۰
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۵

رسیدن پدیده «زیرمیزی» به وزارت بهداشت

گزارشات در این زمینه متنوع، مختلف و بعضا نگران‌کننده است. یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه ۱۴۹۰ در وزارت بهداشت، همین موضوع است که اطلاعات واقعی را از مردم دریافت کنیم و پس از آن به صورت قانونی با متخلفان برخورد کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزیر بهداشت از اختصاص ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بابت مابه التفاوت قیمت دارو داروهای گران قیمت در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدحسن طریقت منفرد در حاشیه گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده با رویکرد اصلاح نظام سلامت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارز مرجع برای دارو، گفت: ارز امسال، ارز مبادله‌ای شده است، یعنی ارز حدود ۱۲۰۰ تومانی را بیش از ۲۰۰۰ تومان باید بخریم و تقریبا این میزان دو برابر شده است. البته دولت تصویب کرده که از این بابت ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی افزود: اگر این ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار محقق شود، دو اتفاق خواهد افتاد؛ ابتدا آنکه فساد ناشی از چند نرخی بودن ارز، از بین می‌رود. همچنین از آنجا که دارو به قیمت واقعی در بازار ارائه می‌شود، نظام بیمه‌ای برای کنترل بیشتر، انگیزه می‌یابد. ما نیز در وزارت بهداشت سامانه‌ای را ایجاد کرده‌ایم که داروهای گران قیمت از این سامانه توزیع خواهند شد.

وی درباره گران شدن دارو‌ها و از جمله داروهای گران قیمت، گفت: در قانون آمده است که داروهای یارانه‌ای که قیمت آن‌ها گران شده، باید این تفاوت قیمت جبران شود. از طرف دیگر باید بگوییم که هیچ کشوری را در دنیا پیدا نمی‌کنید که دارویش به اندازه کشور ما ارزان باشد. کجای دنیا دارو از آب ارزان‌تر است. در مجموع قرار است اگر دارو گران شود، بر اساس سامانه‌ای که در وزارت بهداشت راه‌اندازی خواهد شد، داروهای گران قیمت مستقیم به دست بیماران برسد.

طریقت‌منفرد با اشاره به اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده تکلیف ۱۷ ساله است افزود: در سال ۷۴ اجرای مراحل اول این برنامه به نظام کشور تکلیف شده بود و آقای احمدی‌نژاد نیز از ابتدای دوره نهم بر این امر تأکید کرد تا جدی گرفته شود اما به هر دلیلی این هماهنگی ایجاد نشد و پیگیری رئیس‌جمهور تا امروز طول کشیده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در ‌‌نهایت اجرای پزشک خانواده از سال گدشته آغاز شده و در ‌‌نهایت شرایط اجرای آن در دو استان فراهم شده است. امروز مشکل اعتباری برای ۹ استان حل شده و تنخواهی را در اختیار این ۹ استان قرار داده‌ایم تا بتوانند مشکلاتشان را برای اجرای پزشک خانواده حل کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شیوع پدیده زیرمیزی افزود: گزارشات در این زمینه متنوع، مختلف و بعضا نگران‌کننده است. یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه ۱۴۹۰ در وزارت بهداشت، همین موضوع است که اطلاعات واقعی را از مردم دریافت کنیم و پس از آن به صورت قانونی با متخلفان برخورد کنیم.
کد مطلب: 27144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *