۰
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۳

تشکیل 'ارتش چریکی' ونزوئلا برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا

یک قانونگذار مخالف دولت ونزوئلا اعلام کرد، کاراکاس در حال آموزش یک ارتش چریکی به منظور مقابله با حمله احتمالی آمریکا به این کشور است، تعداد نیروهای این ارتش تا سال ۲۰۱۳ احتمالا به یک میلیون تن می‌رسد
ماریا کورینا ماچادو، قانونگذار مخالف دولت ونزوئلا به روزنامه "ال یونیورسل" این کشور گفت: این طرح به عنوان طرح "سوکر" که ظاهرا با مشارکت کوبا به عنوان هم‌پیمان نزدیک ونزوئلا تهیه شده، جنبه‌های لجستیکی، حقوقی و دیگر جنبه‌های لازم برای تبدیل یک ارتش حرفه‌ای به یک ارتش چریکی را پوشش می‌دهد.
این مقام که قرار بود برای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا کاندیدا شود، اظهار داشت که یک کپی از این طرح را که توسط یک موسسه وابسته به ارتش ملی این کشور منتشر شده، به دست آورده است.
ماچادو با استناد به سند این طرح گفت: ماموریت راهبردی این طرح ایجاد یک دکترین نظامی بولیواری جدید بوده که قرار است ونزوئلا را برای موفقیت در یک جنگ مردمی طولانی مدت علیه امپراطوری آمریکا آماده کند.
وی افزود: این طرح یک طرح پیشنهادی با مشاوره و الهام از سوی کشور کوبا بوده است. این طرح نظامی به تامین و تقویت این نیروی چریکی به قیمت ارتش عادی ونزوئلا می‌پردازد.
به گفته ماچادو این طرح خواهان تقویت شبه‌نظامیان مردمی به منظور تضمین نیروی لازم برای دفاع کشور به طور کلی بوده که هدف آن رسیدن به سطح جذب نیروی یک میلیون تن تا سال ۲۰۱۳ و دو میلیون تن تا سال ۲۰۱۹ است.
نیروهای شبه‌نظامی ونزوئلا که از سوی هوگو چاوز، رئیس جمهوری این کشور به عنوان "ارتش مردم" توصیف شده در سال ۲۰۰۵ به منظور محافظت از این کشور علیه آنچه که حمله امپریالیستی عنوان شده بود، به وجود آمد.
این نیرو به عنوان جزئی از ارتش در نظر گرفته می‌شود اما گزارش‌های خود را مستقیما به رئیس جمهوری ونزوئلا ارائه می‌دهد.
چاوز ۵۸ ساله یکی از معترضان پر سر و صدای واشنگتن است؛ آمریکا و ونزوئلا سال‌ها روابطی تیره داشته‌اند و از سال ۲۰۱۰ تاکنون سفیری در دو کشور ندارند.
چاوز اغلب آنچه را که "امپریالیسم آمریکایی" عنوان داشته، محکوم کرده و آمریکا را متهم به تلاش برای بی‌ثبات سازی دولت خود کرده است.
ماچادو، یکی از چندین کاندیدای مخالفان دولت ونزوئلا قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری آتی در ماه اکتبر با چاوز رقابت کند، اما در انتخابات درون حزبی مخالفان در ماه فوریه رقابت را به "انریکه کاپریلس" واگذار کرد.

کد مطلب: 2737
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *