این بن‌بست طولانی گام دیگری به جنگ نزدیک شده است.»
به گزارش خبرگزاری فارس، «یووال اشتاینیتز»، وزیر ارتباطات بین‌الملل رژیم صهیونیستی مدعی است ایران از مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ برای هموار کردن راه دستیابی به بمب هسته‌ای استفاده می‌کند.

روزنامه جروزالم‌پست گزارش داد «اشتاینیتز» که در داخل کابینه اسرائیل مسئول بررسی امور مربوط به تبلیغات بین‌المللی علیه ایران است، گفته است شکست مذاکرات از ابتدا «قابل پیش‌بینی» بوده است.

دور دوم مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ برای حل آنچه کشورهای غربی به آن «مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران» می‌گویند روز گذشته در آلماتی قزاقستان پایان یافت.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در پایان این دور گفت‌وگوها گفت: « در ۲ روز گذشته،بحث‌های محتوایی، تفصیلی و مشروح درباره ابعاد برنامه عملیاتی ارائه شده ایران صورت گرفت و نمایندگان ۶ کشور ابهام‌ها و سوال‌های متعددی درباره برنامه عملیاتی ارائه شده توسط ایران مطرح کردند که به تفصیل پاسخ داده شد. »

وی افزود: « البته بین نگاه های دو طرف فاصله هایی وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران چنانچه بارها اعلام کرده است با تاکید بر حقوق مشروع ملت ایران از جمله حق غنی سازی از گفت‌وگو برای همکاری استقبال می کند. دو محور اساسی که در این گفت‌وگوها برای جلب اعتماد ملت ایران بیان شد عبارتند از شناسایی حق غنی سازی و خاتمه دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران است. بر مبنای این دو محور پیشنهادهایی برای حرکت در مسیر سازنده ارائه کردیم.»

وزیر ارتباطات بین‌المللی اسرائیل درباره این مذاکرات گفت: «اسرائیل از قبل هشدار داده است که ایران از این گفت‌وگوها برای به دست آوردن زمان سوء استفاده می‌کند تا بتواند در غنی‌سازی اورانیوم برای ساختن بمب، بیشتر پیشرفت کنند.»

وی افزود: «اسرائیل بر این باور است که بدون وجود یک تهدید مهم و ملموس، از جمله یک تقویم زمانی کوتاه‌مدت، دسترسی به هدف جلوگیری از پروژه هسته‌ای ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.»

«اشتاینیتز» ادامه داد: «زمان آن رسیده که دنیا پایگاه مستحکم تری علیه ایران تشکیل دهد و به صراحت به آنها نشان دهد بازی مذاکرات به پایان رسیده است.»

روزنامه جروزالم‌پست پس از نقل اظهارات این مقام رژیم صهیونیستی نوشته است: «در آلماتی هیچ‌کس سخنی از دست برداشتن از تلاشهای دیپلماتیک به میان نمی‌آورد چون همه می‌دانستند شکست در دیپلماسی به منزله این است که این بن‌بست طولانی گام دیگری به جنگ نزدیک شده است.»

آمریکا، اسرائیل و برخی از متحدان آنها ایران را به داشتن اهداف نظامی متهم کرده‌اند. آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا این ادعا را بهانه‌ای برای وضع چندین دور تحریم‌های یکجانبه علیه تهران تبدیل کرده‌اند.

تهران ضمن رد این ادعاها تصریح کرده است به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق غنی‌سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز را برای خود محفوظ می‌داند.
کد مطلب: 26908
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *