۰
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۴

نگرانی کشورهای عربی و اسرائیل از توافق احتمالی در مذاکرات وین

وب سایت آمریکایی پولتیکو در گزارشی به ادامه نگرانی کشورهای عربی و اسرائیل از توافق احتمالی هسته ای غرب با ایران پرداخته است.
نگرانی کشورهای عربی و اسرائیل از توافق احتمالی در مذاکرات وین
پولتیکو در گزارشی درباره مذاکرات هسته ای وین، می نویسد: در حالی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش از پایان مهلت دستیابی به توافق نهایی به وین رفت، منایع نزدیک به مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ عنوان کردند که به نظر می رسد امضای توافق نهایی در ماه جاری امکان پذیر نباشد.

متحدان آمریکا در خاورمیانه پس از سال ها لابی پشت پرده برای جلوگیری از توافق ایران و ۱+۵، اکنون به طور گسترده ای از اینکه دستیابی به توافق جامع و نهایی از سوی اوباما تبدیل به یک واقعیت شده است، دست کشیده اند.

بر این اساس، قریب به اتفاق نظر ده ها منبع از آمریکا، اروپا و خاورمیانه بر این باور هستند که مذاکرات هسته ای تا اوایل سال ۲۰۱۵ تمدید خواهد شد.

اما مقامات عربی و اسرائیلی که با عقیده بنیامین نتانیاهو در مخالفت با توافق نهایی هم نظر هستند عنوان کردند که امید بسیاری دارند که دولت اوباما را برای اتخاذ موضع سخت تر در مذاکرات هسته ای با ایران متقاعد کنند.

یک مقام اسرائیلی در این باره گفت: از دیدگاه ما اکنون هیچ توافق خوبی روی میز مذاکرات وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: اسرائیل اکنون بر توصیه به آمریکا و شرکای این کشور در مذاکرات درباره مسائل فنی که بر توافق نهایی تاثیر گذار است، متمرکز شده است.

سفیر سابق عربستان در آمریکا در سخنانی در دانشگاه هاروارد با اشاره به اینکه توافق غرب با ایران موجی از برنامه های هسته ای را در بی ثبات ترین منطقه جهان به همراه خواهد داشت، گفت: بلافاصله پس از توافقی که به ایران حق غنی سازی دهد، کشورهای خاورمیانه و خارج از خاورمیانه خواستار فرصت برای غنی سازی اروانیوم در سطحی هستند که به ایران اجازه آن داده شده است.

از سوی دیگر، تندروها در تهران اخیرا عنوان کرده بودند که معتقدند، آمریکا فراتر از آنچه نشان می دهد به دنبال توافق است.
کد مطلب: 43038
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *