۰
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۲

بحران کره بر توازن هسته اي چين و آمريکا تاثير گذاشته

وال استریت ژورنال نوشت : بحران فزاینده در شبه جزیره کره در حال بهم زدن توازن هسته ای ظریف آمریکا و چین است .
به گزارش انتخاب، پایگاه اینترنتی این روزنامه در تحلیلی به قلم یرمی پیج نوشت : پیامی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه به چین آورد این بود که واشنگتن قصد دارد دفاع موشکی و دفاعی خود را در آلاسکا و گوام در برابر کره شمالی و نه چین تقویت کند در عین حال اکنون به نفع منافع امنیتی پکن است تا کره شمالی را مهار کند.
در حالی که آمریکا امیدوار است استقرار این سامانه ها چین را به این ننیجه برساند ، این خطر وجود دارد چین در عوض ، طرح های قبلی خود را در خصوص تقویت زرادخانه هسته ای اش تقویت کند و موجب واکنش های مشابه کشورهای دیگر منطقه شود.
این وضع حتی بیشتر از اقدامات کره شمالی می تواند به جنبه خطرناک هسته ای در مسابقه تسلیحات متعارف در آسیا دامن بزند.
تحلیلگران می گویند آنچه به وخامت اوضاع دامن می زند ، فقدا گفتگوی امنیتی و هسته ای چین آمریکا برای ایجاد اعتماد و درک نیروها و راهبرد هسته ای دو طرف است. آمریکا و روسیه از زمان جنگ سرد چنین مذاکره ای را داشته اند و مذاکرات به جلوگیری از محاسبات نادرست کمک کرده و در نهایت منجر به توافقنامه هایی برای کاهش سلاح های هسته ای و نیز تبادل اطلاعات درباره زرادخانه این سلاح ها شده اند.
اوضاع اکنون متفاوت است زیرا چین و آمریکا روابط اقتصادی به شدت در هم تنبیده ای دارند و نیز قابلیت های نظامی چین هنوز بسیار پایین تر از قابلیت های آمریکاست. جنگ سرد نیز الگویی مثبت برای پکن و واشنگتن نیست.
بر اساس اعلام کارشناسان امنیتی آمریکا ، با وجود این چین در برابر تلاش ها برای وارد کردن ارتش این کشور به گفتگوی سطح بالای امنیتی - نظامی مقاومت کرده است.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت پکن باید در سیاست عاری کردن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای از نفوذ خود استفاده کند. چین توانایی زیادی دارد تا در این منطقه تغییراتی زیاد بوجود بیاورد.
بسیاری از کارشناسان غیر نظامی چین معتقدند جنگ طلبی کره شمالی به منافع چین ضربه می زند. در عین حال ارتش چین که در رابطه خود با کره شمالی نقش غالب را به عهده دارد ، مصمم تر شده است کره شمالی را به صورت منطقه ای حائل بر ضد نیروهای آمریکا در آسیا حفظ کند.
چین بویژه از زمان تغییر نگرش راهبردی دولت آمریکا به طرف آسیا این تصمیم را اتخاذ کرده است.
ژنرال یائو یانژو محقق ارشد در « اکادمی علوم نظامی چین » گفت :« استقرار فعلی بویژه استقرار سامانه های ضد موشکی در شرق آسیا از نظر چین عاملی بسیار نگران کننده است و پیامدهایی بر محاسبه های ذخیره هسته ای و راهبردی پکن خواهد داشت.
برنامه های سلاح های هسته ای چین اواسط دهه هزار و نهصد و پنجاه به سبب این نگرانی آغاز شد که آمریکا در زمان جنگ کره یا مناقشه بر سر تایوان از سلاح های هسته ای استفاده کند.
چین مدتی مدید با سامانه دفاع موشکی آمریکا مخالفت کرده است زیرا موجب خنثی شدن بازدارندگی چین می شود.
یائو افزود دلیل دیگر مخالفت چین این است که این سامانه ضد موشکی به صورت مشترک همراه با متحدان آمریکا در شرق آسیا مستقر می شود. چین با تعدادی از این متحدان اختلاف هایی دارد و این استقرار مشترک به معنای همگرایی بیشتر سامانه های فرماندهی و کنترل است و پیامدهایی برای پکن خواهد داشت.»
کد مطلب: 27458
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *