۰
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲

اسناد ویکی لیکس درباره سلاح اتمی اسرائیل

بر اساس تلگراف‌هایی که «هنری کیسینجر» وزیر خارجه وقت آمریکا ارسال یا دریافت کرده است، در آن زمان مذاکراتی میان «هاوارد بیکر» سناتور آمریکایی و «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و «شیمون پرز» وزیر خارجه وی درباره تجهیز دولت رژیم صهیونیستی به سلاح هسته‌ای صورت گرفته است.
پایگاه اینترنتی «ویکی لیکس» یک میلیون و ۷۰۰ سند دیپلماتیک محرمانه آمریکایی درباره تحولات سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ میلادی منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از مركز اطلاع‌رسانی فلسطین، این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دولت آمریکا این اسناد را از فهرست اسناد محرمانه خارج کرده است اما با این وجود اطلاع از آنها تنها از طریق آرشیو ملی آمریکا ممکن است.

بر اساس تلگراف‌هایی که «هنری کیسینجر» وزیر خارجه وقت آمریکا ارسال یا دریافت کرده است، در آن زمان مذاکراتی میان «هاوارد بیکر» سناتور آمریکایی و «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و «شیمون پرز» وزیر خارجه وی درباره تجهیز دولت رژیم صهیونیستی به سلاح هسته‌ای صورت گرفته است.

به گفته این سناتور آمریکایی، بیکر در آن زمان از رابین درباره در اختیار گرفتن سلاح هسته‌ای سوال کرد که رابین در جواب وی گفت: «ما به شما وعده داده بودیم که نخستین نفری نباشیم که سلاح هسته‌ای را وارد منطقه خاورمیانه می‌کنیم و به این وعده خود هم عمل کردیم.»

وی افزود: «در صورتی که اسرائیل تسلیحات هسته‌ای داشته باشد، روسیه از مسلح کردن عرب‌ها به سلاح هسته‌ای دریغ نخواهد کرد.»

شیمون پرز وزیر خارجه وقت اسرائیل هم با این نظر موافق بود و گفت: «انتشار اطلاعات مربوط به دستیابی اسرائیل به سلاح هسته‌ای منجر به بروز بحران با آمریکایی ها خواهد شد.»

در این لحظه سناتور آمریکایی این پرسش را مطرح کرد که «پس چه توضیحی درباره احداث رآکتورهای هسته‌ای دارید.» رابین و پرز هیچ پاسخی به این پرسش سناتور آمریکایی ندادند.

برخی اسناد دیگر از مذاکرات میان «چارلی متیاس» سناتور آمریکایی و «ایگال آلون» وزیر خارجه وقت اسرائیل در همین زمینه پرده بر می‌دارد اما پاسخ آلون کاملا متفاوت بود و وی در پاسخ سناتور آمریکایی گفت که «اسرائیل قدرت تولید سلاح هسته‌ای را دارد» اما ـ طبق ادعای وی ـ این رژیم «در حال حاضر سلاح هسته‌ای در اختیار نداشته و در آینده هم قصد تولید آن را ندارد.»

البته این مساله تنها از دل اسناد مذکور بر نمی‌آید، بلکه «موشه دایان» وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی نیز به این مساله اشاره کرده بود و می‌گوید: «فکر می‌کنم که باید به ساکنان رام‌الله و بیت لحم حق شهروندی «اسرائیل» اعطا کنیم».

وی در اظهار نظری درباره شهرک‌های صهیونیست‌نشین نیز تاکید می‌کند که این شهرک‌ها نباید داخل شهرهای عربی غیر از قدس و اطراف آن باشند. دایان همچنین تاكید کرده است که قدس بزرگ باید شامل رام‌الله و بیت‌لحم باشد.

مساله دیگری که اسناد مذکور از آن پرده برداشته‌اند، روابط «یاسر عرفات» رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین و «حبیب بورقیبه» رئیس‌جمهوری تونس و «حسین بن طلال» پادشاه اردن است. «تالکوت سیلی» سفیر وقت آمریکا در تونس در یکی از نامه‌ها تاکید کرده است که رئیس‌جمهوری تونس به عرفات اعلام کرد که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد پادشاه اردن دستور قتل بورقیبه را صادر کرده است.

وی تاكید کرده است که تصمیم پادشاه اردن در پی مواضع بورقیبه مبنی بر این‌که اردن باید وطن فلسطینیان باشد، اتخاذ شده است. عرفات با تایید این اطلاعات در پاسخ وی اعلام کرده است که «اگر پادشاه اردن دستور قتل بورقیبه را صادر کرده باشد، به فدائیان دستور ترور وی را خواهد داد.»
کد مطلب: 27225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *