۰
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۱

مردم پول ندارند کتاب بخرند

فکر می‌کنم مردم نمی‌توانند در نمایشگاه امسال خرید چندانی انجام دهند و وقتی مثلآ پیاز کیلویی ۴ هزار تومان است، می‌توان تصور کرد که هزینه‌های زندگی پولی برای خرید کتاب باقی نمی‌گذارد.
عبدالله کوثری(مترجم) از احتمال عرضه‌ی دو کتاب با ترجمه‌ی او در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد. او همچنین وضعیت نمایشگاه کتاب را از نظر فروش، نامناسب پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کوثری درباره‌ی دو کتابی که از وی احتمالآ در نمایشگاه کتاب امسال حضور خواهند داشت، گفت: نمایشنامه‌ی «ببر پشت دروازه» نوشته‌‌ی «ژان ژیردو» نویسنده‌ی فرانسوی، قرار است به زودی توسط نشر قطره منتشر شود. کتاب دیگر مجموعه‌ی ۴ مقاله از «آریل دورفمن» به اسم «در جستجوی فردی» است که توسط انتشارات «لوح فکر» منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: این کتاب‌ها مجوز انتشار خود را قبل از عید دریافت کرده‌اند و با اینکه کتاب‌های حجیمی هم نیستند، اما با شرایط فعلی انتشار آن‌ها تا زمان نمایشگاه قطعی و صد در صد نخواهد بود.

این مترجم نمایشگاه کتاب امسال را چندان پر رونق پیش بینی نکرد و گفت: از حرف‌های ناشران و کتاب‌فروشان و چیزی که خودم می‌بینم، در چند ماهه‌ی اخیر شاهد رکود بی‌سابقه‌ای در حوزه‌ی کتاب بودیم. در مدت اخیر کتاب‌فروشی‌ها از فروش خود نیمه‌راضی هم نبودند و وضعیت را همراه با رکود توصیف می‌کنند. بی‌شک مهم‌ترین مسئله در این رکود، افزایش قیمت‌ها است؛ کتابی که تا سال پیش مثلآ ۱۶ هزار تومان بود، امسال ۳۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

کوثری تأکید کرد: به این ترتیب در مورد نمایشگاه هم می‌توان نتیجه گرفت که شرایط کم و بیش به همین ترتیب خواهد بود. البته استقبال مردم همچنان خوب است، اما این استقبال در حد حضور باقی خواهد ماند و خرید چندانی انجام نخواهند داد و انتظار نداریم که فروش کتاب به اندازه سال‌های گذشته باشد. نخریدن کتاب به دلیل نخواستن نیست، به دلیل نتوانستن است. مثلآ با یکی از دوستان صحبت کردم که اخیرآ کتابی را با قیمت ۴۲ هزار تومان منتشر کرده بود. قشر کتابخوان ما اکثرآ از طبقه‌ی متوسط رو به پائین هستند و در شرایط فعلی پرداخت ۴۲ هزار تومان برای یک کتاب، برایشان بسیار سخت است.

او در پایان گفت: فکر می‌کنم مردم نمی‌توانند در نمایشگاه امسال خرید چندانی انجام دهند و وقتی مثلآ پیاز کیلویی ۴ هزار تومان است، می‌توان تصور کرد که هزینه‌های زندگی پولی برای خرید کتاب باقی نمی‌گذارد. به این ترتیب من به نمایشگاه امسال از منظر فروش چندان خوشبین نیستم.
کد مطلب: 27481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *